Gå til innhold

To bærebare, siste råd før konto tappes - les erfaringene

metropol

Anbefalte innlegg

Jeg har nå besluttet å anskaffe 2 bærebare PC-er til samboeren og meg.

Hun har behov for en pc med god skjerm og bruk til studier og jobb:

HP Compaq 6910p

Selv er jeg mye på farten og har behov for noe lettere, men jeg trenger også en brukbar skjerm. Er usikker på hvor stort jeg trenger. Har sett på denne:

Lenovo x60

Trenger siste råd før kontoen tappes.

Endret av metropol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjenner ikke HP noe særlig, men jeg har 2 Thinkpad maskiner selv og tror du vil

bli svært fornøyd med både vekt og skjerm. Solide maskiner som tåler en støyt.

Også ha de jo Thinklight da..... :thumbup:

9624569[/snapback]

Enig,spesielt siden jeg har erfaring med begge merker og Thinkpad er lysår foran HP i kvalitet/stablitet.

Lenke til kommentar
Kjenner ikke HP noe særlig, men jeg har 2 Thinkpad maskiner selv og tror du vil

bli svært fornøyd med både vekt og skjerm. Solide maskiner som tåler en støyt.

Også ha de jo Thinklight da..... :thumbup:

9624569[/snapback]

Enig,spesielt siden jeg har erfaring med begge merker og Thinkpad er lysår foran HP i kvalitet/stablitet.

9624651[/snapback]

...Og supportforumet er fantastisk: http://forum.thinkpads.com/

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en 6910p selv, hadde t60 før dette. Skal ærlig innrømme at jeg liker HPen bedre, selv om Thinkpad'en var en fantastisk maskin. De senere årene har HP virkelig tatt innpå(spesielt etter at Lenovo overtok synes jeg det har stått stille der). Maskina er spesielt herlig med reisebatteri som gir 11 timer batteri på en lading, og en behagelig arbeidsstilling. :-)

X60 er også en herlig maskin

Lenke til kommentar

Svaret ble

1 stk HP 6910p

1 stk HP 2510p

Begge mottas i morgen 9/10.

Brukte dropzone.

Veeeldig spent nå, gleder meg voldsomt til å sette pølsefingrene i disse maskinene.

Takker for all tilbakemelding

Endret av metropol
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Skriv gjerne opp dine erfaringer med 6910p og 2510p. Jeg vurderer selv innkjøp av en forholdsvis lett bærbar snart.

Tenkte jeg skulle skrive litt om erfaringene så langt. Jeg må innrømme at 6910p maskinen kan jeg lite om, da det er fruen i huset som har denne. Men hun er veldig godt fornøyd sier hun. Solid, god skjerm, rask og relativt god batterikapasitet.

Når det gjelder 2510p har jeg gjort meg opp endel erfaringer. Totalt sett er jeg veldig godt fornøyd. Det oser kvalitet av maskinen, og jeg må si jeg er veldig positivt overrasket. Har i mange år være Thinkpad fanatiker, men denne maskinen står ikke mye av veien for Thinkpad kvalitetsmessig.

Fordeler:

- Jeg synes at både muspeker og touchpad i maskinen er ganske greit. Liker å veksle på bruk og benytter forskjellige alt etter hvilken applilkasjon jeg jobber med. Thouchpad kan enkelt slåes av med thouch knapp ovenfor tastaturet. Det samme kan trådløsnettverk og bluetooth.

- Veldig solid med magnesiumkasse.

- Lite varmeutvikling. Sitter nå med den på låret på andre timen og den føles fortsatt behagelig.

- Batterikapasitet med standard batteri er helt ok. 4 timer med jobbing. Blutethoot avslått må vite.

- Veldig god skjerm (synes jeg) og godt tastatur. Jeg skriver thouch og er opptatt av skriveglede og riktig respons av tastaturet når jeg skriver.

- Den er ultraportabel, selv med DVD brenner inkludert. X61 hadde ikke dette, og det var en av årsakene til at jeg valgte HP i denne runden.

Negativt:

- Kommer ofte borti fingertrykkavleseren på nedre høyre side når jeg skriver. Ikke all verden, men det blir noen unødvendige beeps.

- Justering av lyden er fryktelig talentløs. Thouchknappen fungerer her veeeldig dårlig. Responderer kjempeseint og er stadig irritasjonsmoment. Det eneste jeg synes den fungerer på er å slå lyden av og på (egen thouchknapp)

- Windows Vista kjører fryktelig tregt på denne utgaven. Himmel og hav for lang tid det tar å starte opp maskinen. Det er vel ikke mer å forvente av en ultraportabel hvor man må kompromisse med mye. Fruen kjører XP på 6910 maskinen og den går myye raskere.

- Jeg har også Office 2007, og det blir mye krasj. Dette er IKKE 2610 maskinen sin feil, men Microsoft bugs. Maskinen tygger og tygger og tygger og tygger data grunnet at officeapplikasjonene ikke responderer. (en liten digresjon som kanskje tilhører annen tråd; lastet ned openoffice til junior på hans skole pc, og du verden for en herlig applikasjon. Raskere, mer brukervennlig og mindre tøvetet tillegg som du aldri bruker - vel,vel)

Generelt

absolutt et anbefalt kjøp for deg som leter etter en solid ultraportabel. Anbefaler Windows XP fremfor Vista. Anbefaler generelt siste operativsystem etter at man har releaset SP1. Gikk på akkord med meg selv denne gangen når jeg fikk maskinen med Vista. Xp er mottatt i posten og installeres neste uke

En ting til: Museknappene på touchpad er nedsenket, og det krever litt tilvenning. Kan for enkelte være en ulempe, mens andre en fordel. For meg som sagt en tilvenning. Nå fungerer det greit.

Portene sitter greit til på maskinen, og for mitt bruk er den helt ok.

Analog telefonport kunne kanskje vært kuttet ut til fordel for en ekstra USB, er vel ikke så mange som bruker denne lengre. I allefall ikke med en ultraportabel som benyttes oftest av forretningsfolk.

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Hei Metropol.

Du er klar over at du har fri nedgradering til XP Pro på denne maskina håper jeg? Bare å ringe HP support så sender de deg CD sett mot at du betaler porto.(husk å lage deg Vista image først så du kan oppgradere igjen senere).

Personlig har ikke jeg hatt noen problemer med hverken Vista eller Office 2007 på min 2510p, men det er klart at min 6910p er merkbart raskere til alt og derfor også min daglige bruksmaskin.

Ellers oppsumerer du maskina omtrent sånn som jeg ville gjort. :-)

Lenke til kommentar
Hei Metropol.

Du er klar over at du har fri nedgradering til XP Pro på denne maskina håper jeg? Bare å ringe HP support så sender de deg CD sett mot at du betaler porto.(husk å lage deg Vista image først så du kan oppgradere igjen senere).

Personlig har ikke jeg hatt noen problemer med hverken Vista eller Office 2007 på min 2510p, men det er klart at min 6910p er merkbart raskere til alt og derfor også min daglige bruksmaskin.

Ellers oppsumerer du maskina omtrent sånn som jeg ville gjort. :-)

Jepp. Fikk opplyst dette av forhandler, så jeg ringte HP direkte og fikk ordnet CD'er.

Lenke til kommentar

Heisann, jeg har en 6910p selv som jeg er veldig fornøyd med bortsett fra et par småting, så jeg lurte på om det er noen her som har noen erfaring med dette;

HD lager en konstant lav "viftelyd" dvs, den er aldri helt stille. Slik var det ikke med den forrige PC-en jeg hadde, men noen har nevnt at det er noe med at Vista konstant skriver/leser fra HD

Ved batteridrift kommer det med høyst ujevne mellomrom en høyfrekvent pipelyd fra området ved viften som er ganske irriterende og nesten umulig å ignorere

Noen som plages med det samme?

Lenke til kommentar
Heisann, jeg har en 6910p selv som jeg er veldig fornøyd med bortsett fra et par småting, så jeg lurte på om det er noen her som har noen erfaring med dette;

HD lager en konstant lav "viftelyd" dvs, den er aldri helt stille. Slik var det ikke med den forrige PC-en jeg hadde, men noen har nevnt at det er noe med at Vista konstant skriver/leser fra HD

Ved batteridrift kommer det med høyst ujevne mellomrom en høyfrekvent pipelyd fra området ved viften som er ganske irriterende og nesten umulig å ignorere

'

Hmm. Skal høre med øverstkommanderende hjemme om hun har opplevd det samme, rart om Vista skulle bidra til viftestøy. Greit at den er mer krevende, men vifta skulle vel ikke bråke mer for det.

Lenke til kommentar

'

Hmm. Skal høre med øverstkommanderende hjemme om hun har opplevd det samme, rart om Vista skulle bidra til viftestøy. Greit at den er mer krevende, men vifta skulle vel ikke bråke mer for det.

Er ikke viften som lager lyd, men selve harddisken som lager en lyd som ligner på en vifte... Når det gjelder den høyfrekvente pipelyden kommer ikke denne heller fra viften, men fra området mellom viften og harddisken... Tenkte bare jeg skulle høre om noen andre merket noe til dette før jeg kontaktet HP support

Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall ikke opplevd noe sånt, hverken med XP eller Vista på maskinen(dual boot). Den er ikke lydløs, da man kan høre disken om det er helt stille i rommet(bare såvidt da), og vifta høres jo om man prøver å spille på den(hysj, ikke si det til noen, tviler på at sjefen liker at jeg tester business maskiner til spill...)

Lenke til kommentar

denne suselyden fra hardisken er vel vista sin fantastiske indeksering av hardisken sånn at søke funksjonene i windows skal funke raskere... Med mindre du søker etter filer ved hjelp av windows søket mer en 2 ganger om dagen så ville jeg har skrudd det av, spiser jo batteri også.

Den høyfrekvente lyden kan være en kondensator som er dårlig...

Bountyhunter

Lenke til kommentar

det er mye stash som kobles inn når Vista spruter igang. Dette er effekter du godt kan greie deg uten. Sidepanel, overgangseffekter for menyer + + +. Det finnes informasjon om dette på nettet og hvordan du skrur av effektene.

Alternativet er XP istedet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...