Gå til innhold

SATA-splitter (flere disker per kabel)

Simen1

Anbefalte innlegg

En av de store nyhetene med SATA-300 var at det skulle bli mulig å multiplexe signalet slik at man kunne bruke flere harddisker koblet til hver SATA-port. Hvordan fungerer det? Hva trengs av utstyr?

Eller er det bare jeg som roter og forveksler ting fra SAS-grensesnittet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SAS = Serial Attached SCSI

Vet det finnes kontrollerkort for RAID blandt annet som støtter at flere SATA enheter er koblet til en kabel

9625454[/snapback]

Men det er ikke "standard sata", det er bare en multilane-kabel. Dvs man har en tjukkere lugg på kontrollerkortet, som sender ut signaler tilsvarende 4 sta-plugger, og så har man enkabel som er en tjukk kabel som deler seg opp i 4 sata-kabler på enden. Stort sett bare dyrt utstyr som har slikt, og således ikke særlig nyttig for hjemmebrukeren.

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan oppfatter PCen disker som er koblet til med port multiplier? Er det en slags JBOD eller Raid0 eller som 5 individuelle disker?

Vil port multiplier fungere med eksterne disk-kabinetter med intern SATA-kontroller? F.eks om jeg kjøpte den nye Thecus N299 (Zippet PDF) (priser), to stk 5-porters port multipliere og lagde et eget kabinett til dette så kan jeg få en billig NAS med hele 10 harddisker? (Pris: ca 3000 kr + diskene)

Lenke til kommentar

Jeg valgte denne der jeg. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319185&view=detailed

Og denne har slik multilane kabler. (har ikke fått den enda---venter på meg på postkontoret med en 7,8k prislapp, så jeg vet ikke om jeg tør å henta den)

(kabler http://www.heinex.dk/kabler/, http://www.heinex.dk/kabler/frames-kabler.htm)

Skal monteres på en P5W64-PRO kort.

(jeg måtte kjøpe kontrolleren fordi alle Marvell-portene på denne HK er reservert ATWindsor.

Jeg leste et sted at han var så glad :love: i denne marvell kontrolleren).

Men det var etter en slik vurdering som Simen1 tenker, jeg fant ut at jeg ville ha alle disker osv, kun i en stor PC kabinett, og være ferdig med det.

Alt koster penger uansett.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

(jeg måtte kjøpe kontrolleren fordi alle Marvell-portene på denne HK er reservert ATWindsor.

Jeg leste et sted at han var så glad :love:  i denne marvell kontrolleren).

Hehe, har faktisk selv et oppsette med akkurat samme hovedkort, og en 16-portskontroller. (PS: for å bruke ennet enn PCIe-slot 4 måtte jeg sette PCI som primært videokort i bios, men det gjelder såvidt jeg vet ikke alle, mistenker det har noe med hvor mange PCIe-kort man har).

Og ja, jeg brker marwell-kontrolleren, men det er ikke uten problemer og bannskap :) (og ytelsen er heller ikke all verdens på de), men det er bare for noen gamle 250'er jeg kjører i software-raid. (etter mye styr fordi marwell-kontrolleren nekter å la meg gjøre de om til dynamiske disker i win2k3).

AtW

Lenke til kommentar

Jeg leste et sted at han var så glad :love:  i denne marvell kontrolleren).

Hehe, har faktisk selv et oppsette med akkurat samme hovedkort, og en 16-portskontroller. (PS: for å bruke ennet enn PCIe-slot 4 måtte jeg sette PCI som primært videokort i bios, men det gjelder såvidt jeg vet ikke alle, mistenker det har noe med hvor mange PCIe-kort man har).

Og ja, jeg brker marwell-kontrolleren, men det er ikke uten problemer og bannskap :) (og ytelsen er heller ikke all verdens på de), men det er bare for noen gamle 250'er jeg kjører i software-raid. (etter mye styr fordi marwell-kontrolleren nekter å la meg gjøre de om til dynamiske disker i win2k3).

AtW

9625950[/snapback]

Ja jeg vet det med PCIe slot

Den skal kjøre på x8/x8/x4/x8. Så jeg har ikke bestemt enda hvordan jeg skal konfigurere grafiken.

Jeg har kort som går i x16, men det vil falle bort med en x8 Raikort.

Litt dumt at det er så lite plass mellom slotene. For da er crossFire/silence jeg vil prøve meg på.

Det er ikke relatert til Simen1 forespørsel alt dette...men..men.

(edit:skrivekaos: uhyre vanskelig å skrive riktig..Simen1 ble til siemens osv..osv :blush: )

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...