Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Galt med PC-en? Program som viser?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en kompis som har litt problemer med datamaskinen sin om dagen.

Det skjedde plutselig noe som gjorde at han måtte formatere og innstallere Windows XP på nytt. Men det var noe rart, for han sa at PC-en ikke viste bilde hver gang han skrudde datamaskinen på. Og når jeg kom til han for å se på datamaskinen, så ville den ikke vise skjermbildet, så jeg koblet fra alt fra USB, og da viste den bilde.

Så fikk vi innstallert XP, men dette tok jo nesten 12 timer :p For dataen jobbet så saakte!

Så nå har han innstallert alle drivere osv, men PC-en er fortsatt skikkelig treig og laggete. Men vi har ikke funnet ut hva som er feilen.

Fins det et program som kan hjelpe oss med dette?

Hørt om et program som tester RAM, men fins det program som tester hele datamaskinen? Så vi kan finne feilen? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg ville sjekket, om feilen ikke noen gang har artet seg som bluescreen/system freeze eller system reboot - noe som jeg mener da viser at CPU og minnet ikke har sannsynlige feil(gidd å krangle, les videre:P), ville vært harddisken.

Teste harddisken kan du f.eks gjøre med seatools - google it (søk f.eks etter seagate seatools download).. og jada, det fungerer også på andre disker enn BARE seagate :)

Hvis du vil teste minnet kan du alltids prøve memtest86 - google it:P

og hvis du vil teste CPU for feil kan du bruke .. ææ... hjerneteppe, men overklokkere bruker et program for å sjekke at prosessoren "regner riktig" selv under 100% load - google it too:P

For å teste/utelukke andre ting foreslår jeg at du kobler fra/deaktiverer onboardstuff på hovedkortet, og tipser deg sånn ellers om at du alltids kan bruke eliminasjonsmetoden; Koble fra en og en enhet og prøv en alternativ en for å se om problemet løses ;)

Lenke til kommentar

12 Timer ja.

Last ned.

http://www.ultimatebootcd.com/

Kjør disse.

kjør memtest86+ 1.70

DiscWizard 2003 (Seagate)

eller.

SeaTools for DOS (Seagate/Maxtor)

Se my faq 680i(sign)

Skriv inn bios oppsett.

Dette er et sikkert oppsett som funger for de fleste med 680i.

Sjekk disk innstillinger i bios.

Prøv flere sataporter.

Det kan være cd/dvd spiller som er treg,sjekk dette.

Install win.

Tar det for lang tid bare stopp.

Feilsøk videre prøv disk annen pc --psu--minne....o.s.v

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...