Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

X1950XT - Underklokking i windows og enkelte spill

Anbefalte innlegg

Har et X1950XT med nyeste Catalystdrivere, XP sp1 og ellers helt standard C2D-oppsett anno desember 2006. Har en 22" og en 19"-skjerm.

Har aldri hatt problemer med skjermkortet før jeg installerte EVE Online for noen uker siden. Har fått artifacts, overoppheting og ekstrem lagg (i mange forskjellige former) mens jeg spiller EVE, spesielt mens jeg er i menyene (og altså ikke mens jeg faktisk spiller).

Til å begynne med var det bare i spillet jeg hadde problemer, men etterhvert har jeg merket litt "merkelig" oppførsel selv uten noen spill oppe, for eksempel grafikklagg mens jeg gjør enkle ting som å bruke Opera eller legge kabal. Dette kan skyldes fikling og reinstallering av drivere (for å bli kvitt problemet i EVE, som egentlig bare har blitt verre), men det har vært få og isolerte hendelser så det er kanskje bare tilfeldig.

Åpnet (for første gang!) overklokkingsmenyen i Catalyst og om jeg tolker den rett så er kortet alvorlig underklokket. Sånn er det både i Windows og mens jeg spiller EVE, men ikke om jeg spiller f.eks. BF2. I Windows (uten noe krevende oppe altså) liggere temperaturen på 50 grader, rundt 65-70 mens jeg spiller BF2 og fullstendig tilfeldig når jeg spiller EVE, alt fra 50 til 110.

Legger ved et bilde av hvordan innstillingene ser ut når jeg spiller EVE eller ikke har noen spill oppe. Om jeg åpner BF2 går "Current VPU clock" til 621 og "Current memory clock" til 900, noe som virker normalt.

Noen som har noen ide om hva som kan ha skjedd og hva jeg burde gjøre?

post-27491-1191429409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har funnet ut såpass at det er 2 separate problemer:

1. Catalyst klokker ned kortet når jeg ikke spiller i fullscreen, altså får jeg dårligere ytelse i windowed mode. Dette klarer jeg ikke å slå av eller fikse, men har nå en samtale med en imbesil i ATI Support om det...

2. EVE Online klarer på magisk vis å overopphete skjermkortet, går utifra at det er noe bugga koding på gang, har informert dem om det, men er dårlig med svar... Har altså ikke varmeproblemer i noen andre spill, så det er ikke kjølinga det står på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...