Gå til innhold

Burde vi bli med i EU?

Burde vi bli med i EU?  

1 stemme

1. 1. Burde vi bli med i EU?

• Nei
      41
    • Ja
      58

Anbefalte innlegg

Forklar nei til høyere arbeidsledighet? Vi er da allerede medlem i EU på arbeidsmarkedet? (Hint: EØS)

Ja det er jo sant, arbeidsledighetsraten i EU er mye høyere en i Norge. Og se på Svenskene, nå angrer de på at de ble med i EU, hørte jo det på nyhetene for en stundt tilbake.

Og du tror så mye på nyheter: |------------------------------|?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du har misforstått. EU er markedets måte å få ett frihandelssystem, og bestemme over oss forbrukere (se på CD-kopierings saken). EU er også udemokratisk. Vi får ikke være med å bestemme. politikerene får kanskje være med litt. men er dere fornøyde med politikerene våre? nei, jeg tenkte meg det.

Nå er jo de politikerene du sier får være med å bestemme valgt av oss, så da har vi jo noe å si - ergo demokratisk. (Funker på samme måte i Norge, vi stemmer, tullingene havner på tinget, og så gjør det det motsatte av det de lovet) Så om EU er udemokratisk, er Norge også det.

Og frihandel er fri konkurranse. Å blande CD- kopiering inn der er direkte feil. CD kopiering handler om opphavsrett. Ikke frihandel. Frihandel skal i teorien være til fordel for oss, og er det også så lenge man klarer å unngå monopoler (Telenor, MS osv)

Lenke til kommentar
Forklar nei til høyere arbeidsledighet? Vi er da allerede medlem i EU på arbeidsmarkedet? (Hint: EØS)

Ja det er jo sant, arbeidsledighetsraten i EU er mye høyere en i Norge. Og se på Svenskene, nå angrer de på at de ble med i EU, hørte jo det på nyhetene for en stundt tilbake.

Ja, arbeidsledigheten er større i EU, men det har da ikke innvirket på oss ennå, så om vi ble medlem, hvorfor skulle det plutselig få innvirkning da? Gjennom EØS avtalen er vi med i EUs indre marked, DVS at det er fri flyt av arbeidskraft. Et EU medlemskapå vil ikke forandre på det, og vi har da ikke hatt samme ledighet som dem til nå?

Lenke til kommentar

Nei, nei og atter nei...

De kommer til å suge oss tørre!

Hvorfor tror du de maser så sinnsykt på oss for å bli medlem?

Vi vet hva vi har, men vi vet ikke hva vi får...

Eneste som tiltaler meg er at vi kanskje slipper endel avgifter, men da kan jeg hoste opp en hårball på at de bare vil finne opp noen nye avgifter istedet...

Lenke til kommentar

Ønsker Norge som medlem: Ja

Maser: Nei

I det store og hele tviler jeg på at Norge taper penger på å bli medlem. Joda, konjtingenten vil inneholde endel nuller, men er det så dyrt for å sikre Norske bedrifter adgang til vårt største eksportmarked. Synd å si det, men uten eksport sliter Norge. Vi kan ikke alle jobbe i offentlig sektor. Noen må produsere noe.

Når det er sagt tror jeg ikke Norge går til Helheim om vi ikke blir medlem, men at fordelene er større enn ulempene.

Lønnsveksten vil nok ligge mer på linje med våre handelspartnere, renta likeså, og vi vil ha felles valuta så valutaforandringer vil ikke slå så ekstremt ut.

Lenke til kommentar
I det store og hele tviler jeg på at Norge taper penger på å bli medlem. Joda, konjtingenten vil inneholde endel nuller, men er det så dyrt for å sikre Norske bedrifter adgang til vårt største eksportmarked. Synd å si det, men uten eksport sliter Norge. Vi kan ikke alle jobbe i offentlig sektor

Jeg tror nok at en del norske småfirma vil slite endel med å overleve hvis vi får fri import.. Tviler på at den lokale møbelforretningen P. Larsen kommer til å eksportere så veldig mye, så på eksport vil vi nok ikke tjene...

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at en del norske småfirma vil slite endel med å overleve hvis vi får fri import.. Tviler på at den lokale møbelforretningen P. Larsen kommer til å eksportere så veldig mye, så på eksport vil vi nok ikke tjene...

Err....Nå er det da engang sånn, at gjennom EØS har vi fjernet importvern på det aller meste, sånn at de aller fleste varer i Norge er det ikke noe toll å snakke om (Finnes unntak)

Norge har gjennom EØS-avtalen og ulike frihandelsavtaler, i første rekke med land i Sentral- og Øst-Europa, men også land som Tyrkia og Israel, avtalt gjensidige tollpreferanser. Disse avtalene har etablert tollfrihet for industrivarer ved import til Norge. Også for landbruksvarer er det avtalt tollpreferanser, men for et mer begrenset produktspekter.

Og EØS påbyr også å lyse alle anbud ut i hele EØS området.

Hvordan den lokale detaljbutikken kommer inn skjønner jeg faktisk ikke?

Og det er netopp på eksporten vi må tjene! Dette er livsblodet til Norge AS. Norge selger til utlandet for enorme beløp hvert år.

Estimert eksport 2003: 699 mrd kroner

Estimert import 2003: 285 mrd kroner

Det skal dog nevnes at 302 mrd av eksporten blir olje/gass, men det er fremdeles drøyt 100 mrd nkr i overskudd i handel med utlandet.

Lenke til kommentar
Og bare en ting til:

Trenger vi flere supermakter? Det hadde vært fint med en liten supermakt til midt imellom Russland og USA, sant? Sånn i tilfelle en eller annen sprø FAAN skulle få makten i EU, og ville hatt en liten krig før han gikk av med pensjon... Mhm..

Bare et problem :) En EU supermakt er en tannløs tiger militært sett.

Det er en grunn til at USA er "verdens politimann" (for å låne et utslitt avis ord).

Lenke til kommentar

Det er i grunnen litt teit når vi alle henger oss opp i gamle fordommer, beste ønsker for seg og sine, og argumenterer for samme mål med ulike innfallsvinkler...

Vi er på en måte enige om at det viktigste for hver enkelt av oss er at vi selv skal få det bedre... Vi har bare litt ulikt utgangspunkt...

Bøndene vil ha mer, industriarbeideren vil ha mer, alle vil ha mer.... Gi faen i resten... :-)

Liten tvil om at vi nordmenn er spesielle... Noen av oss tror til og med vi er så overspesielle at vi kan heve oss over resten av verden, på våre egne premisser...

99% av oss nordmenn er mest opptatt av å mele vår egen kake, hvilket er årsaken til at 99% av oss er uenige med hverandre.... Den siste prosenten er også enige med hverandre, men på en annen måte....

Noen av oss pisser USA oppetter ryggen, hvorpå Bush får vann på mølla og kanskje med rette føler at han er lederen for Guds utsendte folk... Fristes til å si velkommen etter... Som en liten lus i Nato har Norge alltid vært avhenging av å pisse amerikanske presidenter oppetter ryggen....

Det som nå skjer er at blant annet Frankrike og Tyskland, som tross alt ikke er helt ubetydelige i Europeisk politikk, har bestemt seg for å skille lag med et Nato hvor USA har diktert spillereglene siden starten....

Norge står arrogant på sidelinjen, holder med alle og ingen på samme tid.....

Det som nå er i ferd med å skje har, tro det eller ei, ikke bare med prisen på norsk kylling/gris å gjøre... Ei heller norske nikkers og/eller gulerøtter eller 'Godt Norsk' for den sakens skyld...

Det finnes noen som fremdeles tror at Norge har en betydelig rolle i dette spillet, slik vil det alltid være... Vi vant jo tross alt stafetten i dag, i en idrett like ubetydelig for resten av verden som Norge er....

Lenke til kommentar
Og til Jimmy Pops hoved argument: Eu har nettopp innført en lov som gir deg lov til å downloade mp3 :D

Hater å forsvare meg selv, men må bare si at det ikke er mitt hoveargument.

Jeg stiller meg fremdeles negativ til EU, inntil videre...

:roll:

trn100! trn100! trn100! trn100! trn100! trn100! trn100! :woot:

Lenke til kommentar
Billigere varer ?  Er det ingen som tenkerpå kvalitet og sikkerhet ??

Så kvaliteten på EU varer er dårligere? Og du kommer ikke til å ha et valg etter et evt EU medlemskap? Er vel ingen her som spiser det livsfarlige EU kjøttet når de er på ferie.... Regnet ikke med det :lol:

Og hva om EU bare blir en ny stormakt som missbruker makten sin ?

Desto viktigere å påvirke. Å stå på utsiden og rope funker ikke.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...