Marv Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 noen som har gjennomført en slik fagprøve, og kanksje kan forklare litt hvordan det fungerer? evt. eks. på oppgaver dere fikk osv... Lenke til kommentar
V_B Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Har ikke tatt det selv men jobber sammen med en som har tatt det. Han nevnte at han måtte feilfinne på en datamaskin som ikke virket samt installerer OS osv. Han måtte jobbe med antenne anlegg og regne ut signaler samt tap i skøyter osv. Dette er hva jeg husker, men kan spørre litt mer når jeg jobber med han igjen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Så "har bygd noen PC'r selv" og "jeg kan installere Windows" og "kan noen fete linux-kommandoer" holder ikke altså? Endret 3. oktober 2007 av Bytex Lenke til kommentar
V_B Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 har som sagt ikke peiling på hvordan prøven foregikk. Hørte bare at han måtte feilfinne og fikse noe komponenter. Typisk sånn harddisken står på slave istedet for master og det er koblet noe feil osv. Tror ikke det var så mye lodding og slikt vist det er det du tenker på.. Uansett, skal høre med han når jeg treffer han igjen. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Så "har bygd noen PC'r selv" og "jeg kan installere Windows" og "kan noen fete linux-kommandoer" holder ikke altså? 9628348[/snapback] tror dette er litt i "snaueste" laget.... men kunne gjerne ha tenkt meg å hørt litt fra folk som har tatt en slik prøve Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 ohh dette er en tråd for meg, skal opp til slik fagprøve om et år til. Etter hva jeg forsto fra opplæringskontoret så får man oppgaver og prøver utifra hva man jobber med. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 ohh dette er en tråd for meg, skal opp til slik fagprøve om et år til.Etter hva jeg forsto fra opplæringskontoret så får man oppgaver og prøver utifra hva man jobber med. så en som nesten bare driver med software vil da få oppgave rundt dette? det er vel ikke "bare" det som man kan få om? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Vel, man skal gjennom denne opplæringsboka i tillegg, men jeg forsto det som at hvis man driver med software, så får man om software... Det er veldig mye rundt dette jeg ikke har helt kontrollen på selv, så jeg skal ikke si noe sikkert. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 ikke jeg heller.... derfor jeg startet denne tråden, for å få informasjon, og høre fra folk som har gejennomført eller snart skal prøve seg på en slik prøve Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Slik jeg har forstått opplæringsboka så skal 'alle' oppgavene gjennomføres, eller, vel ihvertfall det man driver med i arbeidet. Si slik som for min del, jeg jobber med kopi/printer/fax og slikt, da er det litt vanskelig for meg å skulle bygge sammen en RF generator fks. Så etter hva jeg har oppfattet fra opplæringskontoret så skal de vurdere opplæringsboka forhold til yrket om denne oppgaven er nødvendig for meg å gjøre, noe den ikke er, så da vil dem antagelig (forhåpentligvis) si at det er okay, jeg trenger ikke gjøre den. Utenom læreboka så skal det også leveres inn noen rapporter, dette er fks et oppdrag som kommer inn, og hvordan det utføres, og sluttrapport på oppdraget, dette er for at opplæringskotoret skal se hva det faktisk er man driver med, og at man driver med noe (altså at man ikke bare går å feier gulvet og får drittjobbene). Ironisk nok sitter jeg på forumet å poster i arbeidstiden også er det noen oppgaver/prøver som skal utføres, slik jeg har forstått det så er det hvert halvår, men det kan også være en diger prøve på slutten av lærlingtiden, dette er det opplæringskontoret som bestemmer. Hvis det er noe her som ikke stemmer så er jeg veldig glad om noen retter på det, slik at jeg slipper missforståelser Men dette er ihvertfall slik jeg har forstått hvordan lærlingtiden fungerer Akkurat hvordan den opplæringsboka fungerer er jeg litt usikker på, om alle oppgavene må utføres teoretisk, men at man kun utfører de partiske som man har mulighet til å utføre, elns. Jeg er ihvertfall glad jeg har alle papirer og dilldall fra VK1 og VK2 så jeg legger bare kopi inn i boka, dette var iorden for opplæringskontoret også. (er også glad jeg jobber med kopimaskiner, siden det er snakk om en del papirer ) Endret 16. oktober 2007 av Firesky Lenke til kommentar
Marv Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 hmmmm..... jeg er selv lærling nå, innenfor service elektronikk - data.... jeg har ikke hørt om noe prøver/oppgaver iløpet av lærlingetiden... trodde det bare var fagprøven etter endt lærlingetid jeg... har heller ikke hørt om at det skal fylles ut rapporter eller lignende... Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Jeg tror det er vanligst med en stor prøve i slutten av lærlingtiden, men det er mulig å dele den opp i flere små, ihvertfall slik jeg forsto det. men jeg sier igjen, jeg er veldig usikker på det meste med dette opplæingsgreiene, så jeg sier ingenting sikkert. Hmm det med rapporter og slikt er jeg ikke sikker på, men tror opplæringskontoret ønsket det. Men.. et spørsmål, hva er det du har fått høre av opplæringskontoret at du skal igjennom? Siden lærerne sa til oss at det siste året var teoribiten av lærlingtiden, og at vi ikke trengte å gjennom noe lærebok elns, bare jobbe 1.5 år å så fagprøve. Men dette er vist nok feil ifølge opplæringskontoret, og de skal ha meg gjennom opplæringsboka, noe jeg overhode ikke har lyst til. Alle de andre jeg gikk i klasse med hadde også forstått det slik at det bare var å jobbe halvannen år så fagprøve... Meh, for å være helt ærlig fatter jeg fint lite av hvordan dette funker *confused* Lenke til kommentar
Marv Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 hmmmm...... jeg kan ikke så mye om dette selv så...... har ikke hørt noe om noen bok heller jeg..... får vel bare fortsette slik jeg har gjort, så får man se hva som skjer men hadde vært fint om flere kunne ha kommet med erfaringer her også Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har hatt denne fagprøven i serviceelektronikk data og min bestod av to deler. En praktisk del, der jeg fikk noen papirer med hva jeg skal gjøre: Du jobber i Firma X som skal lage et tilbud på div tjenester og utstyr for firma Y. Jeg måtte prosjektere, prisestimere, og implementere 1 stk server med alt som går med der, samt x-antall klienter og skrivere. Sikkerhet og nettverk var også med i dette "prosjektet". Så teoretisk del, siste dagen (av 5) der sensor testet sikkerthet og robusthet i systemet mitt. (prøvde å installere virus o.l). En feil ble også satt på en av pcene i mitt system, som jeg måtte feilsøke etter, og rette. Siste del, så spør de masse ting om elektronikk og de dro frem en switching powersupply der jeg skulle forklare dem virkemåten, samt hva de forskjellige komponentene var(også virkemåten på disse). Lenke til kommentar
Marv Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 okei...... var disse oppgavene noe du hadde jobbet med i løpet av lærlingetiden, eller hva drev du med da? Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg hadde jobbet med alt i den oppgaven jeg fikk på papir, og skulle jobbe med de 4 første dagene. Altså server/klient/nettverk/sikkerhet oppsett. Hadde ikke jobbet noe med elektronikk på komponent nivå i det hele tatt, så det måtte jeg studere i tillegg. Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Litt gammel tråd dette her men, jeg skal ta fagprøve i serviceelektronikk nå. Har jobbet ferdig og skal bare få prøven. Min prøve vil bli spesialtilpasset stedet jeg jobber på. Slik at jeg får spørsmål som inngår i det jeg vanelighvis gjør. Det er ihvertfall slik jeg har fått beskjed om at det skal gjøres. Prøven blir kort (2 dager) og vil bestå av en planleggingsdag og en utøfrelses dag samt skriving av sluttrapport. Har vert lite oppfølging føler jeg, har måttet ringt og mast for og få samtaler med annsvarlige i komunen osv. så er litt spent på hvordan dette skal gå. Føler også at prøven kommer til og bli tynn, samt at jeg ikke vet hvordan den skal lages/se ut:S Jeg har ikke hatt noen opplæringsbok da han som er annsvarlig for serviceelektronikere i mitt område skulle lage en spesialtilpasset bok, noe som aldri har skjedd. fikk nå vite at dette ikke var så farlig, så da satser jeg på at den interne loggen jeg holder opp mot bedriftens datasystem holder hvis jeg eventuelt trenger noe slikt. Noen som har et tips på hvordan prøven skal se ut? Har ikke fått noe mal eller lignende på oppsett av besvarelse. Lenke til kommentar
wilbur626 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hva er egentlig vitsen med fagprøven om den er skreddersydd etter det firmaet som har lærlingene driver med ? Altså om et firma kun produserer ulike lengder patchekabel (cat5), skal fagprøven for denne bedriftens lærling bestå av å lage patchekabler i forskjellige lengder ? Serviceelektroniker var det første fagbrevet jeg tok, og fagprøven inneholdt følgende : 1.Lodding av elektronisk terning (får utdelt tegning og komponenter) 2. Terminering av ymse kabler (cat5, coax, fiber og xlr høyttalerkabel) 3. Installasjon av et enkelt cat5 nett, inneholdene 1 stk patchpanel, 3 stk cat5 kontakter, 5 ports switch) 4. Testing av cat5 nett, at dette oppfyller krav. 5. Oppsett av Win2k server. (Active directory, flere brukere, deling av skriver og andre basic ting) 6. Diverse spørsmål fra sensor om HMS, dokumentasjon og adsl teknologi Hadde nylig fagprøve i telekommunikasjonsmontørfaget, og den prøven var langt mindre omfattende enn serviceelektronikerprøven : 1. Lite datanett (samme som serviceelektroniker) 2. Lite kabel-tv nett (1 sentral, 1 splitter, 1 kontakt) 3. Terminering av 50-pars telekabel. 4. Spørsmål fra sensor om krav til kabel-tv nett og krav til cat5 nett Lenke til kommentar
shankar83 Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 har jobba lenge med elektronikk men har ikke fag brev. elektro og elektonikk ingen forkjell. elektro de jobber med strøm,veksle og spenning utafor og inn med høy strøm mange tusen volt og til 230 volt. men dem e ikke flink til elektronikk fix. elektronikk er jobber med 230v til 1v. feil søking av komponeter tester komponenter fungere og ha riktig verdi på komonenter. navn på komponenter hvordan di fungere som ting elektronikk er vanskeligere en elektro altid må bruke riktig regneskap få litt rikktig verdi til de forskjellige komponenter uten elektronikk service det finns ikke noen måle instrummenter til elekro folk vi som skapper allt. fra 2000 biler bruker elektronikk instrumenter uten dem fungere ingenting. spør elektro folk ka e en vag instrument brukes til en bil. dem vet ikke ka de er.alt skapte fra elektronikk. ohms love kom fra ELEKTRONIKK.NÅR EG VAR 6 ÅR SKRUDE TV FÅR Å VITE HVORDAN DET FUNGERE ELLER BILDE KOM. SÅ FANT EG UT HVORDAN TV FUNGERE. FØRSTE GANG EG OPNE TV MENS DET VAR PÅ STRØM TREKKTE UT COIL SOM HADDE HØY SPENNING FIKK EG SPENNING I HELE KROPPEN MEN EG DØDE IKKE SÅ TENKTE EG FORT TREKKE UT STRØM KABEL. NU KAN EG FIXE ALLE TV ALLE ELEKTRONIKK TINGER UANSETT BRENT TV ELLER VASKEMASKINER SOM TING. 1 Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Velkommen til forumet! Nice bump av snart 3 år gammel tråd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå