Joachimv Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Våre brukere logger på et domene. Flere av våre serverer kjører DNS-tjenesten. Eneklte brukere er lokalisert uttafor nettet vårt og benytter da VPN over ADSL mot vår brannmur og videre inn i nettet for tilgang til feks Outlook og citrix. Dersom en bruker tar en bærbare PC som er satt opp med domenepålogging (til ordinær bruk i nettet vårt) med seg ut til en lokasjon med ADSL, altså eget ADSL-modem med egen DHCP-server og DNS-adresse og slike ting (som et hjemme-nettverk), vil brukeren da få problemer med å loggeseg på PC-en med domene-brukeren sin? Vedkommende er også lokalisert andre steder, men da har vedkommende tilgang til nettet vårt og domenecontrolleren. Har PC-en her nå. Dersom jeg logger på domenet vårt, flusher DNS, logger av og prøver å logge på igjen, blir påloggingen treg, akkurat som brukeren beskriver. Når jeg endelig får logget på, og logger av igjen uten å flushe DNS, så går det smertefritt. Når hun da tar PC-en med seg ut til en lokasjon med ADSL og annen DNS, blir også påloggingen treg, altså PC-en leter etter domenet og/eller en annen DNS-server. Stemmer dette? Ser logisk ut for meg.. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Logisk er det kanskje, men ikke nødvendigvis riktig. Det er nok ikke nødvendig å flushe DNS-cachen. Be brukeren koble fra alt av nettverk før innlogging. Da skjønner windows at det ikke er vits å søke etter domenet. Eventuelt velg "This computer" istedenfor domenet i innloggingen, så lenge det ikke er VPN tilkoblet. Uansett, slik min erfaring er her på jobben hos oss, så skal det ikke være mer enn et par sekunder forsinkelse på innlogging i domene når ikke domenet er tilgjengelig. Det kan være en feil i oppsettet på PC-en, men jeg er ikke sikker på hva det kan skyldes. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 lokal bruker på den aktuelle PC-en kan en jo si er "løsningen på problemet", men jeg var egentlig bare ut etter å få bekreftet min teori har googlet litt på dette, og det er flere som har ca samme problem, uten å finne forklaringen, dette med DNS gikk igjen i alle tilfellene. Feil på den interne DNS-tjeneren, men da ville vi vell opplevd litt mer problemer enn kunn på en PC, isteden for ca 900. Vet at det kun tar et par ekstra sekunder for PC-en å logge på dersom domenet ikke er tilgjengelig, men har kun erfart dette når PC-en ikke har nett i det hele tatt. Så om PC-en spør en DNS-server som ikke har noe med domenet å gjøre, så vil det ta lengre tid, eller om tidligere DNS-informasjon ligger inne cachet eller noe slikt. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Jeg kan ta en kjapp sjekk på jobb i morra ved å koble til gjestenettet som ikke har kobling til domenet. Så får jeg se hvordan PC-en håndterer det. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 har ikke gidda å teste dette helt uten om domenet, gidder ikke tagge gjennom publikumsnett fra core. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg prøvde å logge inn på min maskin på jobben med feil ip adresse. Altså "tilkoblet" nettverk slik at Windows leter etter DC. Fikk ca. 30 sekunders forsinkelse før den logga inn på maskinen. Leita også litt fort på google og technet for å se om jeg fant noen triks. Ingen løsning, men jeg hadde andre ting å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå