Gå til innhold

Forum game; foto quiz

Anbefalte innlegg

Kameraet mitt har et symbol på toppen* som ser ut som en sirkel med en vannrett strek igjennom. Hva indekerer det.

Ikke helt enig i alle svarene her, men ok... :) Symbolet viser hvor fokusplanet befinner seg inne i kameraet. Fokusavstanden (og dermed nærgrensen) måles herfra, ikke fra det fremre lisneselementet, og det kan derfor være greit å ha som referansepunkt ved macrofotografering osv.

Neste spørsmål: hvilke egenskaper har asfæriske linseelementer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heller ikke enig med alle svarene, men lar det gå. ;)

Sfæriske linser er laget slik at overflaten på glasset er en del av ei kule.

På Asfæriske linser er overflaten på linsen slipt slik at den ikke er lik med kuleformen for å rette opp optiske feil som ellers kan oppstå i et objektiv.

Neste spørsmål, litt lettere; Hva er et gradert filter? Kalles også gradient filter.

Lenke til kommentar
Det kunne jo vært til hjelp å si hva dere ikke er enig i, og hva som er det rette svaret? Ellers er det jo lite vits å si noe i heletatt imo

Forskjellen på RGB og CMYK jeg tenkte på, men leste svaret så sent at det var liten vits i å kommentere det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Trådstarter forslo fotohistoriske spørsmål, så jeg prøver meg med et artig sitat.

"Sharpness is a bourgeois concept" Hvm er det som skal ha sagt dette?

Det hadde også litt artig om dere kan si noen ord om hva han eller hun mente med dette. For at fristelsen til å google ikke skal bli for stor, så skal dere få et hint, vedkommende blir regnet som en av de store gatefotografene.

Mvh

PS. Mulig jeg blir borte fra forumet noen dager, far min er alvorlig sjuk. Så det kan hende jeg ikke får mulighet til å følge spørsmålet opp. Da tar sikkert noen andre ansvar videre.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Sitatet må komme fra Henri Cartier-Bresson. Dersom jeg husker riktig, ble dette sagt som en spøk ved en fotoseanse når H C-B begynte å bli gammel og ikke like stødig på hendene. Uansett er det vel ikke skarpheten i seg selv som kjennetegner han sine bilder.

Lenke til kommentar
Du får for den tomsi42, selvom det ikke trenger å være klart på den ene halvdelen. Kan også gå fra farge til farge. ;)

Fyr løs med et til.

De med to farger har jeg aldri sett - der lærte jeg noe i dag også.

Så over til et nytt spørsmål: Et objektiv (for dSLR og 35mm) er normalt bedre optisk på f/11 enn f/22. Hvorfor?

Tom

Lenke til kommentar
Over f/11 forekommer noe som kalles difraksjon som fører til en degradering av skarpheten og kanskje mere til. Skivebom eller? Hva dette kommer av er litt uvisst, kanskje fordi obj flest er kalibrert til funke best ved lavere blendere?

Det er helt korrekt - det er diffraksjon jeg tenker på. Såvidt jeg har skjønt, så kommer det av at blenderåpningen blir så liten at lysstrålene blir endret når de passerer.

Spør ivei :)

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...