Calvinator Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Jeg har fått tak i et universalt modifiseringsverktøy til APC og innspruts-systemer. Jeg lurer på om noen har prøvd noe lignende og fått det til å funke. Verktøyet er en slags chip med kontakt på som monteres på selve hjernen i bilen og kan derfra programeres til de verdier man måtte ønske. Verktøyet stammer fra den tiden Bergheim/Ugland hadde et samarbeid. Altså Daewoo og Chevrolet i hovedsak. Tanken var å skaffe en 2,3 liters 16 ventilert Turbomotor fra en Saab 900/9000 for å teste dette og se om man kan få 500 hester ut av "stock" motoroppsett ved å justere ladetrykk og mengedemeteret. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Tanken var å skaffe en 2,3 liters 16 ventilert Turbomotor fra en Saab 900/9000 for å teste dette og se om man kan få 500 hester ut av "stock" motoroppsett ved å justere ladetrykk og mengedemeteret. 9628466[/snapback] Det er bra du har troen hvertfall. Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Jeg tror det var noe sånt som måtte gjøres.. Er ikke sikker på om det var akkurat dette da. Men det skal(kan) gå ifølge min far.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 500hk fra den lille org. t3 snurra? Og for ikke å snakke om det originale innsprutet? Lykke til. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 500hk fra den lille org. t3 snurra? Og for ikke å snakke om det originale innsprutet? Lykke til. 9629434[/snapback] Den bilen har ikke veigrep til så mye HK. Blir bare spinning og røsking i rattet. 200 hk er det meste man bør ha i en trynetrekker før det blir helt ille å kjøre. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Jeg har kjørt biler med mer effekt enn det på forhjulene, uten at det har vært ubehagelig. Uansett så har ikke veigrep noe å si for hvor mye han klarer å dra ut av en slik motor. Sånnsett så kan man jo nevne at girkassa kommer til å rope au, lenge før han når 500hk *edit: Jeg skal forresten rette opp en feil. En 9000 aero (eller hva nå de værste het) har en mitsu 15t snurre. Den klarer ikke å dytte nok luft til 500hk. Ikke engang til 300hk. Endret 3. oktober 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Derfor skal APCen moddes. Lure motoren til å tro at den kjører på fjellet og trykker maks med bensin inn i motoren og vips! så har man masse eksos å rutte med Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Hva er vitsen med det når turboen likevel ikke klarer å flytte nok luft til det effektuttaket du drømmer om? Eksoshuset på de mitsu snurrene er trangt nok, for å si det mildt. Så pass på baktrykk og temp. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 du får venne deg til å bytte toppakning ihvertfall da Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Vel.. Er en Garreth turbo mener jeg å huske.. Kjøpt i fjor en gang. Mangler bare et APC system nå da, men det lar seg vel løse når pengene kommer. Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Da er det vel ikke et standard motoroppsett, slik du nevner i første post. Hva slags garrett turbo er det snakk om a? Og hvor mye bensin kan de originale dysene levere? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 500hk dream on.. Det trur jeg ikke du får ut av den motoren før den har blitt påkostet betydelige summer.. Du får den sprekere og mulig du "inbiller" at du har 500hk men jeg trur ikke på det før jeg ser noen dyno papirer. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) 500hk i en 2,3 turbomotor av den der typen, kun ved hjelp av trykk og større turbo. tja. Du kan jo få lov til å håpe. Men du blir å spare penger på å bytte clutch, oppgradere girkassen og skifte stempler med en gang. De kommer til å ryke før du når 500hk / 600nm(+?) på rulla Kompis av meg hadde en 9000 aero og da slutta vel originalturboen å ville mer ved 260hk. Etter det så han seg om etter hva han kunne finne på, men siden drivverket (gir/clutch/osv) måtte bygges såpass opp for å tåle 500nm så gav han opp. Men at ikke 300 hester i en feilhjulstrekker går framover er blank løgn. Og spinner man bare da har man enten ikke lært seg å kjøre bilen, eller for dårlig bil / drivverk / dekk. Endret 4. oktober 2007 av JimL Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Har 300HK i min Saab 93 og det går helt greit men som vanlig er det mange som prater om ting de slett ikke har "peiling" på. Bilen min er chippet opp til 270HK og de resterende 40 "ble benket på Våler til 310HK" er litt større turbo og bytte av luftfilter og eksos. Det går flere 93 i Sverige med 500HK og mer men de er selvsagt modernifisert på flere måter men umulig er det slett ikke... http://www.garaget.org/?car=23453 Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 200 hk er det meste man bør ha i en trynetrekker før det blir helt ille å kjøre. 9629623[/snapback] Tull. Les MaxPower fra noen måneder tilbake, der er det en Saab med godt over 200 hk på fremhjula og sekvensiell girkasse, om jeg ikke husker feil. Er ikke originalt oppsatt på den Saab'en, men en sånn påstand roper etter kritikk. Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Linken under viser en 900 med 380 HK som er til salgs for 25k. Mange hester for pengene... klikk her Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) men som vanlig er det mange som prater om ting de slett ikke har "peiling" på. 9634079[/snapback] Siden du har peiling så kan du kanskje opplyse oss som ikke har det. Hvor mye klarer originale dyser fra en 2,3 16v saabmotor fra 9000 å levere? Og hvor mye en org. mitsu 15t, eller garrett turboene som ble levert fram til 1993, klarer å levere luft til? Greit at bilen har litt avansert ladetryksstyring med ventiler i hytt og gevær, men mengden luft og bensin setter ganske raskt begrensninger. Selv om wastegaten har et lavt bunntrykk og apc systemet slipper gjennom trykk til det merkes tenningsbank. Endret 4. oktober 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Jeg har ikke sagt at jeg VET noenting om dette overhodet.. Men jeg lurte på om noen hadde prøvd noe lignende. Men det gjenstår å se om det faktisk går med omprogramering av hele hjernen.. Jeg er ikke sikker på om turboen er erstatning av original eller av større type. Turboen er erstatning til en 82` 900 Turbo. Endret 4. oktober 2007 av Calvinator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå