Gå til innhold

Jeg vil ha et nytt stativ, hvilket?

Anbefalte innlegg

God morgen :)

Har brukt natten på å snoke gjennom alle trådene jeg fant om stativer, men ble ikke så veldig mye klokere.

Stativene jeg titter på er i M055-serien til Manfrotto, men det er jo så mange med så få forskjeller. Derfor hadde det vært fint hvis noen hadde erfaringer fra de forskjellige :)

For eksempel forskjellen på M055XPROB og M055PROB. Leste noe om at XPROBen var mer stabil i en eller annen tråd.

Og så var det et hode. Jeg er egentlig skeptisk til hurtigkoblinger, og har ingen problemer med å skru litt når jeg skal bruke stativet. Vil ha et kulehode, men usikker på hvor mye jeg vil bruke på dette prosjektet. Selvfølgelig er et argument at jeg sannsynligvis aldri trenger å bytte det ut hvis jeg tar i litt, men allikevel. Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
God morgen :)

Har brukt natten på å snoke gjennom alle trådene jeg fant om stativer, men ble ikke så veldig mye klokere.

Stativene jeg titter på er i M055-serien til Manfrotto, men det er jo så mange med så få forskjeller. Derfor hadde det vært fint hvis noen hadde erfaringer fra de forskjellige :)

For eksempel forskjellen på M055XPROB og M055PROB. Leste noe om at XPROBen var mer stabil i en eller annen tråd.

Og så var det et hode. Jeg er egentlig skeptisk til hurtigkoblinger, og har ingen problemer med å skru litt når jeg skal bruke stativet. Vil ha et kulehode, men usikker på hvor mye jeg vil bruke på dette prosjektet. Selvfølgelig er et argument at jeg sannsynligvis aldri trenger å bytte det ut hvis jeg tar i litt, men allikevel. Noen anbefalinger?

9624413[/snapback]

1. Hvor mye penger vil du bruke?

2. Glem din skepsis til hurtigkoblinger, nesten alle stativhoder har det likevel (ihvertfall de seriøse) og hvis du unngår de kjipeste så funker det bra

Hvis du skal ha et proffstativ med tilsvarende hode så regn med fra 6000 og oppover. Jeg har et til i overkant av 2000, en Manfrotto M055PRO variant med et kjipt Manfrotto hode 486RC2. Hurtiglåsen er grei, men resten kan jeg egentlig ikke anbefale. Stativet er ikke stabilt nok og hodet er rett og slett kjipt. Så vidt jeg forstår så skal Manfrotto 488RC4 hodet være betydelig bedre.

Håkon

Lenke til kommentar
Klart vi snakker om flere kilo, men jeg skal jo bare ta noen bilder. Hadde ikke tenkt at det skulle stå stabilt med et par timers lukkertid i orkanstyrke vind.

Ville kikket på Vanguard-stativer også, f.eks. Tracker-serien. Stødige, gode stativer, riktignok med treveishode, men det er utskiftbart, så du kan kjøpe noe annet

senere.

Jeg har Vanguard Tracker-1, men du får også kraftigere saker...

Vanguard USA

Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake igjen og merker at jeg trenger et stativ nå som høstmørket kommer.

Hvis jeg sier at jeg skal ha et stabilt stativ, og et kulehode (ja, et kulehode) som takler Canon 20D/5D + 70-200 2.8L. Hva anbefaler dere?

I utgangspunktet trenger det ikke å holde hele pakke 90 grader, for jeg kan bare vri 70-200 inne i stativfestet. Det gjør det sannsynligvis litt lettere i forhold til å ha det skeivt.

Det kan hende det står på et batterigrep også :)

Men som dere ser lenger opp i tråden her, har jeg tenkt til å kjøpe et manfrotto 055-stativ, men vet ikke om jeg skal prøve å få tak i et Prob, eller kjøpe xprob som koster over 1700kr.

Hadde vært fint hvis noen hadde litt praktisk erfaring. Og kulehodet skal ikka ha hurtigfeste, hvis ingen kommer med universets beste argument på hvorfor jeg skal ha det.

Penger er ikke et problem, men det finnes grenser. Det er ikke 1D mk3 og 1200mm 5.6 jeg skal holde oppe her.

Lenke til kommentar

Tillater meg å fortsette litt i denne tråden.

Jurgis: er ute i samme ærend som deg, så har nok ikke noen stativer å anbefale..

Krav/behov:

- Jeg har tenkt å bruke 2000-3000 kroner.

- Det bør tåle ihvertfall 3 kg

- Sekundære behov: Vekt(vil gjerne ha det med på tur) og at det kan benyttes ved makrofotografering.

Har siklet litt på manfrotto uten å huske modellnavn.

Noen som har mulighet til å hjelpe meg her?

Vh LM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...