UNOCK Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Er Vesten bedre enn Østen? Synes du, som jeg at Vesten består av U.S.A som har dratt med seg livredde Europa inn i meningsløse olje og maktkriger? eller synes du at Østen holder verden fanget i et diktatur av terror? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Østen og Vesten favner kulturer som er såpass forskjellige innbyrdes at begrepene er temmelig ubrukelige. Norge ligger jo i Vesten, men er anderledeslandet, du trenger ikke dra lengre enn til Sverige før du oppdager forskjellene. Engelsk snakkes i både Storbritannia og USA, men et gjør også at mange tror disse landene er likere enn de faktisk er. Demokrati er jo ett av Vestens fortrinn, men er likevel svært forskjellig praktisert. I Norge er det en stor grad av proporsjonalitet mellom stemmer og representanter, i Storbritannia og USA er det valgkretser som gir opphav til store avvik mellom stemer og representasjon. Gore fikk flest stemmer, men ikke nok valgmenn i kretsene, og tapte presidentvalget. Sveits bruker mye folkeavstemninger (noe vi sjeldent har brukt i Norge), men var samtidig blant de siste land til å gi kvinner stemmerett. USA endres enormt når det er presidentskifte, USA under Reagan, Bush 1 og Bush 2 er svært forskjellig fra USA under Carter og Clinton, når det gjelder innenriks (f.eks. økonomi og helse) og utenriks (handel og krig). Østen favner regioner der islam og hinduisme med fler dominerer, og nettopp derfor er forskjellene enorme. Japan og Sør-Korea er begge i fjerne østen, men jeg vet sannelig ikke hvaslags diktatur du mener de holder verden fanget i. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Østen plager oss med meiningslaus terror Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Ja, det gjør de, og vi er ikke det skapte grann bedre, hurra!! Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Nei ikkje vi, men USA derimot, vi i Norge er vel ikkje så gale eller ka? Endret 20. oktober 2007 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Norge er slett ikke den verste, men det faktumet at vi er så sterkt knyttet til en supermakt som er villig til å gamble med våre felles verdier, er bekymringsfullt. Lenke til kommentar
trond-ruben Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Med mindre du liker svette hårete menn som snylter på velferdssystemet, føler seg krenket for den minste ting, fornekter at det finnes yttringsfrihet og pakker inn konene sine i svære mørke plagg for at de ikke skal synes så er østen klart best. Lenke til kommentar
UNOCK Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Østen plager oss med meiningslaus terror menignsløs? si meg, hvis vi hadde blitt invadert av et land som sto for hva du synes står for alle de tingene som er feil, hva ville du ha gjort? hadde det vert meg, ville jeg ha blitt med i en motstandsgruppe, og drevet med "meningsløs" terror. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Hadde Norge blitt okkupert hadde jeg faen meg ikke sprengt opp uskyldige mennesker på Egertorget. Lenke til kommentar
UNOCK Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Hadde Norge blitt okkupert hadde jeg faen meg ikke sprengt opp uskyldige mennesker på Egertorget. du tok påenget... de gjør hva de mener er alt de kan gjøre, de prøver og skremme vekk folk fra landet deres, med aksjonene i london, madrid og new york. de har ikke akkurat noe særlig med styrker igjen til å slå tilbake halve verden. Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Nei ikkje vi, men USA derimot, vi i Norge er vel ikkje så gale eller ka? Vel, norge gjør ikke direkte noe galt. Men at de sender millioner av kroner til irak eller iran eller hvor i østen det er, så bare *forsvinner* pengene, og de fortsetter å sende. Norge finansierer terror etter min mening, og det å vite at de man er glad i kan kanskje bli sprengt under en uskyldig ferietur er ikke noe arti, og ikke noe bedre når du tenker på at bomben(e) er finansiert av skattepengene dine! Hvorfor i svarte eksisterer østen? I tilleg så kommer folkene derifra fra krig (Skattepeng finansiert det også?), hjem til kjære, vakre, forbaskede Norge. Velferdsstaten selv! Hvor de mest patetiske, stakkarslige, utspekulerte kvakksalverne skal kunne leve på trygd sammen med kone og barn.. STEIKE! Jeg skal skaffe meg nytt pass fra Saudi-Arabia og være innvandrer i Norge.. Så dumme som Stoltenberg&co er så slipper jeg sikkert å kline på meg noe brunkrem også. Pokker ta Norge Lenke til kommentar
UNOCK Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Nei ikkje vi, men USA derimot, vi i Norge er vel ikkje så gale eller ka? Vel, norge gjør ikke direkte noe galt. Men at de sender millioner av kroner til irak eller iran eller hvor i østen det er, så bare *forsvinner* pengene, og de fortsetter å sende. Norge finansierer terror etter min mening, og det å vite at de man er glad i kan kanskje bli sprengt under en uskyldig ferietur er ikke noe arti, og ikke noe bedre når du tenker på at bomben(e) er finansiert av skattepengene dine! Hvorfor i svarte eksisterer østen? I tilleg så kommer folkene derifra fra krig (Skattepeng finansiert det også?), hjem til kjære, vakre, forbaskede Norge. Velferdsstaten selv! Hvor de mest patetiske, stakkarslige, utspekulerte kvakksalverne skal kunne leve på trygd sammen med kone og barn.. STEIKE! Jeg skal skaffe meg nytt pass fra Saudi-Arabia og være innvandrer i Norge.. Så dumme som Stoltenberg&co er så slipper jeg sikkert å kline på meg noe brunkrem også. Pokker ta Norge vell, du har jo et par (mange) gode poeng... men et par gale og... det ville være feil og sende alle de folka tilbake for og bli kverket på sidelinjen av en krig. men vi burde ikke gi dem trygd de kan leve på. heller burde vi, oppmuntre (tvinge) dem i job. og uansett hva du ser og hører på nyhetene, så MÅ du huske at det ER to sider i denne krigen, som i alle andre. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Men, UNOCK, vi opplever jo at disse invaderer norden nå idag. De fleste som kommer igjennom, skaper trøbbel for oss. Nå det siste året har de skapt både A og B gjengen. Selv er jeg sikker på at vi Skandinavere ikke invaderer dem og driver masakre der nede. Disse menneskene som kommer til Norge, flere av dem kan tilogmed ikke norsk! Og uansett hvilken jobb de skulle få, ender de opp med å få mer penger enn oss nordmenn som faktisk har god utdannelse, og jobb. Og, utrolig nok skal nesten alle fra disse mennesken fra østen være drapstruet av familien. Skal jeg være ærlig har jeg intet imot folk fra østen, så lenge de holder seg der. Hva har de å gjøre i Europa å gjøre, når de er født og oppvokst i Asia. Ja, jeg hører mye om at de reiser her for å komme seg til et ordentlig I-land. Men når de føst kommer, skal de gå rundt brenne norske flagg, bibelen, og vise hvor dårlig land Norge er. Det de skulle gjøre ville vært å holde seg til sitt land, og få dem til å bygge opp landet sitt. kanskje gjøre deres land til et fint land å bo i. Bl.A. Japan har jo greid dette. Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Nei ikkje vi, men USA derimot, vi i Norge er vel ikkje så gale eller ka? Vel, norge gjør ikke direkte noe galt. Men at de sender millioner av kroner til irak eller iran eller hvor i østen det er, så bare *forsvinner* pengene, og de fortsetter å sende. Norge finansierer terror etter min mening, og det å vite at de man er glad i kan kanskje bli sprengt under en uskyldig ferietur er ikke noe arti, og ikke noe bedre når du tenker på at bomben(e) er finansiert av skattepengene dine! Hvorfor i svarte eksisterer østen? I tilleg så kommer folkene derifra fra krig (Skattepeng finansiert det også?), hjem til kjære, vakre, forbaskede Norge. Velferdsstaten selv! Hvor de mest patetiske, stakkarslige, utspekulerte kvakksalverne skal kunne leve på trygd sammen med kone og barn.. STEIKE! Jeg skal skaffe meg nytt pass fra Saudi-Arabia og være innvandrer i Norge.. Så dumme som Stoltenberg&co er så slipper jeg sikkert å kline på meg noe brunkrem også. Pokker ta Norge vell, du har jo et par (mange) gode poeng... men et par gale og... det ville være feil og sende alle de folka tilbake for og bli kverket på sidelinjen av en krig. men vi burde ikke gi dem trygd de kan leve på. heller burde vi, oppmuntre (tvinge) dem i job. og uansett hva du ser og hører på nyhetene, så MÅ du huske at det ER to sider i denne krigen, som i alle andre. Jeg liker stilen din! Men jeg sier ikke at vi i Norge burde sende dem tilbake.. Send dem til svalbard, og der kan de bo og dyrke grønsaker i drivhus.. Varme er ikke noe problem, i så fall kan vi bare slippe ut litt "livsfarlig" co2. "Innvandrerøyen" klinger bra, gjør det ikke? Og den eneste trusselen vi får fra dem da, er folk i kanoer med trespyd. Det var faktisk en mer eller mindre genial idè! Lenke til kommentar
UNOCK Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Jeg liker stilen din! Men jeg sier ikke at vi i Norge burde sende dem tilbake.. Send dem til svalbard, og der kan de bo og dyrke grønsaker i drivhus.. Varme er ikke noe problem, i så fall kan vi bare slippe ut litt "livsfarlig" co2. "Innvandrerøyen" klinger bra, gjør det ikke? Og den eneste trusselen vi får fra dem da, er folk i kanoer med trespyd. Det var faktisk en mer eller mindre genial idè! det var ikke enb så dum ide... du burde sende et brev til staten og be dem gjøre akkurat d bor jo nesten ikke folk på svaldbard uansett;) Lenke til kommentar
UNOCK Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Men, UNOCK, vi opplever jo at disse invaderer norden nå idag. De fleste som kommer igjennom, skaper trøbbel for oss. Nå det siste året har de skapt både A og B gjengen. Selv er jeg sikker på at vi Skandinavere ikke invaderer dem og driver masakre der nede. Disse menneskene som kommer til Norge, flere av dem kan tilogmed ikke norsk! Og uansett hvilken jobb de skulle få, ender de opp med å få mer penger enn oss nordmenn som faktisk har god utdannelse, og jobb. Og, utrolig nok skal nesten alle fra disse mennesken fra østen være drapstruet av familien. Skal jeg være ærlig har jeg intet imot folk fra østen, så lenge de holder seg der. Hva har de å gjøre i Europa å gjøre, når de er født og oppvokst i Asia. Ja, jeg hører mye om at de reiser her for å komme seg til et ordentlig I-land. Men når de føst kommer, skal de gå rundt brenne norske flagg, bibelen, og vise hvor dårlig land Norge er. Det de skulle gjøre ville vært å holde seg til sitt land, og få dem til å bygge opp landet sitt. kanskje gjøre deres land til et fint land å bo i. Bl.A. Japan har jo greid dette. neida... vi har ivertfall IKKE invandert dem... og IKKE gjort masakre der nede... NEI! VENT! VI HAR JO DET! hva var det vi gjorde igjen... jo vi gikk for og ødelegge sadams masseødeleggelsesvåpen... NEI! avsette Saddam, og finne Osama... det var det... og Ivertfall ikke for og gi Amerika en fin ny liten stor billig oljekilde.. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Der har du mye rett, blandt annet at du sier at Amerika ikke fikk en fin oljekilde, de har jo har jo ikke rørt oljen siden de kom ned der. Og de overlater den fult ut til Irakerene. Og at vi løper rundt der nede å driver slik masakre som A og B gjengen. At vi er i krig, da er det en selvfølge at mennesker blir drept. Jeg leser også at du er imot at de tok den ondsinnete diktatoren Saddam ned, og at at de finner Osama. Du mener at terrorisme og diktatur er akseptabelt? Lenke til kommentar
UNOCK Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Der har du mye rett, blandt annet at du sier at Amerika ikke fikk en fin oljekilde, de har jo har jo ikke rørt oljen siden de kom ned der. Og de overlater den fult ut til Irakerene. Og at vi løper rundt der nede å driver slik masakre som A og B gjengen. At vi er i krig, da er det en selvfølge at mennesker blir drept. Jeg leser også at du er imot at de tok den ondsinnete diktatoren Saddam ned, og at at de finner Osama. Du mener at terrorisme og diktatur er akseptabelt? det var en måte og si ifra, at, de skulle FØRST in og ta masseødeleggelse's våpen... jaja... de var det så mange av, at, vi tok ned Sadam for og eie for mange av dem... nei vent... det var jo INGEN! Sadam var en nødløsnng... og de har ikke rørt oljen? hvordan vet du det? er du høyt oppe i det amerikanske systemet du da? vet du hvor all oljen blir av du? men men... vet vel aldri... og for at det er en selvfølge at folk blir drept i krig, ja det er det. men til pokker med media som slår opp "NORSK SOLDAT DØDE I IRAK" jaja... hvor mange hadde han drept... førti noe? retferdighet? nei! hadde han dødd over førti ganger, da hadde det vært retfderdight. men verden har ikke retferdighet, har den? verden består hovedaklig av idioter som tror at lederen deres er gud, og at hvis de motsier han dør de. og så er det de få som har sett at de ikke kan la lederen fortsette og være gud. han er ikke en god en. og jeg er SÅ lei av idioter som går rundt og sier at hva amerika gjør var det beste som skjedde i Irak. NEI! det er enda en av de verste tingene. Saddam vvar en annen av de verste tingene, men fortsatt, var han hakket over Amerkanske invasjonen. ut ifra hva jeg v et om han, selvfølgelig... men så har ikke jeg studert hva sadam har gjort. spør du meg, burde folk våkne. og inse, at verden er ikke delt i to, hvor grensen går tvers gjennom midtøsten, og på andre siden av den linjen, er AALT GALT... ASLT ER GALT OVER ALT. hvis det skall være sånn. kall meg satanisk, men Irak burde ha kjempet for seg selv. de burde ha gjort opprør. ikke bare sitte og vente på at sadam skulle dø. Lenke til kommentar
Dude123 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hei , fin diskusjon ! Som jeg ser så vet enkelte av dere ikke hva dere preiker om!! Enkelte står å kritiserer USA for at de gikk inn i Irak og noen sier også at det snakket om at irak hadde kjemiske våpen er bare tull. Noen av dere står også å preiker om at USA tok oljen til Irak..... Man kan klart se at dere har en sykdom der dere har blitt utsatt for propaganda !! Dere har ikke peiling på hvor mange anti-amerikanere verden er fylt av og at dere er en av de. Dere har alle luktet pølse og gått inn i ringen som aldri sluter å gå rundt med drit. Lær å tenke selv og stop å høre på noens dumme teorier og spekulasjoner !! http://en.wikipedia.org/wiki/2003_invasion_of_Iraq her på denne linken kan dere lese litt om irak krigen. USAs orginale plan for Irak var å fjerne Saddam Husein , starte en ny demokratisk stat og oljen ville ha finansert den nye staten.Irak kune faktisk vært et rikt land som Saudia Arabia, men pågrunn av Saddam ble det ikke. Nå for å fjerne saddam så var det ikke så mange muligheter så de bestemte seg for krig. Det ville ikke akkurat vært så mye enklere å skyte en bombe på saddam når han er beskyttet og ikke alle visste hvor han var. I krig så dør folk og det er normalt.USA gjorde hva de måtte eller kunne for å få vekk saddam. Ingen vet 100 % om irak hadde kjemiske våpen men det er mest sannsynlig selv om FN ikke fant noen . I dag har vi noe som kalles transport , og det er en mulighet for at våpnet ble gjemt eller smuglet ut av landet. Uanset så er det en mindre diktator i verden og det er bra . Vær optimister og ikke bare se på det negative. dessverre så har vi et større problem nå som er " unlimited terrorister " . Irak kunne allered blitt bygget opp pågrunn av all oljen men det er nesten umulig når dine bekjent er såkalt " løpende bomber " . VERDEN VILLE IKKE AKKURAT VÆRT NOE BEDRE STED HVIS USA IKKE GIKK IN TIL IRAK.Da ville det bare være en mer diktator i verden.Det er tragisk at folk ikke kan definere eller forklare til seg selv hva en diktator er .......DIKTATOR = EVIL I STEDET FÅR Å VÆRE NOEN HJERNEVASKEDE PROPAGANDA OFRER SOM HATER USA , SÅ BRUK TIDEN DIN TIL Å GJØRE VERDEN TIL ET BEDRE STED . GI PENGER TIL DE FATTIGE ELLER NOE SÅNT !!..... Hvis dere må kritisere USA så skal dere også begrunne det dere sier og være saklige. Det kunne vært fint om ikke alle stå å preiket om ting de ikke vet noe om. Gå til wikipedia , noen lærerike sider....eller bare stop å ha diskusjoner. MVH realisten Lenke til kommentar
UNOCK Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 javell ja... akkurat... vel for en, ja de kunne ha fraktet masseødeleggelsevånene ut av landet, men du snakker om å "åpne øynene våre" og å "slutte å prate drit om U.S.A" vel, er det noe her som må åpne øynene sine, er det du. du har greit nok, sutte deg inn i Amerika sin side av saken, men har du så mye som tenkt på Irak sin side? og at alle diktatorer er onde? tror kina ville vært... mindre uenig... de hadde jo bare en diktator som fikk landet på ret kjøl.. MANGE diktatorer har vært, er dårlige, men det finnes et par som har gjort noe bra for landene sine. og, så var det olje greiene, hvordan i pokker vet wikepedie hvor den har blitt av? det er bare tull. åpne dine egne øyne, ikke klag på at andre har sine lukket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå