Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forhindre den onde Omgangssyken

ThaDuckMan

Anbefalte innlegg

Du er livredd for omgangssyke. Med andre ord har du fobi mot omgangssyke. Det hjelper ikke så veldig mot angsten hvis du skal følge alle tipsene her, noe som du sikkert kommer til å gjøre.

Dessuten vil du ikke kaste opp av godteri, bare føle deg litt ekkel. Man vet selvfølgelig ikke hva smågodtet har vært borti, men det er så og si aldri noe farligere enn noen få bakterier som immunforsvaret ditt lett tar knekken på. Så det er absolutt ingen fare å kose seg litt med godteri.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Du er livredd for omgangssyke. Med andre ord har du fobi mot omgangssyke. Det hjelper ikke så veldig mot angsten hvis du skal følge alle tipsene her, noe som du sikkert kommer til å gjøre.

Dessuten vil du ikke kaste opp av godteri, bare føle deg litt ekkel. Man vet selvfølgelig ikke hva smågodtet har vært borti, men det er så og si aldri noe farligere enn noen få bakterier som immunforsvaret ditt lett tar knekken på. Så det er absolutt ingen fare å kose seg litt med godteri.

Okey. Takk. Jeg har spist mye "Colett - Sunn mage" og vitaminbjørner for noen få måneder siden, så får håpe det har styrket imunforsvaret mitt i det siste. I tillegg spiser jeg MYE sunn mat som fisk, hvalbiff, brokolli, løk etc. opptil flere ganger i uken. I tillegg vasker jeg veldig mye hendene, spesielt mye med Salo, så får håpe jeg ikke blir smittet av noe(n).

Tre jeg skjenner har nettopp hatt feber, vært litt forkjølet OG oppkast.

Søsteren min har nettopp fått feber OG forkjølelse. ER LIVREDD FOR AT JEG SKAL BLI SMITTET AV NOE INNENFOR OMGANGSSYKEN ELLER OPPKAST! :(

Lenke til kommentar

ALDRI knask haugevis av vitaminer.

Vi har 2 typer vitaminer:

Vannløselige og fettløselige

Vannløselige: B og C

Fettløselige: A, D, E og K

Hva er greia?

Vi kan lettest få mangel på vannløslige vitaminer, siden det blir lett skilt ut i urinen.

De fettløslige vitaminene blir lagret i kroppen (fettvev), og vi kan få overdoser som blir der.

Altså, når kroppen oppdager at vi får for mye vitaminer, så må den jo gjøre av den en plass.. Her kommer C vitamin greia som ikke er bra:

C vitamin er en vannløselig vitamintype, og når kroppen oppdager "oi, for mye av den sorten, på tide å skille ut", så har den ikke et måleinstrument for å oppdage hvor mye den skal slippe, og hvor mye den skal ha igjen. Så når du får for mye, så går det bokstavelig talt rett-i-dass!

Ta anbefalt mengde, det er alt du kan gjøre

Lenke til kommentar
ALDRI knask haugevis av vitaminer.

Vi har 2 typer vitaminer:

Vannløselige og fettløselige

Vannløselige: B og C

Fettløselige: A, D, E og K

Hva er greia?

Vi kan lettest få mangel på vannløslige vitaminer, siden det blir lett skilt ut i urinen.

De fettløslige vitaminene blir lagret i kroppen (fettvev), og vi kan få overdoser som blir der.

Altså, når kroppen oppdager at vi får for mye vitaminer, så må den jo gjøre av den en plass.. Her kommer C vitamin greia som ikke er bra:

C vitamin er en vannløselig vitamintype, og når kroppen oppdager "oi, for mye av den sorten, på tide å skille ut", så har den ikke et måleinstrument for å oppdage hvor mye den skal slippe, og hvor mye den skal ha igjen. Så når du får for mye, så går det bokstavelig talt rett-i-dass!

Ta anbefalt mengde, det er alt du kan gjøre

Flott nok, da vet jeg det. :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Er livredd her jeg sitter nå.

Hadde omgangssyken dagen etter komfemasjonen min (i mars dette året) og nå tror jeg kanskje jeg har fått det igjen - for andre gang på ett år.

Jeg var hos en venn i går i ca. 15-20 minutter, var ikke noe særlig i kontakt med han eller noe slikt.

I dag, skolestart, fikk jeg vite at han har spydd og har diaré og masse pokkerskap.

Nå er jeg LIVREDD for at jeg har fått omgangssyken igjen.

Da spør jeg:

1) Går det i det hele tatt ann å få det så fort etterhverandre? Er det ikke noe kroppen min burde greie å forhindre nå?

2) Om jeg har det, hvordan vil jeg merke det?

3) Si noe trøstende! :p

Om du leser mitt første innlegg i denne tråden, får du ta en titt på min skrekk.

Btw: Føler meg litt ekkel i magen, har bare spist en pizzabolle i hele dag, er litt småkvalm innimellom og har hatt noen frysebyer mellom timene og litt sånt!

Post noe, plis! xD

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er livredd her jeg sitter nå.

Hadde omgangssyken dagen etter komfemasjonen min (i mars dette året) og nå tror jeg kanskje jeg har fått det igjen - for andre gang på ett år.

Jeg var hos en venn i går i ca. 15-20 minutter, var ikke noe særlig i kontakt med han eller noe slikt.

I dag, skolestart, fikk jeg vite at han har spydd og har diaré og masse pokkerskap.

Nå er jeg LIVREDD for at jeg har fått omgangssyken igjen.

Da spør jeg:

1) Går det i det hele tatt ann å få det så fort etterhverandre? Er det ikke noe kroppen min burde greie å forhindre nå?

2) Om jeg har det, hvordan vil jeg merke det?

3) Si noe trøstende! :p

Om du leser mitt første innlegg i denne tråden, får du ta en titt på min skrekk.

Btw: Føler meg litt ekkel i magen, har bare spist en pizzabolle i hele dag, er litt småkvalm innimellom og har hatt noen frysebyer mellom timene og litt sånt!

Post noe, plis! xD

Jeg spydde ikke, men i dag er det nesten ennå værre.

Frysebyer i hele dag, våknet til og med kvalm og har vært så og si kvalm i hele dag...

Hadde omgangssyken sist i April...

Help!!

Lenke til kommentar
offer har ingen nevnt tydelig at du må ha en god hygiene

Jeg satt akkurat og lurte på det samme.

, hvertfall vaske deg ofte på hendene når noen er syke men det burde du jo gjøre uansett

Tror dette er det beste rådet du har fått så langt. Vask alltid hendene før du spiser, gjerne ha med deg en våtserviett i sekken el. om du spiser i byn/macdonalds. Tastaturer og dørhåndtak er fine transitsteder for bakterier. Personlig er håndvask det første jeg gjør når jeg kommer hjem.

Jeg, vasker meg nesten aldri på henda etter jeg har vært på dass.

Og har ikke vært noe form for sjuk på 3++ år!

Mitt råd:

- Ikke tenk på det! (at du kan få det/bli sjuk)

- Spis litt c-vitamin-tabletter og løk, f.eks miks en hamburger hjemme med masse løk.. (det er godt (: )

- Ta på deg klær vis du fryser.

- Vis du er i nærheten av noen som har det.. Pust med munnen - pust tungt. Eller hold pusten vis du går forbi noen som har det (gjør alltid jeg^^)

- Ikke tenk på det! (at du kan få det/bli sjuk)

Endret av php_user
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Følte for å bringe dette opp igjen... (Det er meg, trådstarter)

------

Lillebroren hadde omgangssyken for FJERDE gang på rad nå for noen dager siden.

Faren min og lillesøsteren min fikk det for andre gang.

De fire gangene har hvert med ca. en måneds mellomrom hver gang.

Det er diaré (brunt vann) og oppkast som har vært sterkest på lillebroren min.

Jeg og min mor har gått klar alle tre gangene, men denne gangen (som er fjerde for min lillebror) har jeg nylig hatt vann-aktig diaré. Jeg har vært veldig mye variert kvalm! Morgenen, ettermiddagen, kvelden... i de tidssonene har det kommet nå de siste dagene.

Jeg har tatt noen kapsler (Idoform heter de - melkesyre bakterier - de hjelper mot diaré) for å stoppe denne forferdelige diareen.

Men nå ligger det akkurat som ett press nedi maven min... Jeg lurer derfor på om det er Idoform-kapslene som har virkning på den løse maven min og legger derfor press på den, eller om det er et typisk tegn for at det er snakk om få timer før jeg skal kaste opp.

Vær vennlig og svar da jeg er LIVREDD for å kaste opp, men vær ærlig og si hva dere tror og/eller vet noe om hva som skjer i magen når man har diaré, tar Idoform etc.

Beklager for at dette mest sannsynlig ble tungt å lese, men jeg har på en måte "hastverk" med å få det skrevet i tilfelle jeg begynner å bli kvalm snart etc. :(

OBS!

Bør kanskje legge til at jeg har spist minimalt de siste fire dagene i tilfelle jeg skulle bli smittet! Da snakker vi noen skiver med leverpostei, jordbær, et rundstykke uten noe på og et halvt pizza-stykke.

Også drukket mye Cola, Sitronbrus og litt vann for å forhindre kviser :p

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Gjest ScareCrow

Følte for å bringe dette opp igjen... (Det er meg, trådstarter)

------

Lillebroren hadde omgangssyken for FJERDE gang på rad nå for noen dager siden.

Faren min og lillesøsteren min fikk det for andre gang.

De fire gangene har hvert med ca. en måneds mellomrom hver gang.

Det er diaré (brunt vann) og oppkast som har vært sterkest på lillebroren min.

Jeg og min mor har gått klar alle tre gangene, men denne gangen (som er fjerde for min lillebror) har jeg nylig hatt vann-aktig diaré. Jeg har vært veldig mye variert kvalm! Morgenen, ettermiddagen, kvelden... i de tidssonene har det kommet nå de siste dagene.

Jeg har tatt noen kapsler (Idoform heter de - melkesyre bakterier - de hjelper mot diaré) for å stoppe denne forferdelige diareen.

Men nå ligger det akkurat som ett press nedi maven min... Jeg lurer derfor på om det er Idoform-kapslene som har virkning på den løse maven min og legger derfor press på den, eller om det er et typisk tegn for at det er snakk om få timer før jeg skal kaste opp.

Vær vennlig og svar da jeg er LIVREDD for å kaste opp, men vær ærlig og si hva dere tror og/eller vet noe om hva som skjer i magen når man har diaré, tar Idoform etc.

Beklager for at dette mest sannsynlig ble tungt å lese, men jeg har på en måte "hastverk" med å få det skrevet i tilfelle jeg begynner å bli kvalm snart etc. :(

OBS!

Bør kanskje legge til at jeg har spist minimalt de siste fire dagene i tilfelle jeg skulle bli smittet! Da snakker vi noen skiver med leverpostei, jordbær, et rundstykke uten noe på og et halvt pizza-stykke.

Også drukket mye Cola, Sitronbrus og litt vann for å forhindre kviser :p

for det første, du bør ikke være bekymret for oppkast eller diare i så høy grad som du er nå, det jeg er bekymret for er at din frykt er faktisk mye være en selve sykdommen, du sier at du bruker idoform for og stanse diaree, og det er er helt greit hvis du skal borte eller ta en flyreise, men idoform vil ikke hjelpe kroppen din i og bli kvitt viruset, diare er kroppens måte og bli kvitt viruset på.

når det er sagt så er det enkelt og forhindre omgangsyke, ta en hvitløk båt og tygg den og hold den i munnen til saftene har fått blandet seg skikkelig og svelg, du kan godt drikke litt vann eller melk dersom du ikke tåler at det blir for sterkt. dette kan du gjøre etter spist middag eller kvelds, to båter hvitløk hver dag er nok til og begrense bakterier og virus i hele fordøyelses systemet ditt og det styrker imunforsvaret så det er klart om sykdomsspredende bakterier eller virus kommer på besøk, og de kommer hele tiden på besøk, du kan aldri være helt bakteriefri, siden vi trenger bakterier i tarmen.

en annen ting som er ikke bra er at du sier du drikker mye cola osv, cola inneholder sukker som gjør at væske samler seg i tarmene, i tilleg er sukker med på og konkurere med c-vitaminer i og trenge inn i cellene dermed for du heller ikke nok c-vitaminer i kroppen.

en annen ting om c-vitaminer, noen her på forumet nevnte at kroppen skiller ut c-vitaminer når kroppen har fått nok.. dette er sant nok, men man bør ikke undervurdere effekten c-vitmainer har på urinveisystemet også, det kan være med på og bekjempe urinveis infeksjoner osv.

konklusjon:

*vask hendene grundig etter toalett besøk og før matinntak

*Spis rå hvitløk hver dag (2 båter)

*ta nok c-vitaminer hver dag (1Gram)

*ta en multivitamin hver dag sånn at du er sikret de andre vitaminene hver dag

*Ikke drikk sukkerholdig drikke mens man er syk sukker er konkurent med c-vitamin og vinner lett :)

Lenke til kommentar
Gjest ScareCrow

Ville bare legge til noen av Hvitløkens egenskaper hvis det skulle være tvil om den:

"Antiseptisk,

bakteriehemmende, virushemmende, sopphemmende, antioksidant,

blodsukkersenkende, kolesterolregulerende, blodåreutvidende, styrker

kapillærårenes vegger, blodtrykksregulerende, blodfortynnende, kretsløpstimulerende,

antikoagulerende, hindrer sammenklebing av blodplater og dermed

... forebyggende mot hjertekarsykdommer, blodpropp og slag. Dessuten

appetittvekkende, fordøyelsesfremmende ved å stimulere utskillelsen av

fordøyelsesvæsker, hemmer gjæring i tarmene, magestyrkende, fjerner

innvollsparasitter, krampeløsende, slimløsende,

hostedempende, antiastmatisk, urindrivende, svettedrivende, febersenkende,

svulsthemmende og hudirriterende."

Mvh

ScareCrow :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...