Gå til innhold

P4 kjøevifte til overklokking?

CB87-Bergen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en P4 2.53GHz @ 2.81GHz. Den blir jo ikke så alt for varm (52 grader på max load), men jeg vil jo gjerne klokke den litt til. Så jeg har to spørsmål til dere. Her er det første; Hva er anbefalt temp på cpu'en min, og hva er det den max temp'en den tåler?

Og det andre er følgende, jeg har sett på noen forskjellige kjølevifter og lurte på om det var noen som kunne hjelpe meg med å velge. Jeg trenger en som kan brukes til overklokking med Vcore 1.7-1.8, og holde tempen helst under 50 grader. Kom gjerne med noe forslag også-

Her er de:

-Alpha PAL PIV 8942 (med boxed vifte, eller gjerne en anbefaling) PAL8942T

-Zalman kjøler med spenningregulator (selges på microplex) CNPS5700DCU

-Thermaltake Dragon

A1258

-Swiftech CPU-kjøler, u/vifte

MCX4000B

Alle disse har jeg funnet på microplex, og lyd er ikke noe problem (til en viss grense da... :D )

Det hadde vært fint om dere også hadde noen forslag til vifter på de kjøle-ribbene som ikke har.

På forhånd takk :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min P4 2,26@2,82GHz begynner å bli en liten smule ustabil rett rundt 70C. Boxed vifta er faktisk ganske god, så du bør satse på en skikkelig kjøler!

Har selv en Alpha PAL ribbe med 120mm Enermax vifte.

Temperaturene ligger på max 61C (load) ved 'Halv kjøling'. Max 56C (load) ved 'Full kjøling'. Og max 54C (load) ved f'full kjøling og kabinettet åpent.

(Halv kjøling = Alle kabinettvifter på 5.5V og CPU-vifte på 50%)

(Full kjøling = Kabinettvifter på 100% og CPU-vifte på 100%)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt Swiftech MCX4000, for øyeblikket med en 80mm Papst 19db. Har ikke foreløpig ikke klart å klokke noe lenger enn med boxed, men nå er det forbanna varmt i maskinen. (Det er kaldt ute, og eneste varmen jeg har på rommet er varmekabler :-? )

Jeg venter en 120mm Titan aluvifte og funnel i posten de nærmeste dagene, pluss at jeg må få Papstvifta tilbake der den hører hjemme, utblås baki kabinettet.

Har ikke fått testet noe særlig, men idle-tempen akkurat nå er 34/41 @ 1.675V. Nå har jo ikke idle-temp allverden å si, men den høye systemtempen skyldes sammen med varmekablene at kabinettviftene kjører på lav hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg klarte forresten heller ikke å overklokke noe mer med min nye kjøling enn med boxed-vifta. Men jeg fikk i det minste en MYE stillere maskin ;)

Eller... jeg klarte 3,02GHz med kabinettet åpent og liggende på sida og alle viftene på full gass! Måtte også til med Volt-mod og kjøre VCore på ca. 1,97V. Støynivået var ikke verdt de 200MHz'a :(

Edit: VCore var på 1,97V! Ikke 1,85V

http://home.no/exdeath/pictures/data/cooli...g_full_gass.jpg

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt Prime95 en god stund, og tempen ligger på 27/47. Det må nevnes at maskinen er klokket ned litt, kjører på 2.98ghz @ 1.675V

(Spent på hvilke resultater jeg får med en begge viftene til utblås baki, og 120mm på CPU :-D )

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på om det er noe problem å klokke en p4 2,4ghz til 3ghz. vil gjerne komme over denne grensen på 3ghz. Venter et asus p4pe i posten. Men jeg har bare boxed viften enda. Har planer om å kjøpe swieftech 4000 kjøleribbe senere. Tror dere at jeg kan klokke til 3ghz med boxed viften? :D

Lenke til kommentar

Har kjørt en 2.4B på 3GHz med 1.575v i 7-8 (fikk cpu igår) men den blacker ut i 3Dmark (det er og det eneste) ved default, 1.575 og 1.625v. Har t.o.m. kjørt minnet ned til 252MHz (PC2700 org). Har AGP/PCI låst til 66/33 på BG7'n. 2.88 med default funker helt fint.

Noen som har en god ide, mer volt gjorde ikke trikset...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tror at du må ha litt høyere Vcore på cpu'en. Min 2.53GHz @ 2.96GHz har jeg satte opp fra 1.500V til 1.675V. Den ligger ikke stabilt hvis jeg har lavere Vcore. Du må vel kanskje ha 1.675V - 1.725, prøv deg frem. Men ikke ha høyere enn 1.7V hvis du har boxed vifte, da blir cpu'en for varm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...