Gå til innhold

Redigering av musikk

Henry9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Audacity er et lydredigeringsprogram, så du kan ikke lage/produsere musikk med Audacity. Jeg vet ikke om noen gode gratisprogrammer som kan lage musikk utenom de gamle trackerne fra forrige århundre, men skal man lage musikk med nogelunde god lydkvalitet og profesjonell lyd må man betale noen tusenlapper for disse programmene. Eksempelvis Propellerheads Reason 4.0 (bra for nybegynnere), Steinberg Cubase 4, Ableton Live 6, osv.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Fordi Audacity mangler sequenser, mulighet for VST-automasjon, etc? Audacity er laget for å være et lydredigerings- og opptaksprogram, ikke et avansert multitrack, virtuelt studio/workstation slik som f.eks Cubase. Det skal nok gå å lage noe musikk via opptak, men Audacity er så upraktisk til dette at et ytterst fåtall om ingen som helst ville brukt Audacity til noe slikt. Istedet ville jeg valgt Ableton Live o.l.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Dette er bare tøv. Man behøver da hverken en sequenser eller vst-automasjon for å lage musikk. Trådstarter spør etter et program hvor han kan lage musikk og det kan han utmerket gjøre i Audacity om han faktisk behersker å spille et instrument. Hva får deg til å tro han har bruk for et avansert multitrack-program på nivå med Cubase?

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro han har bruk for et avansert multitrack-program på nivå med Cubase?

9629717[/snapback]

Fordi Cubase, Live, etc, er langt bedre egnet til musikkproduksjon når man begynner å bruke effekter og har behov for bl.a signalruting. Audacity fungerer kanskje til å lage musikk hvor man gjør opptak, men om man ønsker å lage f.eks noe elektronisk musikk vil Audacity være heller tungvint å bruke sammenlignet med Reason eller Live.

Lenke til kommentar

Fordi jeg vil påstå at å sammenflette flere opptak ikke kvalifiserer et program til å være et musikkprogram, men heller et avansert lydredigeringsprogram.

Og jeg er så vant til å jobbe med elektronisk musikk jeg rett og slett glemte at man faktisk kan lage musikk ved å bare sammenflette opptak, beklager :)

Men jeg vil fortsatt påstå at Live, Cubase, etc er langt bedre alternativer pga. støtte for VSTi/DXi (Audacity har bare VST, ikke VSTi, om jeg ikke tar feil), sequenser, automasjoner, signalruting, sanntidseffekter, osv.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det er nå en gang slik at mange faktisk spiller inn musikk ved hjelp av akustiske instrumenter som de kan spille på. Til det er Audacity helt greit. Det er også gratis, noe trådstarter spurte spesifikt etter. ;)

Det er helt greit at Cubase er et mye mer avansert program med mange flere muligheter men det er hverken gratis eller nødvendigvis rette verktøy for trådstarter.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...