Gå til innhold

Nytt grafikkort til en litt eldre maskin.

alaruz

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Har en "extra"maskin som jeg bruker på hybelen. Maskin specs.

cpu : Athlon 750

ram: 512 SD (133)

hk : Asus a7v

grafikkort: Riva TNT 16 mb

Maskinen er en hybel maskin, bruker office, og spiller litt på denne samt noe surfing.

Men problemet er grafikkortet... Jeg trenger et nytt grafikkort til denne maskinen. Vil ikke oppgradere noe mer hardware på denne maskinen enn det da jeg ikke ser på dette som nødvendig. Men grafikkort er noe jeg nær sagt er desperat av å skaffe nytt til denne.

Hva spiller jeg på denne maskinen :

1) Quake 3

2) Half-Life

3) UT

4) og nylig kjøpte simcity 4 som forøvrig også er veldig bra ;)

5) Thief 1 & 2 (blir aldri lei disse)

Problemet er at i spillene Quake 3 og UT så har det veldig ofte tendens til stygg og krafitg lagg ved spilling på internett. og da kjører jeg også relativt lav oppløsning. (640x480) lavere enn dette vil jeg ikke gå.

Trenger et grafikkort som vil gi meg helt flytende grafikk i 1024x768x32bpp i disse to spillene.

Prisklasse er egentlig uvisst men, hadde ikke vært så dumt om det ikke var av de dyreste bare det tilfredstiller mine "krav".

OS jeg skal bruke med kortet, er Windows 2000 og Slackware Linux 8.1. Men siden de fleste grafikkort produsenter den dag idag har gode drivere for samtlige OS, tror jeg neppe at dette fører til noen problem.

Takker på forhånd for svar.

Mvh.

Alaruz

(NB! håper ikke at det var for meget bry å lese denne lange og gramatisk (ukorrekte) "stilen"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann folkens.

Har en "extra"maskin som jeg bruker på hybelen. Maskin specs.

cpu : Athlon 750

ram: 512 SD (133)

hk : Asus a7v

grafikkort: Riva TNT 16 mb

Maskinen er en hybel maskin, bruker office, og spiller litt på denne samt noe surfing.

Men problemet er grafikkortet... Jeg trenger et nytt grafikkort til denne maskinen. Vil ikke oppgradere noe mer hardware på denne maskinen enn det da jeg ikke ser på dette som nødvendig. Men grafikkort er noe jeg nær sagt er desperat av å skaffe nytt til denne.

Hva spiller jeg på denne maskinen :

1) Quake 3

2) Half-Life

3) UT

4) og nylig kjøpte simcity 4 som forøvrig også er veldig bra ;)

5) Thief 1 & 2 (blir aldri lei disse)

Problemet er at i spillene Quake 3 og UT så har det veldig ofte tendens til stygg og krafitg lagg ved spilling på internett. og da kjører jeg også relativt lav oppløsning. (640x480) lavere enn dette vil jeg ikke gå.

Trenger et grafikkort som vil gi meg helt flytende grafikk i 1024x768x32bpp i disse to spillene.

Prisklasse er egentlig uvisst men, hadde ikke vært så dumt om det ikke var av de dyreste bare det tilfredstiller mine "krav".

OS jeg skal bruke med kortet, er Windows 2000 og Slackware Linux 8.1. Men siden de fleste grafikkort produsenter den dag idag har gode drivere for samtlige OS, tror jeg neppe at dette fører til noen problem.

Takker på forhånd for svar.

Mvh.

Alaruz

(NB! håper ikke at det var for meget bry å lese denne lange og gramatisk (ukorrekte) "stilen"...

holder med et Geforse3 kort prøv å få tak i et brukt til rund en 500lapp!

hvis du vil legge mere penger i det har du jo altid g4 som koster alt fra 1000 til 2500, men til di spillene der og med den hardwarn du har ville jeg godt for et billig kort på bruktmarkedet. :)

Lenke til kommentar

Selvsagt er prisen et tema, har man millioner kjøper man vel et GF4 4600 eller nyeste Radeon, 9700.

Gidder du derimot ikke spandere så mye, skaff et brukt GF3 Ti200 eller 500, som du klokker i vei. Gainward sine Ti200 fikk mye skryt for å kunne kjøre ca samme hastighet som Ti500-kortene. De får du vel rimelig nå for rundt 500 spenn.

-P-

Lenke til kommentar

putta et gf4ti4200 sammen med duron 950, alle quake3 gen spill gikk fett, faktisk gikk alle spill helt ok med et gf2mx, mens ut2k3 gen spill gikk til Helvete pga for dårlig prosessor samme hvilket skjermkort jeg hadde;)

som noen sa, gf3 er ok, gf4ti kanskje hakket bedre, men definitivt overkill :)

Lenke til kommentar
Tull, et 9500 med 64 MB minne (helst 128) og SW mod bør være et minimumskrav. Dyrt er det heller ikke. Radeon 9100 er jo ikke annet enn et pyntet 8500!

Vel, det er nå vel så dobbelt så dyrt da. Og Radeon 8500 (som faktisk 9100 er, det er ikke engang pyntet på) er et glimrende skjermkort til denne maskinen. Jeg vil heller si at det er du som prater tull når du anbefaler Radeon 9500. Det er det vi kaller for "overkill" når resten av systemet blir flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Tja, vet egentlig ikke hvor bra tidligere verisjoner av Ati er, men pga du ikke har den kraftigste PCen bør du nok ikke satse på noe av det beste. Et BeForce2 Pro eller GeForce3 Ti500 eller noe er sikkert fint og bra og takler alle de spillene perfekt

Lenke til kommentar

Jeg hadde GF2ti @ultra speed på en 500Mhz 384Mb ram Maskin, og den kjørte alle de spillene greit. Quake krevde self mer en Half.life, men gikk greit. Hvis du kjøper et Gf3Ti "velg mellom 200 eller 500 utifra hva du finner på tillbud", sammen med din 750Mhz cpu, burde klare å kjøre alle de spillene uten problemer

. PS; Å kjøpe 9700pro er bare tull, ingen sjangse for at den pc en skal kunen klare å benytte seg av den kraften, i alle fall ikke i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg anbefaler deg å satse på nVIDIA sitt chipsett, gf3 er vel midt i blinken. Driverstøtten i Linux er ganske så mye betre der en med ATi sine chipsett. Prøvde vel i en time å få 3D støtten til å fungere med Hercules 8500dv kort, men fikk det ikke til. Gf4 derimot gikk som en drøm.

mvh vmlinuz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...