samyboy Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 er det mulig å hente deler av et html dokument fra et annet dokument? for da å skape det mer dynamisk? da mener jeg html, og ikke .css eller .js.. ved <link>, eller noe sånt er ganske ny til denne type ting Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Nei, html er alene helt dødt/statisk. HTML er en fil med tekst, og leveres som dette av webserveren. En kan kun oppnå dynamikk med utvidelser av webserveren (php, ror, perl osv) Endret 3. oktober 2007 av Moonshine Lenke til kommentar
samyboy Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Ok. Men si hvis jeg har en meny som er laget i html og som vises på alle sidene. Hvordan kan jeg gjøre det slik at jeg slipper å redigere menyen på alle sidene, men bare redigerer en fil? Sorry, hvis dette er veldig basic, helt ny til konseptet Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Da må du inn med extensions for, f. eks., apache. Vanligst er PHP. Prinsippet er da at webserveren behandler "index.php" og finner din kode: <?php include "meny.html"; ?> Den inkluderer da meny.html i index.php. Det finnes masse informasjon om dette rundt om. LLL, TTT Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=402970 ^^ Dette er en god tråd for deg. Hvis du allerede har en webserver, kan du helt sikkert bare starte rett på PHP-programmeringen så fort du får the hang of things. Hvis du ikke har en webserver, kan du installere en LAMP server som f. eks. ubuntu. På denne måte oppnår du maksimal forståelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå