Gå til innhold

Burde vi bli med i EU?

Burde vi bli med i EU?  

1 stemme

1. 1. Burde vi bli med i EU?

• Nei
      41
    • Ja
      58

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vi bli med i EU fordi de rike foretningsfolka skal bli enda rikere? Tenk på den fattige arbeiderene i samfunnet (og i sannhet de som sliter og jobber mest også). Bønder og fiskere. Skal de bli enda fattigere, da?

Dessuten kommer folka nede i Brussel til å utnytte olja og rikdommen vår, og styre landet vårt! Allerede nå er det mange ting vi må gjøre som EU bestemmer.

- Nei til EU! :woot:

Lenke til kommentar
Nei til EU.

Hvis det beste argumentet til Ja-folkene er at vi får billigere handel, så er det et klart NEI for meg.

Penger er ikke så vesentlig at jeg er villig til å hive meg inn i EU og sitte hele norsk arbeidskraft i et sjansespill.

Ok, forsøker IGJEN:

Det er et ÅPENT arbeidsmarked i EØS ALLEREDE!

Lenke til kommentar

Så kvaliteten på EU varer er dårligere? Og du kommer ikke til å ha et valg etter et evt EU medlemskap? Er vel ingen her som spiser det livsfarlige EU kjøttet når de er på ferie.... Regnet ikke med det :lol:

Nei men varer fra andre land utenfor eu/eøs området er/blir dyrer om vi går inn i eu, om det er en ekstra toll på varer fra feks japan til norge i dag på grunn av eøs er eg ikke sikker på.

Du sier vi må inn i eu for å handle billigere, hva med de andre landene som ikke er medlem av eu/eøs, går vi inn blir de varene dyrere.

Nei eu er og tenk på meg først prinsippet, eu er direkte stygge med fattige land nå det gjelder enkelte produkter. Legger på en så store toll at det blir billigere å kjøpe et produkt som er produsert innen eu/eøs området. Det ble faktisk vis på tv? Husker ikke når og hvilken kanal.

Lenke til kommentar
Nei til EU.

Hvis det beste argumentet til Ja-folkene er at vi får billigere handel, så er det et klart NEI for meg.

Penger er ikke så vesentlig at jeg er villig til å hive meg inn i EU og sitte hele norsk arbeidskraft i et sjansespill.

Ok, forsøker IGJEN:

Det er et ÅPENT arbeidsmarked i EØS ALLEREDE!

Ja det er vi klar over, lønningene til polakkene og andre tidligere østblokk landene kan vi ikke konkurere med, vi er altfor dyre i forhold til dem. Så skal eg ned til 60-70kr i timen må eg på sosialkontoret og hente penger for å overleve.

Lenke til kommentar

Nei.grunnen:

Antal reperesentanter bestemmes av folketallet, hva vi må betale i medlemsavgift bestemmes av BNP. Vi får 3 av 800representanter, en av de med minst å si. Mens vi er en av de som må betale mest pga BNP.

Dette gjør også Eu veldig udemokratisk. Den norske velger vil da få mye mindre innflytelse over hvem som skal bestemme. Vi velger ikke hvem som bestemmer i Eu, vi velger faktisk ikke de som skal representere oss(de 3). De blir valgt av regjeringen. En annen ting er motforestillingene mot Eu's politikk. Europa blir mer å mer som en festning som bygger murer mot U-land. Man snakker fri flyt, mens man bygger skyhøye tollmurer utad. Som å bygge gigabit lan med 28kbs internettilgang, om du forstår. Vil vi støtte dette ved å bli med?

Folk snakker om lavere avgifter på varer som blir impotert. Men noen av fordelene ved disse avgiftene i dag er at det gjør det lettere for norske bedrifter å få solgt varer i norge, da det gjør opp for at norsk arbeidskraft er mye dyrere en arbeidskraft fra en del av Eu landene. Uten tollen ville mange norske bedrifter gå dunken da de da måtte konkurere på helt andre vilkår. Og nei, det er ikke bare å forbedre seg. De må nemmelig konkurere med bedrifter som har halve lønsutgifter, noe man ikke kompenserer for med å inføre sparepærer i gangene.

På den andre siden ser jeg fordelen av en eurpeisk motvekt mot USA, men når det kommer til stykke tror jeg ikke EU er organisasjonen til det.

Lenke til kommentar

Syns JA-folkenes argument er veldig tynn... de tenker ikke i det "store" bildet i det hele tatt.

Men jeg tror Norge vil joine EU til slutt... de prøver og prøver med avstemning i jevne mellomrom. Når det en gang tilfeldigvis blir "ja", så er det ingen vei ut av EU...

Skulle vært lettere å melde seg ut av EU...

Lenke til kommentar

Nei men varer fra andre land utenfor eu/eøs området er/blir dyrer om vi går inn i eu, om det er en ekstra toll på varer fra feks japan til norge i dag på grunn av eøs er eg ikke sikker på.

Du sier vi må inn i eu for å handle billigere, hva med de andre landene som ikke er medlem av eu/eøs, går vi inn blir de varene dyrere.

Nei eu er og tenk på meg først prinsippet, eu er direkte stygge med fattige land nå det gjelder enkelte produkter. Legger på en så store toll at det blir billigere å kjøpe et produkt som er produsert innen eu/eøs området. Det ble faktisk vis på tv? Husker ikke når og hvilken kanal.

Hvorfor blir det utenfra dyrere? Vi er da med i det indre marked allerede. Og Norge er ikke hakket bedre når det gjelder import fra fattige land. Bare å se på Bøndenes reaksjon hver gang det skal importeres landbruksprodukter fra U-land....

Lenke til kommentar

Nei. I Norge gjelder fremdeles våre betingelser. Det er ikke lovlig å hente inn en Polakk til 70 kr. De må betale minstesatsen til en Polakk, på samme måte som en Nordmann. Tariffavtaler gjelder fremdeles. (Og allerede nå skjer dette, desverre. Utlendinger får bra lønn på papiert her i landet, men får utbetalt MYE mindre i hjemmlandet. Men det er juks og triksing - vil alltid forekomme)

Lenke til kommentar
Nei.grunnen:

Antal reperesentanter bestemmes av folketallet, hva vi må betale i medlemsavgift bestemmes av BNP. Vi får 3 av 800representanter, en av de med minst å si. Mens vi er en av de som må betale mest pga BNP.

Den minste medlemsgruppa i EU Parlamentet er Luxemburg, med 6 medlemmer, Danmark og Finland har 16

Hvor får du 3 av 800 fra?

Og om BNP bestemmer er det da genialt? Da vil jo alle betale like mye av sin rikdom? Og jeg tror nok du har overvurdert Norges BNP. Vi er dverger i Europa. Bare tenk på BNP for store land som Tyskland, Frankrike og Storbritannia?

Dette gjør også Eu veldig udemokratisk. Den norske velger vil da få mye mindre innflytelse over hvem som skal bestemme. Vi velger ikke hvem som bestemmer i Eu, vi velger faktisk ikke de som skal representere oss(de 3). De blir valgt av regjeringen.

Ok, så når vi er medlem og har inflytelse er det verre enn nå når vi IKKE har innflytelse utenfor? EU byråkratene vedtar like mange lover nå, men vi må bare motta som den marionett vi er.

Igjen, de tre aner ikke jeg hvor du får fra, men regjeringen utnevner folk til enkelte EU organer, men det er valg på EU parlamentet på samme måte som Stortinget.

En annen ting er motforestillingene mot Eu's politikk. Europa blir mer å mer som en festning som bygger murer mot U-land. Man snakker fri flyt, mens man bygger skyhøye tollmurer utad. Som å bygge gigabit lan med 28kbs internettilgang, om du forstår. Vil vi støtte dette ved å bli med?

Og Norge er bedre? Vi er akkurat like! Tollmurene er faktisk knapt til stede med unntak av på landbruksprodukter!

Folk snakker om lavere avgifter på varer som blir impotert. Men noen av fordelene ved disse avgiftene i dag er at det gjør det lettere for norske bedrifter å få solgt varer i norge, da det gjør opp for at norsk arbeidskraft er mye dyrere en arbeidskraft fra en del av Eu landene. Uten tollen ville mange norske bedrifter gå dunken da de da måtte konkurere på helt andre vilkår. Og nei, det er ikke bare å forbedre seg. De må nemmelig konkurere med bedrifter som har halve lønsutgifter, noe man ikke kompenserer for med å inføre sparepærer i gangene.

Sirkelargument. Det er dyrt fordi vi tjener så mye, og vi tjener så mye fordi det er dyrt. Hva kom først? Høna eller egget?

Toll på industrivarer eksisterer så godt som ikke. Så det argumentet holder heller ikke (Sjekk ut finansdept. De har oversikt over toll)

Og Norske berifter konkurrerer allerede med EU bedrifter (Igjen: EØS - vi er medlem uten stemmerett)

Lenke til kommentar
Syns JA-folkenes argument er veldig tynn... de tenker ikke i det "store" bildet i det hele tatt.

Hmmm.... Og jeg som kanpt har sett et eneste godt nei argument...

Men jeg tror Norge vil joine EU til slutt... de prøver og prøver med avstemning i jevne mellomrom. Når det en gang tilfeldigvis blir "ja", så er det ingen vei ut av EU...

Skulle vært lettere å melde seg ut av EU...

Er det så vanskelig da? Er ikke sånn at man mister sin rett til å fratre om man ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...