Gå til innhold

De første flyturene våre.


Halvgud

Anbefalte innlegg

Uten at jeg har gjort noen research, muligens svaret er lett, har jeg et ganske konkret spørsmål i forbindelse med de første internasjonale flygingene.

 

Hvordan navigerte disse flyene seg? De første "charterne" som reiste land rundt for å sette fra seg folk?

 

Personlig virker den mest logiske måten å navigere seg etter, å føge den allerede oppkjørte bilveien. Men hvorvidt dette lar seg gjøre gjennom skog og sånt, har jeg null anelse på.

 

Uansett, dette vet dere folkens. Hvordan navigerte de seg fra for.eks Oslo til København uten noen form for gps bla bla? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uten at jeg har gjort noen research, muligens svaret er lett, har jeg et ganske konkret spørsmål i forbindelse med de første internasjonale flygingene.

 

Hvordan navigerte disse flyene seg? De første "charterne" som reiste land rundt for å sette fra seg folk?

 

Personlig virker den mest logiske måten å navigere seg etter, å føge den allerede oppkjørte bilveien. Men hvorvidt dette lar seg gjøre gjennom skog og sånt, har jeg null anelse på.

 

Uansett, dette vet dere folkens. Hvordan navigerte de seg fra for.eks Oslo til København uten noen form for gps bla bla?  :hmm:

9623896[/snapback]

 

 

I'll go out on a lim here: De brukte kompass? :p

 

edit: Du finner btw litt info om navigering - eldre og nyere teknikker - her: http://en.wikipedia.org/wiki/Navigation

Endret av Christian Stenbakken
Lenke til kommentar

Som folket seier, ein kjem langt med kart, kompass og stoppeklokke. ;)

 

Som ein annan liten kuriositet så kan eg nemne at det ikkje er svært mange åra sidan navigasjon etter stjernene og bruk av sekstant vart fjerna frå trafikkflygarutdanninga. Ein av mine tidlegare flygeinstruktørar var opplært innan dette.

 

Vidare så var ikkje flygebransjen særleg gammal før dei fyrste radionavigasjonshjelpemidla var på plass, så det var ikkje så voldsomt lenge ein berre hadde dei grunnleggjande hjelpemidla til rådighet. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Stjernenavigasjon var en form for navigasjon som ble mye brukt under flyturer før, da spesielt over lengre avstander hvis jeg har forstått det rett.

 

Det som er artig, er at denne form for navigasjon har vært en backup mulighet til selv de mest moderne jetfly. Boeing 737 - et fly som sikkert de fleste av dere har hørt om - har faktisk hatt fire vinduer over cockpiten foran. Ved hjelp av disse vinduene, skulle man få utsikt til stjernene og dermed kunne benytte seg av denne navigasjonsmetoden. Her ser du et eksempel (link til bildet, siden det er copyright):

http://CD-en-www.airliners.net/photos/phot...0/3/1276309.jpg

 

Men nå nylig startet Boeing å tilby 737 uten disse vinduene siden det er ingen som bruker stjernenavigasjon lenger. Slik ser de nye flyene ut:

http://CD-en-www.airliners.net/photos/phot...2/4/1242427.jpg

 

På det siste bildet vil du derfor se at det mangler disse fire vinduene over cockpit.

 

Jeg er ikke helt sikker på om dette er grunnen, men det er det jeg har oppfattet fra diverse flygeforum.

Endret av viewty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...