Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

eFaktura: Slipper jeg fakturagebyr?!

Goliath

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rett og slett: Ja. (ift. topicspørsmål)

eFaktura = kr 0 i fakturagebyr

9628514[/snapback]

FEIL. Det vil variere, noen tar faktureringsgebyr uansett hvordan de sender ut fakturaen.

9629679[/snapback]

Get tar ikke adm./ Fakturagebyr ved bruk av eFaktura, men avtalen må være bekreftet innen 00:00 siste dagen av måneden før faktura.

ENkelte selskaper reduserer fakturagebyret noe ved eFaktura, andre dropper det helt mens enkelte opprettholder det helt jfr. geirm

Lenke til kommentar
Rett og slett: Ja. (ift. topicspørsmål)

eFaktura = kr 0 i fakturagebyr

9628514[/snapback]

FEIL. Det vil variere, noen tar faktureringsgebyr uansett hvordan de sender ut fakturaen.

9629679[/snapback]

Det er i så fall veldig tragisk. Men bra at du retta på meg. Har aldri opplevd det selv :)

Lenke til kommentar
Sier nesten seg selv men spør: dersom jeg ønsker å få faktura rett i nettbanken, må jeg fortsatt betale fakturagebyr? Får f.eks GET beskjed om at jeg har valgt eFaktura fremfor vanlig faktura automatisk?

9628500[/snapback]

Det kommer selvsagt an på betingelsene til de som utsteder fakturaene.

Lenke til kommentar
Det kommer selvsagt an på betingelsene til de som utsteder fakturaene.

Så vidt meg beskjent er er efaktura 100% gebyrfritt produkt.

Bedrifter som benytter eFaktura reduser sine kostnader knyttet til printing, pakking, forsendelse og etterbehandling av regninger. Aldri hørt at bedrifter tar betalt for efaktura, men det kan alltid være sleipe selskaper der ut som gjør det.

Men det finens derimot et produkt som heter "avtalegiro med efaktura". Dette produktet leveres også av BBS (Bankenes Betalings Systemer). Men både på varslings e-post og informasjon fra utster blir bruker informert om at det er en efaktura. Hvilket det på mange måter ikke er.

Forskjellen på efaktura og avtalegiro med efaktura er at trekket går automatisk. Forskjellen på avtalegiro og avtalegiro med efaktura er at det sistenevnte også viser detaljer det får man ikke på avtalegiro.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Aldri hørt at bedrifter tar betalt for efaktura, men det kan alltid være sleipe selskaper der ut som gjør det.

Jeg kan gi ett eksempel: Fortel (tidl. Briiz Telecom). Det tas kr 15.- uansett hvordan fakturaen sendes ut, jeg gikk over fra papir til eFaktura og jeg ble fortalt at prisen ble den samme. Betingelsene på IP-telefoni der er ellers så gunstig at jeg bryr meg ikke.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Bedrifter som benytter eFaktura reduser sine kostnader knyttet til printing, pakking, forsendelse og etterbehandling av regninger. Aldri hørt at bedrifter tar betalt for efaktura, men det kan alltid være sleipe selskaper der ut som gjør det.

Dette blir feil. Det finnes ingen lov som sier at efaktura er gratis (i praksis at det ikke er omostninger med efaktura). Det er greit at bedriften som fakturerer sparer penger - men de har fortsatt store omkostninger ved fakaturahåndtering, uansett hvordan denne sendes ut. Dermed er det avhengig av bedriftens policy hva en efaktura koster. Eksemplet med Fortel er flott. De tok 15 kroner pr faktura på gamlemåten (en alt for lav pris som ikke står i forhold til de egentlige kostnadene. Dermed kan de helelr ikke redusere prisen ved bruk av efaktura).

Lenke til kommentar

Feil.

Men det finens derimot et produkt som heter "avtalegiro med efaktura". Dette produktet leveres også av BBS (Bankenes Betalings Systemer).

Bankenes BetalingsSentral AS.

Men både på varslings e-post og informasjon fra utster blir bruker informert om at det er en efaktura. Hvilket det på mange måter ikke er.

Fakturaen ligger tilgjengelig i nettbanken. Selve betalingen foregår med AvtaleGiro. Du må skille på meldingstjenesten eFaktura og betalingstjenesten AvtaleGiro.

Endret av sneilerts
Lenke til kommentar
Fakturaen ligger tilgjengelig i nettbanken. Selve betalingen foregår med AvtaleGiro. Du må skille på meldingstjenesten eFaktura og betalingstjenesten AvtaleGiro.

Hva mener du med at betalingen skjer med Avtalegiro? En Efaktura blir send til et personnummer, og så kan personen som får den betale den med den kontoen i den banken hun/han ønsker. En avtalegiro-avtale er derimot koblet til et bankkontonummer, og beløpet blir trukket med mindre personen stopper betalingen.

Lenke til kommentar
Hva mener du med at betalingen skjer med Avtalegiro? En Efaktura blir send til et personnummer, og så kan personen som får den betale den med den kontoen i den banken hun/han ønsker. En avtalegiro-avtale er derimot koblet til et bankkontonummer, og beløpet blir trukket med mindre personen stopper betalingen.

Jeg kommenterte kombinasjonen "eFaktura med AvtaleGiro".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...