Flin Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hei, jeg lurer på om det er noen som veit om et program som kan måle avstander på en data skjerm. Altså du merker et punkt på skjermen og så ett annen og så får du vite hvor langt de er fra hver andre. Har prøvd å google litt men jeg finner ikke så mye. Lenke til kommentar
Gjest medlem-122769 Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Hei, jeg lurer på om det er noen som veit om et program som kan måle avstander på en data skjerm. Altså du merker et punkt på skjermen og så ett annen og så får du vite hvor langt de er fra hver andre. Har prøvd å google litt men jeg finner ikke så mye. 9625868[/snapback] finn et målebånd Endret 3. oktober 2007 av medlem-122769 Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Merklig nok finner jeg svaret på spørsmålet ditt på første treffet på google: http://www.spadixbd.com/freetools/jruler.htm Lenke til kommentar
Flin Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Jeg hadde problemer med å finne ut hva jeg skulle søke på. Spesielt når jeg ikke klarte å koble målebånd med ruler. Ikke for å klage, men den fungerte ikke til mitt formål, men takk uansett snilt av deg å prøve å hjelpe meg. Og til Ole, jo da det fungerer det, men det er litt tregt og upresist. Da blir det vansklig å treffe målene med bombekaster i krigens hete Endret 3. oktober 2007 av Hjelpphp Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hvilken måleenhet er det du vil måle i? pixler? cm? Den reelle størrelsen ting har på en skjerm bestemmes av både oppløsning, og oppløsning i forhold til flatestørrelsen på skjermen (pixelstørrelse). PS. Om du vil kun finne ut målene av flatestørrelsen på en skjerm trenger du kun vite hvor mange tommer en skjerm er, og høyde:bredde-forholdet. Pappa regnet ut lengden/bredden og areal på sin skjerm før han bestilte skjerm, og sammenlignet areal på en 20" 4:3 imot en 22" 16:10, etc. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Ofte er dette unøyaktig, da antall tommer en skjerm er ikke gjelder selve bilderøret, eller bildeflaten, men skjermen som helhet. Ganske idiotisk egentlig :S Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Det er jo helt bak mål! Det blir jo som å oppgi motorvolum på en bil ut ifra volumet av hele motorblokka. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Slik var det for CRT-skjermer, men alle LCD-skjermene jeg har målt har vært veldig nært korrekt størrelse. Med CRT-skjermer var vel gjerne den synlige flaten rundt 1 tomme mindre enn oppgitt. Edit: Måler min 30" LCD til å være ca. 29.8", men jeg har bare en 30 cm linjal å måle med så helt nøyaktig blir det ikke. For å svare på det originale spørsmålet, kan du gjøre disse målingene i et bilderedigeringsprogram, eller må det gjøres direkte på bildet du ser? I et bilderedigeringsprogram får man jo oppgitt koordinater i bildet, så når man vet størrelsen på en piksel så er det jo enkelt å regne ut avstander. Endret 4. oktober 2007 av dravisher Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Jeg målte min LCD-skjerm nå, og jeg målte 61,5cm i diagonal = 24,2 tommer. Unødig å si er det en 24". 42" plasmaen vår er 108.5cm = 42.7 tommer, men tror ikke bildet går heeelt ut i kanten, så den er nok ganske nøyaktig 42". Endret 4. oktober 2007 av jalejale Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg mener å huske å ha sett skjermer der de reklamerte med at bildeflaten var 20" og ikke med rammen. Men det burde vært en uskreven regel at hvis man er ute etter en 20" skjerm, snakker man om bildeflaten, og ikke rammen. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Jeg vil helst ha det oppgitt i cm. Det har seg sånn at i spille jeg spiller så tilsvarer 2,5 cm 100 meter. Da det blir litt vanskelig å sitte med linjal hele tiden og dette ikke gir nøyaktige resultater. Derfor trenger jeg noe som kan måle avstander på skjermen. Hvis jeg ikke tar kjempe feil så er 2,5 cm samme avstand på en 24 tommers flatskjerm som på en 17 tommers vanlig skjerm. Endret 4. oktober 2007 av Hjelpphp Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Hva med å ta en liten post-it-lapp-bit og lime på skjermen for hver 2.5cm eller hva du skal ha? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Joda det fungerer, men det blir ikke så bra som jeg skulle ønske, men det virker som jeg ikke har noen andre muligheter så jeg får bare fortsette med å måle for hånd. Lenke til kommentar
Dabola Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Bruker du Opera og pixels er nyttig kan dette vera eit alternativ: http://widgets.opera.com/widget/4536 Om ikkje du kjenner widgets finner du basis info her: http://widgets.opera.com/userguide/ Endret 4. oktober 2007 av Dabola Lenke til kommentar
Flin Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Hvis den funker ingame må jeg vurdere å bytte til opera. Takk takk Lenke til kommentar
Dabola Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Er du fornuftig nok til å prøve Opera anbefaler eg deg å gå rett på den siste Beta-versjonen som du finn her. Nr 9562 pr idag. Samanlikn tida du bruker på å opne ei vilkårleg nettside med den tida du bruker med dagens nettleser. Er du imponert? So kan du prøve widgets på menylinja, klikk >Add widgets og leit deg fram til den eg nevnte. Derifrå må du sjølv prøve å setja deg inn i nettlesarens alle detaljer. Lykke til med avstandsmålinga! Endret 4. oktober 2007 av Dabola Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå