Gå til innhold

Typografisk poster oppgave, kritikk?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg holder for tiden på å lage en typografisk poster som skal være ferdig i løpet av denne uken.

I utgangspunktet var det egentligt en musikkfestival jeg laget for, men den ble forkastet som jeg igrunnen nå ser som en fordel.

Filen er i PDF. Antar de fleste har en leser, ellers så har du både Adobes originale leser, samt Foxit Reader som er en rask og god en.

Posteren kan dere se her.

Tar imot både ris og ros med takk. Gjerne litt utfyllende med hva jeg kan gjøre bedre, ikke bare "denne suger".

På forhånd takk ;)

Edit: Dette er en skoleoppgave, og ikke noe som faktisk skal skje.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førsteinntrykket mitt er at jeg liker all teksten som ligger i en form i bakgrunnen, men hva er formen? Det burde absolutt stått noe fornuftig.

Du har "filmfestival" stort. Stavanger burde vel hatt minst halvparten av den skriftstørrelsen? Og det som står ved siden av F-en er ikke leselig...

Bra at du har valgt noe som er blikkfang (filmfestival). Deretter bør du la ting komme frem i rekkefølgen du vil. Bruk litt større størrelser og farge f. eks. for å få ting frem.

Det er en gyllen regel å ikke ha mer enn to forskjellige fonter i samme layout, og groteske og seriff-skrifter bør ikke blandes. Har ikke talt hvor mange du har brukt, men det er vel en del?

Du sier ikke hvor plakaten er tiltenkt, eller målgruppe, men det er vel generelt sett ikke bra å en så viktig tekst som "Velkommen til Stavangers..." på høykant.

Må vri hodet i mange retninger for å lese det forskjellige du har skrevet...

Dessuten er det feil mellomrom mellom blant annet AVA i ordet Stavanger som står på høykant. Likte ikke den veldige bruken av versaler.

Det var litt tilbakemelding på typografi. Idé, balanse og komposisjon er noe helt annet...

Ikke meningen å ødelegge deg eller det du har laget, men dette er noe jeg jobber med hver dag, bevisst :)

PS: Typografi er ikke alltid å pøse på med effekter. Det viktigste er (som regel) å bruke typografi til å få frem noe i en tekst!

Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...