Gå til innhold

Forum game; foto quiz

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne vært morsomt med en liten lek her på foto forumet også.

Reglene er slik;

den som svarer riktig stiller neste spørsmål. Er det ingen som klarer spørsmålet og det går flere dager før det kommer ett nytt stiller- JEG -ett nytt spm igjen (bare jeg som kan gjøre dette så vi slipper randoms som kommer å spammer threaden med spørsmål uten å ha svart riktig på noe, er alltid noen som ødelegger / gjør slike tråder svært forvirrende med at det er mange spørsmål ute å går)

Med andre ord, det er bare jeg eller en person som har svart riktig som kan stille spørsmål.

Spørsmålene må såklart være foto-teknisk/historisk relevant. Prøv å hold litt nivå på spørsmålene.

Spørsmål som "hvem er best, nikon eller canon?" er naturligvis ikke lov. Bare objektive spørsmål.

Det er SÅKLART ikke lov til å google spørsmålene, bryter du denne regelen slår såklart karma hardt tilbake på deg, og du kan vente deg en utrolig smertefull framtid.

Og om ikke karma gjør det så er det klart jeg ser det om jeg kjenner igjen en av "skal-ha-nytt fansy-camera,-hvem-rbst-kanon-eller-nicon?"-folka som svarer på vanskelige spørsmål på en velformulert måte. Mao; bruk egne ord til forklaringen, så går det bra :=) Alle har lov til å prøve seg.

Jeg start threaden med dette spørsmålet;

hva er resiprositetsavvik / schwartschildseffekten?

(ps; du får ikke svare på denne julie!)

Endret av cruelphotography
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Resiprositetsavvik på fotopapir oppstår som oftest når eksponeringstida kjem opp i ei viss lengd. Ein halvvering av lysstyrken skal kunne kompenseres med dobling av belysningstiden. (Visste svaret, men googlet litt for å finne enklere måte å formulere svaret! Håper det går bra!)

Min tur å spørre da?

Spørsmål:

Kva er APO?

Endret av cv-trial
Lenke til kommentar
Resiprositetsavvik på fotopapir oppstår som oftest når eksponeringstida kjem opp i ei viss lengd. Ein halvvering av lysstyrken skal kunne kompenseres med dobling av belysningstiden. (Visste svaret, men googlet litt for å finne enklere måte å formulere svaret! Håper det går bra!)

Min tur å spørre da?

Spørsmål:

Kva er APO?

9628063[/snapback]

Et APO objektiv er et objektiv som korrigerer for CA. Altså korrigerer for brytningsfeil, eller de merkelige fargefeltene som oppstår der hvor flater med store kontrastavvik møtes.

Men vi har vel ikke fått noe svar på hva schwartschildseffekten er. Så vidt jeg vet er det fargeavvik som ofte oppstår sammen med resiprositetsavvik. Hvorfor vet jeg ikke.

Og jeg kan heller ikke gi noen teknisk forklaring på resiprosisttseffekten. Fenomenet oppstår forresten også ved eksponering av film, ikke bare fotopapir. Så vidt jeg vet kan vi se bort fra begge disse fenomene ved digitalfoto.

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det skjer på filmen ja. Ikke papiret. Kort fortalt, blir lysfølsomheten redusert ved lengre eksponeringer. Synes han første var nærme nok til godkjent jeg =)

Så du kan bare fortsette med neste spørsmål da du ser dette tim :) Må nesten få litt liv i greiene her :p

Lenke til kommentar
Å fillern, skal jeg stille spørsmål nå?

Ok. Nevn tre typer virkemidler som kan brukes for å skape dybdefølelse i et bilde.

Mvh Tim Typo

9633839[/snapback]

Du kan bruke dybdeskarphet - altså blenderen.

Du kan bruke linjer i komposisjonen.

Du kan blande elementer som er nærme og langt unna.

Lenke til kommentar

9634200[/snapback]

Den var rask gitt :)

Punkt to og spesielt tre bør nok utdypes litt. Jeg er usikker på om jeg forstår deg rett.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

9634200[/snapback]

Den var rask gitt :)

Punkt to og spesielt tre bør nok utdypes litt. Jeg er usikker på om jeg forstår deg rett.

Mvh Tim Typo

9634290[/snapback]

Eksempel på nr 2 - å senke kamera litt og bruke linjen til et fortau til å bringe dybde i et bybilde.

Eksempel på nr 3 - i et landskapsbilde, å inkludere en interessant detalj (tre, stein etc) som er nærme, mens du lar selve landskapet dominere. Gjerne mens du bruker ganske vide brennvidder.

Lenke til kommentar

Gode eksempler, jeg kjøper dem.

Jeg savner en begrunnesle, sånn at vi forstår litt mer. Hvorfor gir disse virkemidlene perspektiv?

Så er det greit at jeg plager deg, eller eventuelle andre litt til?

(Hva synes du Cruel? Du som starta tråden. Tverer jeg unødig, eller...)

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Synes det er greit jeg Tim, så vi lærer litt nyttige ting mens vi holder på :=)

Så vi tar det ifra nå;

Spørsmålene bør ha hele / godt utfyllende svar som gjør at de som leser det kan ha litt nytteverdi ut av det. Forbehold at spørsmålet lar seg svar på en slik måte =)

Siden det er "nytt", går neste spørsmål til JPsalvesen!

Lenke til kommentar
Hurra!

Mitt spørsmål er litt åpent: Hva er et polariserende filter, og hva bruker du det til?

9637061[/snapback]

Et polariserende filter er et filter du setter utenpå linsen. Et slikt filter vil eliminere eller redusere reflekser fra overflater som vann, vinduer osv. Tror ikke dette gjelder overflater av metall. Du får bedre fargemetning og kontrast. Filteret gir også himmelen en dyp fin blå farge. Dette har noe med at lys som treffer en slik overflate får lysbølger som beveger seg i alle retninger, det vi ser som reflekser. Et polariserende filter, polariserer disse bølgene.

Svar godkjent?

Lenke til kommentar
Hurra!

Mitt spørsmål er litt åpent: Hva er et polariserende filter, og hva bruker du det til?

9637061[/snapback]

Det er ett filter for å ha frampå objektivet. Fjerner bl.a refleksjoner i fra vann, gjør ting som feks folie mindre blingy(velformulert?). Det kan også gjøre himmelen i bildene dine mørkere.

Kan nesten kalle det en solbrille?

Har aldri faktisk prøvd ett slikt filter enda, men jeg har jo lest litt rundt, og tror ikke det gjør stort mere enn det jeg har nevnt :p

Edit; en som kom meg i forkjøpet her ser jeg =)

Lenke til kommentar

Da stiller jeg et spørsmål jeg da.

Hva er forskjellen på en denotativ og en konnotativ beskrivelse av et bilde? (Dette har kanskje ikke så veldig mye med selve fotogarferingen rent direkte, men er fortsatt en del man bør kunne)

Lenke til kommentar

Ohoi. Den reiv gitt ;)

Denotativ analyse er ren beskrivende analyse. Altså en beskrivelse av virkemidlene som er brukt. Det kan være form, farge, linjer osv.

Konotativ analyse ser virkemidlene mer i en sammenheng, altså en mer tolkende beskrivelse.

Tror jeg. Trallalla. Det kan og bør sikkert sies mer om dette. Så stafettpinne bør nok ikke havne hos meg.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Høres ca greit ut det RandiA. Slik jeg brukte det på skolen da jeg gikk der var denotativ det rent tekniske, hva du ser osv. En objektiv beskrivelse. Mens konotativ setter som du sier tingene i en sammenheng, og kan innehold en subjektiv mening om ting, og hva du ser i tingene.

Tror ikke det trengs å sies mere enn du sa. Kom gjerne med neste spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...