Gå til innhold

Innstruksjonsbok for RAW behandling?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært en ivrig amatør i 30 år, altså siden guttedagene! I disse digitale tider har jeg fattet interesse for å utnytte kameraets RAW filer, og jeg har kjøpt Photoshop Elements 5.0 til formålet. Jeg er ganske "grønn" på dette med etterbehandling, og lurer derfor på om noen kan anbefale noe litteratur som kan være et slags selvstudium for etterbahandling av bilder. Spesielt interessert i etter behandling av RAW filer.

 

MVH

Thejo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligger mye info om dette på dette forumet (bøker, hva skal man med det ;)

 

Fant disse linkene til deg (Lightroom anbefales som raw converter, men du kan klare deg bra med PS, sån da har du noe å gå ut i fra mht. gangen i jobbinga :)

 

PS: ta kopi av dine raw filer FØR du herper de...

 

http://www.whibalhost.com/_Tutorials/Photo...R/01/index.html

 

http://www.lightroomkillertips.com/archives/vi

 

/L

Lenke til kommentar
Ligger mye info om dette på dette forumet (bøker, hva skal man med det ;)

 

Fant disse linkene til deg (Lightroom anbefales som raw converter, men du kan klare deg bra med PS, sån da har du noe å gå ut i fra mht. gangen i jobbinga :)

 

PS: ta kopi av dine raw filer FØR du herper de...

/L

9629163[/snapback]

Bruker også Elements, fant gode tips i Elements-boka til Scott Kelby, men det stod ikke så mye. Det viktigste er vel å vente med oppskarping til du er ferdig med evt annen justering.

Et godt RAW program skal vel ikke røre selve fila, evt instillinger bør lagres utenfor, slik vel Lightroom gjør. Den så veldig bra ut!

Hele poenget med Raw-filene er jo at det er originalene dine, og at du "tar ut" bilder du skal bruke etter behov og ønsker, slik man gjør med analog film.

Jeg konverterer Raw filene til DNG i elements, da huskes i hvert fall instillingene i filen, slik at det er lettere å ta ut andre formater senere.

Raw er fantastisk spennende, gir flotte muligheter i etterkant!

Lenke til kommentar
PS: ta kopi av dine raw filer FØR du herper de...

 

 

Skap ikke unødig forvirring. Raw filer er umulig å herpe. Om man er misfornøyd med innstillingene og 'herpingen' man har gjort i Raw-converteren er man tilbake til utgangspunktet med et museklikk. Man kan ikke lagre endringer på en Raw-fil. Men for all del, backup bør man absolutt ta i tilfelle disken ryker.

Lenke til kommentar
PS: ta kopi av dine raw filer FØR du herper de...

 

 

Skap ikke unødig forvirring. Raw filer er umulig å herpe. Om man er misfornøyd med innstillingene og 'herpingen' man har gjort i Raw-converteren er man tilbake til utgangspunktet med et museklikk. Man kan ikke lagre endringer på en Raw-fil. Men for all del, backup bør man absolutt ta i tilfelle disken ryker.

9629566[/snapback]

 

Tja, delvis enig i dette da både PS(CS2 tidligere, nå CS3) har "endret" mine NEF filer, så umulig er det ikke. Snakker selvsagt om filer overført til PC for bearbeiding. De er ikke skriverbeskytta slik jeg opplever det, tar jeg feil så si i fra.

Normal prosess; henter alle bilder uansett format i CS3 og åpner de i RAW converter (er vel versjon 4.x) juster endel parametere og velger å åpne de i PS for videre behandling. Orginalfila (*.NEF) er endret...

 

/L

Lenke til kommentar
Tja, delvis enig i dette da både PS(CS2 tidligere, nå CS3)  har "endret" mine NEF filer, så umulig er det ikke.

9638159[/snapback]

Hva er det som er endret? Jeg har aldri vært borti anstendig programvare som endrer raw-filer (og det ligger i raw-filers natur at det ikke er trivielt å gjøre endringer i dem).

Lenke til kommentar

Einaste måten å endra raw-filer på er vel nett som med alle andre filer, og det er å lagra endringar (noko eg aldri har prøvd ut sjølv med raw). Det er jo heller ikkje nødvendig å lagra endringar når det legg seg ei .xmp-fil ved sidan av raw-fila som lagre automatisk det sista som vart gjort med raw-fila. Om eg av ein eller annan grunn har tatt hardt i når eg har redigert på raw-filer så har eg berre sletta .xmp-fila om eg vil ha ein ny og "urørt" raw-fil.

Lenke til kommentar
Tja, delvis enig i dette da både PS(CS2 tidligere, nå CS3)  har "endret" mine NEF filer, så umulig er det ikke. Snakker selvsagt om filer overført til PC for bearbeiding. De er ikke skriverbeskytta slik jeg opplever det, tar jeg feil så si i fra.

Normal prosess; henter alle bilder uansett format i CS3 og åpner de i RAW converter (er vel versjon 4.x) juster endel parametere og velger å åpne de i PS for videre behandling. Orginalfila (*.NEF) er endret...

 

/L

9638159[/snapback]

 

Dette var ukjent for meg. En fin måte å sjekke om en fil er endret på er å kjøre en md5 sjekksum på den før og etter at du har gjort det du skal gjøre:

 

Dette programmet gir deg md5-summen til en fil.

En md5-sum blir alltid maken for den samme filen. Så om md5-summen har endret seg så har filen endret seg. Og vice versa.

Lenke til kommentar
Tja, delvis enig i dette da både PS(CS2 tidligere, nå CS3)  har "endret" mine NEF filer, så umulig er det ikke.

9638159[/snapback]

Hva er det som er endret? Jeg har aldri vært borti anstendig programvare som endrer raw-filer (og det ligger i raw-filers natur at det ikke er trivielt å gjøre endringer i dem).

9639056[/snapback]

 

Canons DPP skriver endringene som "oppskrift" inn i RAW filene.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Enda mer forvirring:

.raf (Fuji)

.crw .cr2 (Canon)

.tif .k25 .kdc .dcs

.dcr .drf (Kodak)

.mrw (Minolta)

.nef .nrw (Nikon)

.orf (Olympus)

.dng (Adobe)

.ptx .pef (Pentax)

.arw .srf .sr2 (Sony)

.x3f (Sigma)

.erf (Epson)

.mef .mos (Mamiya)

.raw (Panasonic)

.cap .tif .iiq

(Phase One)

.r3d (Red)

.fff (Imacon)

.pxn (Logitech)

.bay (Casio)

.rwz (Rawzor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...