PlatinumFlyer Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Ikke sikkert kjøper tørr. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Jeg har akkurat solgt min bil og jeg hadde det kriteriet at jeg skulle ha hele kjøpesummen kontant ved levering av bilen - ellers ingen avtale. Hvorfor kunne ikke kjøper overføre penger til deg, og så kunne overlevering finne sted etter mottak av pengene? 9663181[/snapback] Da forskuddsbetaler man for varen, og det er ikke spesielt lurt. Dersom selger er en skurk, stikker han av med både varen og pengene. Er vel nok av eksempler på folk her på forumet (og andre steder) som har blitt svindlet ved forskuddsbetaling. Endret 8. oktober 2007 av GEman Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Da forskuddsbetaler man for varen, og det er ikke spesielt lurt. Dersom selger er en skurk, stikker han av med både varen og pengene. Er vel nok av eksempler på folk her på forumet (og andre steder) som har blitt svindlet ved forskuddsbetaling. Dersom selger er en skurk tar han/hun opp pant i den rett før overdragelsen. Det finnes ikke noen bombesikker måte for å unngå å bli lurt av en uærlig person når man handler bruktbil privat, og man kan derfor like godt finne noen man stoler nok på til å overføre pengene på forskudd. Da kan man ihvertfall dokumentere at man har overført pengene. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Da forskuddsbetaler man for varen, og det er ikke spesielt lurt. Dersom selger er en skurk, stikker han av med både varen og pengene. Er vel nok av eksempler på folk her på forumet (og andre steder) som har blitt svindlet ved forskuddsbetaling. Dersom selger er en skurk tar han/hun opp pant i den rett før overdragelsen. Det finnes ikke noen bombesikker måte for å unngå å bli lurt av en uærlig person når man handler bruktbil privat, og man kan derfor like godt finne noen man stoler nok på til å overføre pengene på forskudd. Da kan man ihvertfall dokumentere at man har overført pengene. 9663668[/snapback] Pant i motorvogn kan bare noteres i forbindelse med kjøp/salg. Du kan med andre ord ikke pantsette en bil du allerede eier! Når man pantsetter en bil må man innlevere kjøpekontrakt, bekreftelse på at bilen er forsikret, samt midlertidig vognkort. Endret 8. oktober 2007 av GEman Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Det er bare å selge den til en kompis og kjøpe den tilbake. Vil man svindle noen finner man alltid en måte. Endret 8. oktober 2007 av Naranek Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg har både kjøpt og solgt biler privat, og da har jeg aldri i verden overført penger på forskudd, hva om fyren bare stikker? Da sitter man med sjegget, nesa og øyenbrynene i søppelkassa. Det er veldig vanlig med kontantoppgjør i privatmarkedet. Bankremisser er en fin løsning, men det er ikke så mange som vet om den. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Det er bare å selge den til en kompis og kjøpe den tilbake. Vil man svindle noen finner man alltid en måte. 9664787[/snapback] Blir forholdsvis dyrt å holde på slik. Omregistrering koster, så da må man holde på i stor stil dersom man skal få "butikk" av denne svindelen! Risikoen for å bli tatt er da stor! Uansett så skrives det kontrakt (alle burde ihvertfall det), så i en eventuell tvist stiller man dårlig om man driver svindel. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Blir forholdsvis dyrt å holde på slik. Omregistrering koster, så da må man holde på i stor stil dersom man skal få "butikk" av denne svindelen! Risikoen for å bli tatt er da stor! Uansett så skrives det kontrakt (alle burde ihvertfall det), så i en eventuell tvist stiller man dårlig om man driver svindel. Kontrakt skriver man uansett hvordan man betaler, men det er begrenset hvor mye den er verd når meningen er å svindle. Risikoen for å bli tatt er ikke noe større enn om man bare tar pengene og ikke overfører bilen. Omregistrering er gratis hvis man gjør det mindre enn to måneder etter forrige omregistrering, så hvis man overfører den til noen andre og overfører den tilbake med lån betaler man bare for en. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Pant i motorvogn gjøres ikke "på sekundet", men tar noen dager. Når pantet skal noteres og bilen er registrert over på ny kjøper, vil dette bli avslått grunnet at det ikke er eier som har signert på pantet. Mitt opprinnelige poeng var at det ikke er vits i å ta unødig risiko. Å betale en vare på forskudd er ikke å anbefale. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Da jeg kjøpte bil så overførte jeg beløpet via nettbank etter at kontrakten var signert. Da fikk selger se at jeg overførte pengene, samt at han fikk kvittering på overførselen. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 grensen er satt til 1000 i kontanter. På mini lokale kiwi er dette 5000kr. De har lapp ved kassen hvor det står "Her kan du ta ut inntil 5000 kroner i kontanter". Godt mulig dette er et unntak. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Pant i motorvogn gjøres ikke "på sekundet", men tar noen dager. Det er det som gjør at det kan utnyttes. Man får pengene med en gang, men det tar noen dager før det blir registrert i brreg. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det er det som gjør at det kan utnyttes. Man får pengene med en gang, men det tar noen dager før det blir registrert i brreg. Og som jeg skriver i posten over, så vil ikke pantet bli godtatt pga at kjøretøyet er registrert på en annen enn den som har skrevet under på pantet. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Derfor er det vanlig å skrive i kontrakten når man kjøper bil: "Selges uten heftelser". Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Og som jeg skriver i posten over, så vil ikke pantet bli godtatt pga at kjøretøyet er registrert på en annen enn den som har skrevet under på pantet. Jeg overfører bilen til en kamerat slik at den står i hans navn. Når den overføres tilbake tar jeg opp pant i den (later som jeg trenger lån for å kjøpe den) og selger den før det dukker opp i brreg at det er pant i den. Hva mener du med "en annen"? Derfor er det vanlig å skrive i kontrakten når man kjøper bil: "Selges uten heftelser". Når folk insisterer på å betale kontant er det fordi de ikke stoler på at en avtale er nok. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hvorfor kunne ikke kjøper overføre penger til deg, og så kunne overlevering finne sted etter mottak av pengene? Jeg hadde aldri gjort det om jeg skulle kjøpe bruktbil av en ukjent, så det spør jeg faktisk ikke folk om. Åkei, jeg fikk penger, men kjøper har ingen garanti for at jeg ikke skrur av telefonen og beholder bilen. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Da jeg kjøpte bil så overførte jeg beløpet via nettbank etter at kontrakten var signert. Da fikk selger se at jeg overførte pengene, samt at han fikk kvittering på overførselen. Også kan kjøper gå hjem og kansellere overføringen. Nettbankoverføringer mellom forskjellige banker skjer ikke på minuttet. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Også kan kjøper gå hjem og kansellere overføringen. Nettbankoverføringer mellom forskjellige banker skjer ikke på minuttet. Pengene forsvinner ut fra konto i min nettbank på øyeblikket, så det stemmer ikke. Riktignok kommer det ikke inn på konto til mottaker umiddelbart, men det går ikke veldig lang tid det heller. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Åkei, jeg fikk penger, men kjøper har ingen garanti for at jeg ikke skrur av telefonen og beholder bilen. En vanlig person i jobb vil neppe gjøre det for et beløp som ikke er større enn en vanlig bruktbil. Det vil etter hvert vil gå til rettslig inkasso, og han/hun vil bli til slutt bli tvangstrukket i lønn for både beløpet og en haug med gebyrer som har påløpt. Man kan derfor stort sett sikre seg mot slikt ved å sjekke litt om bakgrunnen til selger. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Pengene forsvinner ut fra konto i min nettbank på øyeblikket, så det stemmer ikke. Riktignok kommer det ikke inn på konto til mottaker umiddelbart, men det går ikke veldig lang tid det heller.Pengene forsvinner ikke ut av konto på øyeblikket når du overfører mellom to forskjellige banker, det tar som regel en virkedag - og du kan alltid gå inn og stoppe betalingen.En vanlig person i jobb vil neppe gjøre det for et beløp som ikke er større enn en vanlig bruktbil. Det vil etter hvert vil gå til rettslig inkasso, og han/hun vil bli til slutt bli tvangstrukket i lønn for både beløpet og en haug med gebyrer som har påløpt. Man kan derfor stort sett sikre seg mot slikt ved å sjekke litt om bakgrunnen til selger.Hvilke bevis har du egentlig for det? Det blir tross alt ord mot ord, og jeg vil ikke tro at du kommer spesielt langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå