miniPax Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Har et Intel Pro/100+ Server Adapter (PLIA8470B) stående i maskinen min. På dette kortet, sitter det en EPROM sokkel, uten EPROM. Noen som veit hvor jeg kan få tak i en slik EPROM til kortet mitt? Og hva er den til forresten? Skal ha den EPROM'n uansett :smile: Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Den er til å boote fra nettverkskortet, og du trenger den vel strengt tatt ikke, hvis du da ikke skal installere OS over nettverk. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 Fett. Hørtes lite nyttig ut for meg, men skitt au. Hvor får jeg tak i sånn EPROM? Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 (endret) -------- Endret 30. april 2008 av Thomas-B Lenke til kommentar
Milla Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 /For enkelthetsskyld, sitat fra PCworld: "EPROM: Erasable, Programmable Read-Only Memory. En spesiell type minnebrikke som bevarer innholdet uten tilførsel av strøm. Innholdet kan slettes, vanligvis med ultrafiolett lys (kalles da gjerne UV-PROM), og deretter kan brikken reprogrammeres." /Sitat slutt. ----------------------------------------------------- Du har ROM, som du garanter vet hva er, og som ikke kan omprogrammeres. Så har du en programmerbar ROM-brikke som heter PROM. Den kan omprogrammeres ved å smelte et bestemt mønster på brikken. En PROM-brikke kan bare omprogrammeres en gang. Også har du EPROM og EEPROM (Eraseable PROM-brikke og Electrical Eraseable PROM-brikke). Begge kan programmeres flere ganger. EEPROM-brikken kan omprogrammeres med elektriske signaler uten å ta den ut av maskinen. Til programmering av EPROM-brikken er det nødvendig med spesialutstyr, da UV-strålingen i vanlig belysning kan være nok til å skade kretsen. Så enkelt sagt er forskjellen på brikkene måten de er bygd opp på - og dermed også hvilke muligheter de har når det gjelder omprogrammering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå