moscito Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 jeg lurer på hvordan man kan få til en dualboot med vista/xp? jeg lurer på om noen kunne forklare hvordan man kan få det til? siden jeg har hørt at det er komplisert Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Det er ikke så komplisert som mange skal ha det til, men det er mange ting som kan gå galt ... Kortversjonen er: - Installer XP først, deretter Vista - Installer hver av OS'ene på hver sin diskpartisjon Hvis du allerede har en maskin med XP på, så må du først sette av en partisjon for Vista. Deretter bør du sjekke at du har Vista-drivere for den hardware du har. Hvis du trenger å legge inn diskkontroller-drivere som en del av Vista-installasjonen, så bør du legge disse på en USB-stick nå. Under installasjon av Vista, må du sørge for å velge riktig partisjon å installere på. Når installasjonen er ferdig - hvis du kommer så langt ... - vil Vista ha blitt default OS på maskinen din, men du får vel opp en liten meny der du kan velge å boote XP også. Hvis du vil ha XP som default, eller endre på andre ting i forbindelse med boot, så kan du f.eks. bruke programmet EasyBCD for å gjøre det. Lykke til. Lenke til kommentar
moscito Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) det er nok greit nok, men jeg har vista allerede installert og vil ha xp i tillegg, siden vista har så mange feil, eller programmer vil ikke funke riktig. hvordan får jeg det til? Endret 3. oktober 2007 av moscito Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Du må sette av en egen partisjon til XP og installere XP på den. Men ettersom XP ikke vet om Vista, så vil du ikke få noe tilbud om å boote Vista etterpå. Det kan du fikse på et par måter - i hvert fall en. 1) Sjekk om EasyBCD også kan installeres og kjøres under XP. Hvis det kan det, så kan du kanskje bruke EasyBCD til å konfigurere boot-oppsettet på maskinen, slik at du kan velge enten XP eller Vista. 2) Boot fra Vista-DVD-en og "reparer" harddiskens boot record ved hjelp av den. (Hvis du googler etter "dual boot XP Vista" - på norske sider - så skal du finne en side der dette er forklart i detalj. Tror jeg.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå