Gå til innhold

tele2 hvilket nett telenor eller netcom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tele2 er vel i ferd med å flytte kundene over fra Telenor-nettet til NetCom-nettet, men når det skjer for ditt vedkommende, får du beskjed om. At du allerede nå kan bytte, viss jeg tolker deg rett, betyr vel bare at Tele2 har åpnet for bytte allerede nå.

 

Derfor tror jeg ikke at det prismessig skal ha noe å si, da Tele2 både har avtal med Telenor og NetCom.

Lenke til kommentar

Du skal som Tele2 kunde motta et nytt SIM-kort, i

forkant av at du flyttes over til NetCom's nettverk.

Jeg ville nok undersøkt med Tele2, om det vil koste

deg mer å bruke NetCom sitt nett allerede idag.

Dette er forøvrig det første tilfellet jeg har hørt om

hvor man faktisk kan sette manuelt til å brukte

et annet nettverk enn det Tele2 har valgt for deg.

 

 

ZneyPhinx

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Hei, har tele2 abbonoment der kommer nettet til telenor automatisk men valgt manulle intillinger og netcom siden dem har full 3g dekning noe telenor ikke har her i strøket.. Er det samme prisene osv.. Eller må jeg velge tilbake til telenor?

 

 

takk

9626283[/snapback]

 

Slap off, det koster det samme...

 

1) Å endre prisene (opp) ville være markedsmessig selvmord

2) Endringer opp skal varsles. Intet varsel, ingen endring.

Lenke til kommentar

Tele2-kunder kan velge Netcom manuelt.

 

Det koster selvsagt ingenting mer, Tele2 har jo fått lavere priser av Netcom enn Telenor, så du sparer Tele2 penger med en gang du bytter til Netcom.

 

Det er egentlig ikke nødvendig å bytte SIM-kort, så jeg kan tenke meg at Tele2 prøver å spare den kostnaden.

Lenke til kommentar
Tele2-kunder kan velge Netcom manuelt.

 

Det koster selvsagt ingenting mer, Tele2 har jo fått lavere priser av Netcom enn Telenor, så du sparer Tele2 penger med en gang du bytter til Netcom.

 

Det er egentlig ikke nødvendig å bytte SIM-kort, så jeg kan tenke meg at Tele2 prøver å spare den kostnaden.

9630730[/snapback]

Enkelte av de eldre simkortene støtter ikke bytte til NC og da vil man få gratis sim i forkant. Dersom du har ett nyere sim <4-5år så trenger du nok ikke dette.

 

Prisene er som nevnt den samme og om du ikke har fått brev med planlagt flyttedato kan du faktisk bytte mellom de to som du føler for :) Da har du altså norgest beste dekning en liten stund ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja det ser sånn ut. Hørt fra flere at de ikke trenger å bytte simkort. For meg høres det rart ut, men kanskje Tele2 tenkte langsiktig da de produserte dem slik at de la inn muligheten for flere operatører. Ikke vet jeg åssen sim teknologien virker. Men stemmer at Chess måtte sende ut helt nye simkort den gang de skiftet nett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Ja det ser sånn ut. Hørt fra flere at de ikke trenger å bytte simkort. For meg høres det rart ut, men kanskje Tele2 tenkte langsiktig da de produserte dem slik at de la inn muligheten for flere operatører. Ikke vet jeg åssen sim teknologien virker. Men stemmer at Chess måtte sende ut helt nye simkort den gang de skiftet nett.

All info om dette finnes på tele2s hjemmeside. Jeg har ikke forsket grundig på dette, men det er ingen heksekunst å bruke samme sim-kort på flere nett. det har fungert siden dag 1 og kalles roaming. Hvis nettet vil slippe til sim-kortet ditt, så er du på.

Lenke til kommentar

Grunnen til at man slipper å skifte SIM-kort, er at Tele2 sin løsning fungerer annerledes enn f.eks. Chess og de fleste andre som leier kapasitet i mobilnettene i dag.

 

F.eks. Chess, Nutel, Onecall og IPEA videreselger mobilkapasitet på Telenor, Netcom og snart Network Norway sin infrastruktur. De har SIM-kort som er programmert for Telenor, Netcom eller NN sine nett, og bruker de respektive leverandører sine GPRS-innstillinger og SMS-sentral.

 

Tele2 (og TDC) har en annen type avtale, en MVNO-avtale. Tele 2 er som kjent en svensk teleoperatør (og TDC er dansk), og eier sitt eget mobilnett i sitt hjemland.

 

Avtalen Tele 2 har kom som en samarbeidsavtale mellom Telenor og Tele 2 i de dager 3G-auksjoner var populær, der Telenor fikk leie nettet til Tele2 i Sverige, og Tele2 fikk leie nettet til Telenor i Norge.

MVNO-avtalen baserer seg på roaming, det vil si at du egentlig har et svensk SIM-kort tilhørende Tele 2 sin infrastruktur i Sverige, og deretter roamer på Telenors nettverk i Norge. Du bruker Tele 2 sine GPRS-innstillinger, og en svensk SMS-sentral (bare sjekk meldingsinnstillingene dine).

 

Telenor gjorde akkurat det samme med sine kunder i Sverige, frem til de kjøpte den svenske delen av Vodafone og overførte kundene til Vodafones eget nett (nå Telenor).

 

Siden denne løsningen er basert på Tele2-simkort som frem til nå har roamet på Telenors nett, har Tele2 etter at avtalen med Netcom startet rett og slett bare åpnet for å velge Netcoms nett manuelt - akkurat slik man velger nettverk manuelt i utlandet.

Tele 2 kommer helt sikkert til å sende oppdateringer til SIM-kortet som endrer foretrukket nettverk til Netcom, slik at man etter en lang overgangsperiode har flyttet alle kundene over til Netcom-nettet uten at kundene opplever større ulemper - og uten å måtte bytte SIM-kort.

 

Man kan allerede nå velge Netcom istedetfor Telenor, og siden innkjøpsavtalen Tele 2 har fått av Netcom er mye bedre vil du som kunde hjelpe Tele 2 å spare penger hvis du bytter til Netcom nå. Det kommer igjen til å medføre at Tele 2 får råd til å sette ned prisene du betaler som forbruker.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke sikker på, men mest sannsynlig har de det aller meste av utstyret sitt stående i Sverige sammen med det som brukes for å drifte det svenske nettet. Det er jo mest kostnadseffektivt.

 

Mesteparten av de som jobber i Tele 2 i Norge jobber jo med salg og markedsføring, så de har nok ikke så stor teknisk avdeling i Norge.

Kundeservicen er satt ut til et søsterselskap (Transcom).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
MVNO-avtalen baserer seg på roaming, det vil si at du egentlig har et svensk SIM-kort tilhørende Tele 2 sin infrastruktur i Sverige, og deretter roamer på Telenors nettverk i Norge. Du bruker Tele 2 sine GPRS-innstillinger, og en svensk SMS-sentral (bare sjekk meldingsinnstillingene dine).

Men, betyr dette at SIM-kortet er svensk, dvs at nummeret begynner med 8946?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...