Halvgud Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Uten at jeg har gjort noen research, muligens svaret er lett, har jeg et ganske konkret spørsmål i forbindelse med de første internasjonale flygingene. Hvordan navigerte disse flyene seg? De første "charterne" som reiste land rundt for å sette fra seg folk? Personlig virker den mest logiske måten å navigere seg etter, å føge den allerede oppkjørte bilveien. Men hvorvidt dette lar seg gjøre gjennom skog og sånt, har jeg null anelse på. Uansett, dette vet dere folkens. Hvordan navigerte de seg fra for.eks Oslo til København uten noen form for gps bla bla? Lenke til kommentar
woptidu Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Uten at jeg har gjort noen research, muligens svaret er lett, har jeg et ganske konkret spørsmål i forbindelse med de første internasjonale flygingene. Hvordan navigerte disse flyene seg? De første "charterne" som reiste land rundt for å sette fra seg folk? Personlig virker den mest logiske måten å navigere seg etter, å føge den allerede oppkjørte bilveien. Men hvorvidt dette lar seg gjøre gjennom skog og sånt, har jeg null anelse på. Uansett, dette vet dere folkens. Hvordan navigerte de seg fra for.eks Oslo til København uten noen form for gps bla bla? 9623896[/snapback] I'll go out on a lim here: De brukte kompass? edit: Du finner btw litt info om navigering - eldre og nyere teknikker - her: http://en.wikipedia.org/wiki/Navigation Endret 2. oktober 2007 av Christian Stenbakken Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Nå har jeg lyst på en liten refleksjon her - med innspill og tanker på hva som er best. Wikipedia er ikke til å stole på - det har jeg lært på universitetsnivå - ha ha. Men joda, kompass.. Kanskje? Jeg vet seriøst ikke Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Kjennskap til området, kart og kompass. Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Kart, kompass og stoppeklokke rett og slett. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Som folket seier, ein kjem langt med kart, kompass og stoppeklokke. Som ein annan liten kuriositet så kan eg nemne at det ikkje er svært mange åra sidan navigasjon etter stjernene og bruk av sekstant vart fjerna frå trafikkflygarutdanninga. Ein av mine tidlegare flygeinstruktørar var opplært innan dette. Vidare så var ikkje flygebransjen særleg gammal før dei fyrste radionavigasjonshjelpemidla var på plass, så det var ikkje så voldsomt lenge ein berre hadde dei grunnleggjande hjelpemidla til rådighet. Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Det var såpass ja. Må være utrolig vanskelig å kjøre en flyreise med hjelp av kun kart og kompass - noe jeg aldri vil/skal/bør gjøre. Stjernenavigasjon? Da snakker vi tradisjonsbevaring ;-) Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Vil anbefale at flere her googler: Sekstant. ..alternativt: http://no.wikipedia.org/wiki/Sekstant Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Vil anbefale at flere her googler: Sekstant...alternativt: http://no.wikipedia.org/wiki/Sekstant Han skrev noen innlegg opp at han ikke stolte på Wikipedia. Lenke til kommentar
viewty Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Stjernenavigasjon var en form for navigasjon som ble mye brukt under flyturer før, da spesielt over lengre avstander hvis jeg har forstått det rett. Det som er artig, er at denne form for navigasjon har vært en backup mulighet til selv de mest moderne jetfly. Boeing 737 - et fly som sikkert de fleste av dere har hørt om - har faktisk hatt fire vinduer over cockpiten foran. Ved hjelp av disse vinduene, skulle man få utsikt til stjernene og dermed kunne benytte seg av denne navigasjonsmetoden. Her ser du et eksempel (link til bildet, siden det er copyright): http://CD-en-www.airliners.net/photos/phot...0/3/1276309.jpg Men nå nylig startet Boeing å tilby 737 uten disse vinduene siden det er ingen som bruker stjernenavigasjon lenger. Slik ser de nye flyene ut: http://CD-en-www.airliners.net/photos/phot...2/4/1242427.jpg På det siste bildet vil du derfor se at det mangler disse fire vinduene over cockpit. Jeg er ikke helt sikker på om dette er grunnen, men det er det jeg har oppfattet fra diverse flygeforum. Endret 7. november 2007 av viewty Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå