Deem Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Jeg har et panasonic nv-gs320 videokamera, og det funker og leverer bra... MEN! Når jeg legger over video fra kameraet til dataen så tar en time opptak ca 13,2 GB plass... Og dette er for mye og jeg må legge det over på DVD siden harddisken blir fort full... MEN, å bruke 5 DVD plater på å legge inn en time film er for mye, og for dyrt... Noen som vet hvordan jeg kan legge inn videoer fra kamera til dataen sånn at de tar mindre plass, eller komprimere det når det er inne på dataen eller når jeg brenner det på dvd-plate? Prøvde DVD-shrink men den ville bare komprimere filer som allerede var på dvd-plate så det ut som. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Helst uten at videokvaliteten blir redusert for mye... (Kan hende at denne posten er blitt feilpostet, i så fall beklager jeg)... Endret 3. oktober 2007 av snillest Lenke til kommentar
maedox Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Er du avhengig av at DVD-ene kan spilles i en stand-alone DVD-spiller? I så fall kan du sannsynligvis bruke Nero Vision Hvis du bare skal lagre det på DVD og spille på PC, kan du bruke et hvilket som helst codec å komprimere med egentlig. H.264 er vel det anbefalte i dag for best kvalitet og komprimering. Prøv DivXMachine eller StaxRip. Jeg liker best staxrip fordi det gir deg bedre kontroll, men det er samtidig vanskeligere å sette seg inn i. DivXMachine er enkelt og greit; Høyreklikk på fila du vil komprimere og velg format og bitrate. http://www.dvdrhelp.com og http://www.doom9.org vil kunne gi deg svar på mye, i tillegg til gode guider. Endret 3. oktober 2007 av maedox Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Redigeringsprogrammene man får kjøpt konverterer og brenner i en og samme operasjon. De kan nok også konvertere til andre fil-enheter også, om du bare skal lagre. Det er også morsommere å se på redigert video. De vanligste i handelen er vel Pinnacle og Adobe Premiere Elements, og koster vel mellom kr. 700.- og kr.1000,- et sted. Lenke til kommentar
bjornkf Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hei Når det gjelder komprimering finnes det en nyttig link her: Mohito Der finner du svar på mye av det du lurer på. Lykke til! Kenn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå