rusle Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Jeg sitter for tiden å vurderer ny stasjonær PC og trenger tips til hovedkort og skjermkort. Jeg har tenkt på en Intel Q6600 prosessor, men jeg ønsker ikke å gjøre de samme tabbene som sist. Forrige PC ga jeg opp Linux på grunn av manglende støtte for sær hardware som var i maskinen min.(ekstra diskkontroller på hovedkort blant annet.) Tips om hardware jeg bør holde meg unna tas også imot med takk. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Hovedkort Hvis du går for en Intel CPU, anbefaller jeg Intel brikkesett også. P35 og G33 brikkesettene fra Intel er sertifisert kompatibel med SuSE 10.2 og Fedora 7 av Supermicro. Så også X38 burde være greit. Går for hovedkort med ekstra diskkontroller fra JMicron om mulig. Nettverkskort (kablet): Intel eller Broadcom har best rykte for stabilitet under Linux. Realtek skal være greit, men unngå Marvell. Skjermkort Skal du ha dedikert skjermkort kjøp nVidia. ATi har blitt bedre, men foreløpig er nVidia et bedre kjøp. Ellers kan du jo kjøpe et HK med G33 brikkesett som har integrert Intel grafikk. Funker "ut av boks" med frie drivere. EDIT Noen tidligere tråder om emnet: Linux og hardware Hjelp til innkjøp av deler for Linux-basert system Endret 3. oktober 2007 av olefiver Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Min plan når jeg får nok penger er å lage et (linux-)system basert på Gigabyte GA-G33M-S2H. Det burde fungere uten problemer. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Det Gigabyte kortet ser bra ut. Jeg personlig vil heller ha et HK med Intel nettverk, men jeg er kanskje sær Jeg bruker ikke Firewire sjøl så jeg vet ikke om den T.i. brikka er bra eller dårlig støttet. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Du er sær FireWiren er støttet, tviler på om det er noe særlig forskjell mellom hvor godt de forskjellige chipsa er støttet med den nye FireWire-stacken. 8110SC blir den siste pci-baserte nettverkskontrolleren fra Realtek på en god stund. Den baserer seg på de samme layouten som de foregående chipsa, mens de nye vil være basert på pci-e og da regner jeg det igjen vil bli litt krøll med drivere. Lenke til kommentar
rusle Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Takk for gode tips. Dette var en del gode tips om hva jeg burde se etter og hva jeg bør unngå. Listen over mulige/umulige kandidater er betydelig redusert. Lenke til kommentar
rusle Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 En tanke som slår meg Hvis jeg går in for G33 chipsett for så ønske meg bedre grafikk senere, må det da bli et nytt hovedkort (+skjermkortet)? Lenke til kommentar
WzUp Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Nei, det er vel som regel en pci-express port i tillegg til det integrerte skjermkortet, så det holder å kjøpe kun skjermkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå