Gå til innhold

Burde vi bli med i EU?

Burde vi bli med i EU?  

1 stemme

1. 1. Burde vi bli med i EU?

• Nei
      41
    • Ja
      58

Anbefalte innlegg

Ja til EU. Hvorfor ikke? Vi får billigere varer, bedre vareutvalg og lavere rente mm
TENK DEG OM før du sier slike ting... Dersom prisene synker må også lønningene synke!! vi TAPER på å bli medlemmer!! De tar fisken, oljen.... bøndene blir utkonkurert... Industrien i Norge blir satt ut i enda hardere vær en før!? NEI TIL EU!!

Egoistiske bonde jævel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja til EU. Hvorfor ikke? Vi får billigere varer, bedre vareutvalg og lavere rente mm
TENK DEG OM før du sier slike ting... Dersom prisene synker må også lønningene synke!! vi TAPER på å bli medlemmer!! De tar fisken, oljen.... bøndene blir utkonkurert... Industrien i Norge blir satt ut i enda hardere vær en før!? NEI TIL EU!!

Egoistiske bonde jævel.

Det kan vel diskuteres hvem som er egoist her...

Lenke til kommentar

Ja, tenk deg om..... Hvorfor må lønningene synke fordi at matvarer blir billigere? Kanskje vil lønnsstigningen bli mindre (Bra for eksportindustrien) men de kommer ikke til å gå ned. Og tar fisk og olje? Det vil dda fremdeles være de norske dept. som bestemmer kvoter osv. Noe fisk vil nok EU kreve, men det er jo hele poenget med å forhandle. Du må gi for å få. Hva skal Norge med all fisken vi ikke får eksportert (Om vi ikke får tilgang på EU markedene vil behovet for fisk bli mindre, og fiskerene taper alikevel)

Og industrien i Norge har alt å vinne, lite å tape. Lavere rente og stabil valuta vil jo koste oss MAAAANGE arbeidsplasser..... :roll:

Lenke til kommentar

Ja, tenk deg om..... Hvorfor må lønningene synke fordi at matvarer blir billigere? Kanskje vil lønnsstigningen bli mindre (Bra for eksportindustrien) men de kommer ikke til å gå ned. Og tar fisk og olje? Det vil dda fremdeles være de norske dept. som bestemmer kvoter osv. Noe fisk vil nok EU kreve, men det er jo hele poenget med å forhandle. Du må gi for å få. Hva skal Norge med all fisken vi ikke får eksportert (Om vi ikke får tilgang på EU markedene vil behovet for fisk bli mindre, og fiskerene taper alikevel)

Og industrien i Norge har alt å vinne, lite å tape. Lavere rente og stabil valuta vil jo koste oss MAAAANGE arbeidsplasser..... :roll:

Fordi at EU sin politikk går ut på å gjevne ut forskjellen mellom de fattige og de rike landa... det sier seg sjøl at de rike landa må "gi noe" til de fattigere landa. Det er kanskje ikkje så negativt med gjevnere levekår i de fleste land i europa men... lønningene må i hvertfall synke.. i hvertfall ingen økning..

Lenke til kommentar

Igjen, HVORFOR!?!??

Vi har vært medlem siden vi fikk EØS avtalen (JA, det stemmer, fri flyt av varer, kapital og ARBEIDSKRAFT) Har dette ført til noen særlig reduksjon av lønningene i Norge? Og la oss si at vi holder oss utenfor, fortsetter å kreve lønnstillegg LANGT over det de landene vi konkurerer med, så vil dette redde norsk industri hvordan?

At lønnsutviklingen i Norge flater ut tar jeg som positivt, men jeg tviler på at det holder stikk. Er ikke så mange som har kommet fra EU opp hit for å jobbe enda, så hvorfor vil fullt medlemskap føre til at plutselig skal alle komme? Resten av EU har samme rettigheter i Norge i dag som de vil få ved et evt EU medlemskap.

Lenke til kommentar
Bare en ting. Det blir nok ikke lovlig å kopiere cd-er da lenger...

ooh, jimmypops hovedargument :lol:

EU er fint, samarbeid er fint, å stå utenfor alene (sammen med Island og Sveits + østeuropa som vil være med!) er ikke fint. Billig matvarer er fint, mindre toll og unødvendige avgifter er også fint. JA til EU!!!

:woot:

Lenke til kommentar

Egoistiske bonde jævel.

Hva så om Norge taper penger på å melde seg inn i EU? Er vi virkelig så egoistiske i Norge at vi ikke kan gi bort litt av rikdommen vår til at fattigere land i europa kan få støtte til infrastruktur, skolegang, renere industri osv. Er du virkelig så egoistisk? Dessuten, det finnes ting her i livet som ikke kan måles i penger.

Lenke til kommentar

Egoistiske bonde jævel.

Hva så om Norge taper penger på å melde seg inn i EU? Er vi virkelig så egoistiske i Norge at vi ikke kan gi bort litt av rikdommen vår til at fattigere land i europa kan få støtte til infrastruktur, skolegang, renere industri osv. Er du virkelig så egoistisk? Dessuten, det finnes ting her i livet som ikke kan måles i penger.

:woot: pent sagt

Lenke til kommentar

Egoistiske bonde jævel.

:woot: pent sagt

Hvorfor er jeg egoist Artic? Jeg bryr meg ikke en skitt om det forsvinner ett par milliarder fra statskassa når jeg tenker på alle godene befolkningen får. Imo er det egoistiske bonde tamper som holder Norge fra Eu nå for tiden. Meget pent sagt ja!

Og til Jimmy Pops hoved argument: Eu har nettopp innført en lov som gir deg lov til å downloade mp3 :D

Lenke til kommentar

Hvorfor er jeg egoist Artic? Jeg bryr meg ikke en skitt om det forsvinner ett par milliarder fra statskassa når jeg tenker på alle godene befolkningen får. Imo er det egoistiske bonde tamper som holder Norge fra Eu nå for tiden. Meget pent sagt ja!  

Egoistiske bonde tamper??? Ville du bare "gitt fra deg" jobben du a??

Det er da ikke 2-3millioner bønder i norge så beskyldninga di er nok "litt" drøy. Hvilke goder er det norge får når det blir medlem i EU som vi ikke har fra før da?? Bortsett fra litt lavere avgifter på alkohol og tobakk??

Lenke til kommentar

NEI :evil:

Ting kan bli billigere...men det er en dyr pris for at våre barnebarn skal oppleve at Eu plutselig er et land, og at Norge er med og ikke kan komme seg ut.

Se på den forpulte kalmar unionen. Vi hadde god kontroll, og så hørte vi plutselig til Danmark, og så til Sverige :x

EU er de store landenes nye måte å få kontroll over de mindre på :x

Lenke til kommentar

Medlemslandene har veto rett. Trenger IKKE være med på alt -> så for å gå med i et Europas forente Stater må nok Norske politikere også si ja.

Men er det så galt å bo i et stort land da?

Og det er nok mulig å melde seg ut og om vi virkelig vil trekke nisselua over øynene.

Lenke til kommentar
EU er de store landenes nye måte å få kontroll over de mindre på

Nei, du har misforstått. EU er de små landenes måte å få innflytelse i europa. En kan ikke vente at et lite land som Norge kan få være med å styre politikken i europa dersom en velger å stå utenfor EU samarbeidet.

Lenke til kommentar

Nei, du har misforstått. EU er de små landenes måte å få innflytelse i europa. En kan ikke vente at et lite land som Norge kan få være med å styre politikken i europa dersom en velger å stå utenfor EU samarbeidet.

Nei, du har misforstått. EU er markedets måte å få ett frihandelssystem, og bestemme over oss forbrukere (se på CD-kopierings saken). EU er også udemokratisk. Vi får ikke være med å bestemme. politikerene får kanskje være med litt. men er dere fornøyde med politikerene våre? nei, jeg tenkte meg det.

Lenke til kommentar
NEI :evil:

Ting kan bli billigere...men det er en dyr pris for at våre barnebarn skal oppleve at Eu plutselig er et land, og at Norge er med og ikke kan komme seg ut.

Se på den forpulte kalmar unionen. Vi hadde god kontroll, og så hørte vi plutselig til Danmark, og så til Sverige :x

EU er de store landenes nye måte å få kontroll over de mindre på :x

Kan du være så snill og fortelle meg som er så farlig med å ha ett forente Europa? Det er det som virker logisk. Landegrenser er bare noe gammelt primtivt dritt som er dømt til å gå nedenom og under. Om det skjer i dag eller om 500 år er det samme. Det kommer til å skje :roll:

Jeg skjønner at nasjonalismen står sterkt hos noen. Den skal dere få lov til å holde på.

Lenke til kommentar
Forklar nei til høyere arbeidsledighet? Vi er da allerede medlem i EU på arbeidsmarkedet? (Hint: EØS)

Ja det er jo sant, arbeidsledighetsraten i EU er mye høyere en i Norge. Og se på Svenskene, nå angrer de på at de ble med i EU, hørte jo det på nyhetene for en stundt tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...