Gå til innhold

litt basic hjelp til dreamweaver cs3

Anbefalte innlegg

jeg driver å pusler litt med dreamweaver cs3, og jeg har klart å få bakgrunnsbildet mitt til å være plassert i midten (jeg la til

background-position: center;

i koden), men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal få skrifta til å være plassert i midten. det er mulig jeg har gjort det på helt feil måte, jeg har veldig lite erfaring med dreamweaver fra før (har drevet litt med det i 2-3 uker), og er sikkert helt på bærtur med en del av det jeg gjør.

for øyeblikket prøver jeg å lage en liten side, den skal være midtstilt med en liten meny til venstre og et "tekstfelt" i midten. egentlig ganske likt denne siden.

er det noen som kan forklare meg hvordan jeg lager en side med et bilde som skrives oppå der det hele er midtstilt?

prøver å bruke den grafiske delen av dreamweaver så mye om mulig, da jeg nesten ikke kan noe html eller css.

takker for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må først påpeke at jeg ikke er helt oppdatert på webdesign for tida, men har laget en del websider opp gjennom tidene. Derfor er det mulig noe av det jeg sier er utdatert, så da får noen rette på meg. :)

background-position: center; ligger i CSS-et ditt sant?

For å få en side lik den du linker til, ville jeg nok brukt en tabell med tre kolonner.

| meny | tekst/innhold | (reklame) eller hva du vil

Hvis du bruker den grafiske delen av DW tror jeg nok det er rimelig lett å få til. (Det er forsåvidt lett i ren kode også hvis du kan det.)

På denne måten vil innholdet ditt alltid havne i midten, men ikke nødvendigvis midt i webleservinduet. For å få det til må du trikse litt.

En mulighet er å lage en stor tabell som du plasserer hele sida inni. Da mener jeg at sida skal bli sentrert om du setter <td align=center valign=middle>.

Lenke til kommentar

Dette vil sentrere innholdet i de tre feltene du ser hvis du åpner følgende kode i en webleser. (testet med firefox.)

<hmtl>
<head>
<title>TEST</title>
</head>

<body>
<table width="100%" height="100%">
 <tr>
 	<td> </td><td align="center" valign="center">

<table width="99%"><tr align="center"><td>venstre</td><td>midten</td><td>høyre</td></tr></table>

</td><td> </td>
 </tr>
</table>

</body>
</html>

Lenke til kommentar

takker for hjelp så langt(!), dessverre skjønner jeg ikke så mye. :(

så langt har jeg brukt Draw AP DIV for å få fram "tekstbokser" som jeg kan plassere hvor jeg vil, men det er opplagt feil...

hva skal jeg gjøre/hvilken funksjon skal jeg bruke for å plassere teksten der jeg vil?

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...