Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke kontakt med 2.5" disk via USB

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal levere laptopen til reperasjon og har skrudd ut hardisken av den for å ta backup.

Bruker en boks som jeg har satt inn den 2.5" hardisken i og koblet den til en stasjonære PC via to USB kontakter,den ene USB kontakten fungerer bare som strømforsyning.

Pga at det ikke var plass til hardisken i esken skrudde jeg av selve boksen slik at jeg fikk satt i kontaktene til hardsiken men de 4 av kontaktene på hardisken som står for seg selv er ikke tilkoblet(men det er vel riktig da det ikke finnes kontakter til disse?).

Hardisken er en 100 GB Samsung.

Finner ikke disken i Disk managment eller MyComputer på Vista 64 bit Ultimate,har også testet Rescan disk og Refresh i Disk managment?

Jeg kan høre disken i lyd fra seg og jeg får ikke frem noen filer.

En annen ekstern Lacie disk får jeg tilgang til gjennom USB uten problemer

Jeg må snart levere den så jeg er glad for en rask løsning på dette.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg skal levere laptopen til reperasjon og har skrudd ut hardisken av den for å ta backup.

Bruker en boks som  jeg har satt inn den 2.5" hardisken i og koblet den til en stasjonære PC via to USB kontakter,den ene USB kontakten fungerer bare som strømforsyning.

Pga at det ikke var plass til hardisken i esken skrudde jeg av selve boksen slik at jeg fikk satt i kontaktene til hardsiken men de 4 av kontaktene på hardisken som står for seg selv er ikke tilkoblet(men det er vel riktig da det ikke finnes kontakter til disse?).

Hardisken er en 100 GB Samsung.

Finner ikke disken i Disk managment eller MyComputer på Vista 64 bit Ultimate,har også testet Rescan disk og Refresh i Disk managment?

Jeg kan høre disken i lyd fra seg og jeg får ikke frem noen filer.

En annen ekstern Lacie disk får jeg tilgang til gjennom USB uten problemer

Jeg må snart levere den så jeg er glad for en rask løsning på dette.

9624078[/snapback]

litt OT, men;

hvis det haster ville jeg anbefalt at du koblet til disken i en annen maskin(laptop?) og bare kopiere ut det viktige fra den over nettverk til en annen disk før du formatterte eller whatever..

Lenke til kommentar
litt OT, men;

hvis det haster ville jeg anbefalt at du koblet til disken i en annen maskin(laptop?) og bare kopiere ut det viktige fra den over nettverk til en annen disk før du formatterte eller whatever..

Joda det er en mulighet men vil den Laptopn boote med mitt OS med andre drivere eller takler alle laptoper 100GB hardisker?

Kanskje det trenges en egen driver for Samsung disken innstallert?

Jeg fikk et lite øyeblikk disken opp som Unallocated space så ble det borte,

Kontaktene sitter veldig løst også men disken går virker det som.

Lenke til kommentar
litt OT, men;

Joda det er en mulighet men vil den Laptopn boote med mitt OS med andre drivere eller takler alle laptoper 100GB hardisker?

Kanskje det trenges en egen driver for Samsung disken innstallert?

Jeg fikk et lite øyeblikk disken opp som Unallocated space så ble det borte,

Kontaktene sitter veldig løst også men disken går virker det som.

9624127[/snapback]

Vil OS'et boote: Ja, men trolig må windows installere endel nye drivere osv og i worste case må du inn i sikkerhetsmodus og dille litt, men fullt mulig - bare ikke veldig ytelsesvennligt :)

Støtter alle laptopper 100GB disker: Tviler på det, men de fleste "nye" (2005++ I guess?) bør gjøre det - selv min Acer 8104wlmi som er produsert i like 2004-2005 støtter og har en 100GB disk

Driver for disken: Neh, det er basicly en forminsket 3.5" - driveren som trengs er til kontrolleren så lenge den er koblet med PATA eller SATA.

Løs kobling, fikk opp disken en kort periode: Selvom disken spinner kan det være at det er den løse koblingen som er feilen.. dette fordi at èn løs pin' som er for data-overføring som IKKE er koblet kan være nok til at windows ikke klarer å finne/jobbe med disken, mens alt som egentlig trengs for at den skal spinne opp er 12volt spenningen som leveres over èn ground- og en +12v kabel av de i alt 40-60 pin'ene

Lenke til kommentar
Vil OS'et boote: Ja, men trolig må windows installere endel nye drivere osv og i worste case må du inn i sikkerhetsmodus og dille litt, men fullt mulig - bare ikke veldig ytelsesvennligt

Støtter alle laptopper 100GB disker: Tviler på det, men de fleste "nye" (2005++ I guess?) bør gjøre det - selv min Acer 8104wlmi som er produsert i like 2004-2005 støtter og har en 100GB disk

Driver for disken: Neh, det er basicly en forminsket 3.5" - driveren som trengs er til kontrolleren så lenge den er koblet med PATA eller SATA.

Løs kobling, fikk opp disken en kort periode: Selvom disken spinner kan det være at det er den løse koblingen som er feilen.. dette fordi at èn løs pin' som er for data-overføring som IKKE er koblet kan være nok til at windows ikke klarer å finne/jobbe med disken, mens alt som egentlig trengs for at den skal spinne opp er 12volt spenningen som leveres over èn ground- og en +12v kabel av de i alt 40-60 pin'ene

Ok,takker for raskt svar.

Da får jeg stikke innom en kamerat å plundre litt i morgen hvis det plutselig ikke

skulle begynne å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...