Gå til innhold

Forum game; foto quiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Err, om jeg ikke tar feil er bayer filteret fargefilteret, ligger framom bildebrikken, eller noe sånt. Delt i to deler luminansefilter (grøntlys, som tilsvarer 50% av filteret) og chrom-somethingsomething som er de blå og røde fargene.

Så jeg går ut ifra at du ikke får samme fargegjengivelse som mennekseøyet, om du i heletatt får farger?

Mere enn det vet jeg faktisk ikke. Lenge siden jeg hørte foredraget om sånt :=)

Men jeg hopper videre i quizet, siden vi ble hengende lenge her. Beklager såklart dette til randomen som spurte spørsmålet. Men ser ikke ut til at vi får stort bedre svar.

Hvorfor får vi en crop-faktor på mange av dSLRene? Forklar det på en måte slik at de som ikke vet noe som sånt klarer å forstå det.

Lenke til kommentar
Err, om jeg ikke tar feil er bayer filteret fargefilteret, ligger framom bildebrikken, eller noe sånt. Delt i to deler luminansefilter (grøntlys, som tilsvarer 50% av filteret) og chrom-somethingsomething som er de blå og røde fargene.

Så jeg går ut ifra at du ikke får samme fargegjengivelse som mennekseøyet, om du i heletatt får farger?

Mere enn det vet jeg faktisk ikke. Lenge siden jeg hørte foredraget om sånt :=)

Men jeg hopper videre i quizet, siden vi ble hengende lenge her. Beklager såklart dette til randomen som spurte spørsmålet. Men ser ikke ut til at vi får stort bedre svar.

Hvorfor får vi en crop-faktor på mange av dSLRene? Forklar det på en måte slik at de som ikke vet noe som sånt klarer å forstå det.

Enig med deg, at du får ta neste spørsmål ettersom ingen andre svarte på denne.

Det jeg tenkte på, var følgende:

1. Bildet blir monokromt - dvs. sort/hvitt.

2. Du slipper moire-mønster; ettersom det er et resultat av bayer-filter. Dette er vel kanskje ikke helt nøyaktig, da de fleste kameraene har et lavpassfilter som løser problemet (mer eller mindre godt).

Tom

Lenke til kommentar

Fytte rakkeren. Den var vanskelig.

Å forklare dette forutsetter at den vi forklarer til har forståelse for både brennvidde og billedvinkel.

Så det blir fort mange begreper som må forklares.

En annen ting er at nybegynnere egentlig har liten bruk for å forstå cropfaktor. I hvert fall så lenge de holder seg til et format.

Tim Typo

Lenke til kommentar

Siden svaret drøyer, kan jeg prøve.

Crop-faktor kan også kalles beskjæringsfaktor. (Følgende er etter reglene tatt fra hukommelsen, så mulig det er noen unøyaktigheter)

I filmens dager besto det vanlige småbildeformatet av filmruter på 36x24 mm og alle objektiver viste et gitt utsnitt av et motiv. Vi hadde 50 mm som et normalobjektiv som gjenga virkeligheten omtrent slik vi oppfattet den med øyet. Digitalkameraer benytter en bildebrikke istedenfor film til å fange motivet. Mange av disse (bildebrikkene) er mindre enn filmruten, slik at det kun blir vist et utsnitt av det som man tidligere fikk fanget på film. Når vi snakker om crop-faktor er det et tall vi må gange brennvidden på et digitalkamera for å finne tilsvarende brennvidde vi må bruke på et filmkamera for å få det samme utsnittet.

Dette vil si at der vi tidligere brukte 50 mm for å gi et mest mulig normalt utsnitt, vil vi på et kamera med crop-faktor måtte benytte en kortere brennvidde.

Godkjent? Brennvidde tar mer plass å forklare, men å prøve en forklaring av crop-faktor uten å nevne brennvidde er umulig da det er p.g.a. brennvidder vi bruker ordet crop-faktor.

Artig tråd forresten. :thumbup:

Lenke til kommentar
Da kan jo noen fortsette med å forklare hva brennvidde er.

Det er avstanden i fra det optiskemidtpunktet i objektivet til plassen der alle lysstrålene samles =)

Går ut i fra at jeg har rett så jeg hopper videre;

Hva er forskjellen på CMYK og RGB, og hvilke bruks områder har de forskjellige fargerommene?

(ikke alt her er fotorelatert, eller ikke BARE foto relatert. men alle fotografer bør vite sånt)

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på CMYK og RGB, og hvilke bruks områder har de forskjellige fargerommene?

(ikke alt her er fotorelatert, eller ikke BARE foto relatert. men alle fotografer bør vite sånt)

RBG står for Red, Blue og Green, og er navnet på fargesystemet som er i bruk under fotografering.

CMYK står for Cyan, Magenta, Yellow og blacK, og er det fargesystemet som er brukt ved trykking.

Noe jeg har glemt da?

Mvh

Lenke til kommentar
RBG står for Red, Blue og Green, og er navnet på fargesystemet som er i bruk under fotografering.

CMYK står for Cyan, Magenta, Yellow og blacK, og er det fargesystemet som er brukt ved trykking.

Noe jeg har glemt da?

Mvh

Er det ikke slik at et av systemene er additiv og det andre subtraktiv - hva det nå enn betyr ? *

Tom

* Har ikke hatt fargelære...

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at et av systemene er additiv og det andre subtraktiv - hva det nå enn betyr ? *

Tom

* Har ikke hatt fargelære...

Jo, ett av de er additiv og ett er subtraktiv. Legger du sammen alle RGB fargene blir det svart, det er nok det additive, om jeg ikke husker feil. Og legger du sammen alle cmyk fargene blir det hvit.

Kom med neste spørsmål du som svarte ca riktig.

Lenke til kommentar

I og med at jeg ble tilkjent rett svar kommer jeg med neste spørsmål.

Kameraet mitt har et symbol på toppen* som ser ut som en sirkel med en vannrett strek igjennom. Hva indekerer det.

Tom

*) Symbolet har vært på alle speilreflekskameraer jeg har hatt siden 1982... (Og er nok mye eldre enn det)

Edit: gjelder stort sett speilreflekser - også de med film....

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...