Gå til innhold

Ny kondenstopic

Anbefalte innlegg

Altså - da jeg kjøpte vannkjølingen min tenkte jeg ikke så mye på kondens. "WTF kondenz0rz!!!111" Kanskje litt dumt med tanke på at vannet kan kortslutte pcen din. Nå har jeg ikke isolert eller brukt noe fett eller silikon på noen av vannblokkene. Radiatoren henger utpå veggen, noe den har gjort i 3 uker. Temperaturer ned mot -17 grader der ute. Men ingen kondens på vannblokker. Jeg kjører med Magnum 478 / NB / GPU med Eheim 1048 med innovatek 1.6 dl vanntank. Jeg har aldri opplevd kondens på maskinen min - nå har jeg et 100% lydisolert kabinett med magic fleece fra Microplex med et Chieftec Dragon Bigtower, jeg har 4 disker i maskinen min som lager en del varme. Kabinetttemperaturen er 41 grader iflg digidoc 5 i det nedre området. PSU er moddet med 12 DB papst og eheim pumpa er koblet på der.

Nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke har noe kondens. Romtemp varierer mellom 18-24 grader all day long, kabinettet er lukket og pcen durer og går. Skulle nesten tro det skulle komme litt kondens på vannslangene, de er rimelig harde (de slappe slangene Microplex selger)

PCen innvendig

Radiator

Radiator på veggen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele står og faller på hvilken temperatur du faktisk har på vannet / systemet, og den relative fuktigheten i rommet. Om sistnevnte er lav, dvs 50-40% er mulighetene for kondens relativt små, også relatert til vanntemperaturen. Om den ligger på f.eks. 5-10 grader, så er muligheten for kondens relativt liten.

Men pass på! Du ligger absolutt i faresonen, med et slikt oppsett!

Lenke til kommentar

Du har jammen meg flaks, hvis du ikke har kondens ennå.

Vanntemp på 0,4 grader er bra.. nesten bedre enn en dårlig peltier.

Men pass på. du ligger i faresonen.. som skrue sa....

har du hatt maskinen stående på lenge ? så du får jevn temp i vannet ?

Ikke fått kondens da heller... da er du heldig.....

Buker du mye frostveske ?

Lenke til kommentar
Du har jammen meg flaks, hvis du ikke har kondens ennå.

Vanntemp på 0,4 grader er bra.. nesten bedre enn en dårlig peltier.

Men pass på. du ligger i faresonen.. som skrue sa....

har du hatt maskinen stående på lenge ? så du får jevn temp i vannet ?

Ikke fått kondens da heller... da er du heldig.....

Buker du mye frostveske ?

Maskinen har vel ikke vært av den siste mnden.

Jeg bruker 60/40 frost/vann og jeg bruker ferdigblandet frostvæske.

Lenke til kommentar
Det hele står og faller på hvilken temperatur du faktisk har på vannet / systemet, og den relative fuktigheten i rommet. Om sistnevnte er lav, dvs 50-40% er mulighetene for kondens relativt små, også relatert til vanntemperaturen. Om den ligger på f.eks. 5-10 grader, så er muligheten for kondens relativt liten.

Men pass på! Du ligger absolutt i faresonen, med et slikt oppsett!

Det er helt riktig det skrue sier. Det er luftfuktigheten og temperaturen på de kjøligste delene som bestemmer om du får kondens eller ikke.

Hvis du er litt fysikk-interresert kan du sikkert måle luftfuktighet også og finne frem i en duggpunkt-tabell eller grafisk diagram for å se nøyaktig hvor høy luftfuktigheten må være i rommet før du får kondens eller hvor lav system-temp du må ha for å få kondens.

Lenke til kommentar

Hvordan er det du har montert radiatoren på veggen ute? Det ser jo ut som om luftgjennomstrømningen stopper fordi radiatoren ligger helt inn til veggen og luften dermed hindres i å gå igjennom rillene....

PS. Det må da bli dyrt og kaldt å ha vinduet stående med et 10cm gap når det er -17C ute... Selv med en gardin/hånduk i åpningen.

Virker ikke helt gjennomtenkt dette her.. Særlig ikke med tanke på at det du kunne spart i strøm ved å lukke vinduet kunne du sikkert brukt på ny tapet inne.

Lenke til kommentar
Hvordan er det du har montert radiatoren på veggen ute? Det ser jo ut som om luftgjennomstrømningen stopper fordi radiatoren ligger helt inn til veggen og luften dermed hindres i å gå igjennom rillene....

PS. Det må da bli dyrt og kaldt å ha vinduet stående med et 10cm gap når det er -17C ute... Selv med en gardin/hånduk i åpningen.

Virker ikke helt gjennomtenkt dette her.. Særlig ikke med tanke på at det du kunne spart i strøm ved å lukke vinduet kunne du sikkert brukt på ny tapet inne.

det er satt inn skruer på innsiden så den er minst 2 cm ut fra veggen. og dessuten er det ikke så mye luft som kommer inn uans

Lenke til kommentar

Ikke mere mobbing av tapeten nå ! hehe... (vi alle vet at den er ikke pen)

Hvorfor ikke borre to hull i vinduskarmen. det har jeg gjordt.

Bruker ikke radiatoren ute nå. det tørr jeg ikke. pga. kondens faren.

Har bare puttet litt isolasjon i hullene så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...