Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Har et Intel Pro/100+ Server Adapter (PLIA8470B) stående i maskinen min. På dette kortet, sitter det en EPROM sokkel, uten EPROM. Noen som veit hvor jeg kan få tak i en slik EPROM til kortet mitt? Og hva er den til forresten? Skal ha den EPROM'n uansett :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

/For enkelthetsskyld, sitat fra PCworld:

"EPROM: Erasable, Programmable Read-Only Memory. En spesiell type minnebrikke som bevarer innholdet uten tilførsel av strøm. Innholdet kan slettes, vanligvis med ultrafiolett lys (kalles da gjerne UV-PROM), og deretter kan brikken reprogrammeres."

/Sitat slutt.

-----------------------------------------------------

Du har ROM, som du garanter vet hva er, og som ikke kan omprogrammeres. Så har du en programmerbar ROM-brikke som heter PROM. Den kan omprogrammeres ved å smelte et bestemt mønster på brikken. En PROM-brikke kan bare omprogrammeres en gang.

Også har du EPROM og EEPROM (Eraseable PROM-brikke og Electrical Eraseable PROM-brikke). Begge kan programmeres flere ganger. EEPROM-brikken kan omprogrammeres med elektriske signaler uten å ta den ut av maskinen. Til programmering av EPROM-brikken er det nødvendig med spesialutstyr, da UV-strålingen i vanlig belysning kan være nok til å skade kretsen.

Så enkelt sagt er forskjellen på brikkene måten de er bygd opp på - og dermed også hvilke muligheter de har når det gjelder omprogrammering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...