ckaos Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hei, Er på jakt etter et stødig stativ til mitt Canon EOS 400D med batterigrep, samt 1,4 TC (Kenko) og ett Tamron 200-500mm zom objektiv (totalvekta på dette er ca 2,5 kilo) Har pr i dag et SLIK ABLE 300 DX stativ, som er litt for svakt (vinglette) Noen "med erfaring" som kan anbefale et greit/stødig stativ m/hode, hadde tenkt i prisklasse opp til ca 3000.- Lenke til kommentar
fototim Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Hva skal du bruke det til, stiller du andre krav som f.eks lav vekt, og har du preferanser i forhold til kule eller treveishode? Inkluderer budsjettet ditt hode? Jeg kan i hvert fall si at du vil trenge noe ganske solid. Ikke så mye på grunn av vekta, men pga av den svært lange brennvidden du vil få med 1,4x konverter. Har du forresten prøvd denne kombinasjonen? Jeg må inntrømme at jeg er skeptisk til bruk av konverter på dette objektivet. Mvh Tim Typo Endret 3. oktober 2007 av fototim Lenke til kommentar
ckaos Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Hei fototim, Takker for svar.. Tenkte å bruke stativet for fotografering av dyr/fugler/landskap primært uten TC men vil bruke TC ved behov, vekta bør vel ikke være mer enn 2-3 kilo?, stabilitet er dog det viktigste for meg i og med den lange brennvidden som du nevner. Ønsker meg primært et treveishode da jeg ikke har noe erfaring med kulehodene (vet ikke om kulehoder er brukbar i en slik kombinasjon?). Når det gjelder pris så kan jeg strekke meg lengre opp hvis det betyr bedre/økt stabilitet.. Jeg har prøvd med Kenko PRO 300 1,4 TC og er sånn passe fornøyd, det er OK til mitt bruk, har full autofokus i godt dagslys, bildene blir heller ikke så værst. Når det gjelder din skepsis til 1,4 TC på dette objektivet henviser jeg til denne testen av Bob Atkins på tamron objektivet som også er gjort med 1,4 TC: http://www.bobatkins.com/photography/revie...on_200_500.html Nå skal det også nevnes at jeg er helt fersk innenfor fotografering og kommer til å ha dette som en hobby og ikke som levebrød. Endret 3. oktober 2007 av ckaos Lenke til kommentar
fototim Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Et godt kulehode vil kunne gjøre en utmerket jobb. Men da har du fort brukt opp hele budsjettet ditt bare på hode. Det finnes et unntak, men hovedregelen er at du må opp i pris. Siden du tydeligvis ikke er så inne i kulehodeverdenen, så vil jeg bare nevne at de er atskillig mer transportvennlige enn treveis hoder, siden det ikke har noen armer som stikker ut. Jeg har personlig prøvd et RRS hode på en 600/4. Altså noe som får Tamronen din til å se ut som et miniatyrobjektiv, og det var en fornøyelse å jobbe med. (Gjett hva jeg skal ha meg i neste liv). Så for meg er treveishode uaktuelt. Det er for ungvindt med disse armene stikkende ut rundt kameraet. Særlig for meg som er venstreøyedominant. Og så har jeg vendt meg til å bare ha et innstillingshjul og forholde meg til. Men dette er mine preferanser. Mange er uenige med meg i det. Når det gjelder stativ vil jeg anbefale deg å finne noe som er så enkelt som mulig. Gjerne uten midtsøyle, og helst treledds i motsetting til fireledds. Kanskje aller helst toledds. Hvert ledd er en mekanisk kobling som svekker styrke og vibrasjonsdemping. Midtsøyle er og bortkasta penger, siden du ikke bør bruke den med så lang brennvidde. Høyden regulerer du med beina. Punktum. Selv har jeg to stativ som jeg bruker. I tillegg til noen feilkjøp. Det ene er Berlebach. Laget av tre, et materiale som har gode vidrasjonsdempende egenskaper. Jeg vet det høres gammelsdags ut, men det fungerer faktisk godt. Det er et minatyrstativ, noe som gjør det svært solid. De har større modeller også. Magefølelsen min iser at det og er gode produkter. Svært enkle og slitesterke koblinger. Forhandles av kikkertspesialisten. Hyggelige og hjelpsomme folk. Det andre er et Benro karbon stativ. Mye stativ for penga, selv om det har midtsøyle. Jeg valgte toppmodellen siden jeg bruker dobbelt så tungt objektiv som deg. Til ditt bruk kan du nok trygt gå et hakk ned. Kanskje du kan greie deg uten karbonfiber og. Det er et spørsmål om vekt. Gode koblinger der og. Og det følger med bæreveske. Vater og kompass har det og, hvis det frister. Jeg har hatt mitt i et halvt år, og det har vært med i all slags vær unntatt syklon og sprengkulde. 4000 eksponeringer til nå. Så jeg tror jeg kan gå god for kvaliteten. Lykke til. Hmv Tim Typo Lenke til kommentar
ckaos Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Takker for svar nok en gang, Stakk innom fotovideo i Oslo i dag og kjøpte meg et Benro A-357 n6 Aluminiums stativ samt et manfrotto 701RC2 videohode, valgte dette hodet etter flere anbefalinger fra eiere av Sigma 50-500mm objektiver, etter nå ha testet dette ser det ut til å være en stabil/stødig, grei og billig løsning som jeg kan leve med. Prisen for dette ble ikke mer en 2290,- Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Høres bra ut. Kom gjerne tilbake med litt brukererfaringer når du får brukt det under litt ulike forhold. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Takker for svar nok en gang, Stakk innom fotovideo i Oslo i dag og kjøpte meg et Benro A-357 n6 Aluminiums stativ samt et manfrotto 701RC2 videohode, valgte dette hodet etter flere anbefalinger fra eiere av Sigma 50-500mm objektiver, etter nå ha testet dette ser det ut til å være en stabil/stødig, grei og billig løsning som jeg kan leve med. Prisen for dette ble ikke mer en 2290,- Jeg har et Vanguard Tracker-1, virker også som et meget stødig stativ. Har ikke utsatt det for noen ekstreme påkjenninger, men det er oppgitt til 8-9kg... Tracker4 er også en enda mer stabil variant. Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Et godt kulehode vil kunne gjøre en utmerket jobb. Men da har du fort brukt opp hele budsjettet ditt bare på hode. Det finnes et unntak, men hovedregelen er at du må opp i pris. Siden du tydeligvis ikke er så inne i kulehodeverdenen, så vil jeg bare nevne at de er atskillig mer transportvennlige enn treveis hoder, siden det ikke har noen armer som stikker ut. Jeg har personlig prøvd et RRS hode på en 600/4. Altså noe som får Tamronen din til å se ut som et miniatyrobjektiv, og det var en fornøyelse å jobbe med. (Gjett hva jeg skal ha meg i neste liv). Så for meg er treveishode uaktuelt. Det er for ungvindt med disse armene stikkende ut rundt kameraet. Særlig for meg som er venstreøyedominant. Og så har jeg vendt meg til å bare ha et innstillingshjul og forholde meg til. Men dette er mine preferanser. Mange er uenige med meg i det. Når det gjelder stativ vil jeg anbefale deg å finne noe som er så enkelt som mulig. Gjerne uten midtsøyle, og helst treledds i motsetting til fireledds. Kanskje aller helst toledds. Hvert ledd er en mekanisk kobling som svekker styrke og vibrasjonsdemping. Midtsøyle er og bortkasta penger, siden du ikke bør bruke den med så lang brennvidde. Høyden regulerer du med beina. Punktum. Selv har jeg to stativ som jeg bruker. I tillegg til noen feilkjøp. Det ene er Berlebach. Laget av tre, et materiale som har gode vidrasjonsdempende egenskaper. Jeg vet det høres gammelsdags ut, men det fungerer faktisk godt. Det er et minatyrstativ, noe som gjør det svært solid. De har større modeller også. Magefølelsen min iser at det og er gode produkter. Svært enkle og slitesterke koblinger. Forhandles av kikkertspesialisten. Hyggelige og hjelpsomme folk. Det andre er et Benro karbon stativ. Mye stativ for penga, selv om det har midtsøyle. Jeg valgte toppmodellen siden jeg bruker dobbelt så tungt objektiv som deg. Til ditt bruk kan du nok trygt gå et hakk ned. Kanskje du kan greie deg uten karbonfiber og. Det er et spørsmål om vekt. Gode koblinger der og. Og det følger med bæreveske. Vater og kompass har det og, hvis det frister. Jeg har hatt mitt i et halvt år, og det har vært med i all slags vær unntatt syklon og sprengkulde. 4000 eksponeringer til nå. Så jeg tror jeg kan gå god for kvaliteten. Lykke til. Hmv Tim Typo 9631142[/snapback] Har selv et Berlebach Tripod Report 3032 det er et stativ med kun et utrekk på beina, og uten midtstang og innebygget kulehode. + har et lettere manfrottostativ og monopod når jeg ikke orker å bære tungt. Pluss og minus med berlebach: positivt: + stødig stativ + godt kulehode (i forhold til hva man betaler) + pris ca. kr 1700,- + vater på kulehode + tåler 12kg kameravekt minus: - tungt (ca. 3kg) - ikke mulig å fotografere portrett uten å montere vinkeladapter.(såfremt du ikke bruker objektiv som er mulig å snu i holder) - tregere å sette opp enn stativer med hurtiglås på beina. - Størrelse (blir litt stort/langt pga. kun et utrekk på beina 90cm.) Alt i alt et godt stativ, hvis du orker å bære med deg 90cm langt, 3kg stativ. Men ofte blir det værende hjemme pga. av det overstående. Endret 5. oktober 2007 av LoSerboss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå