Gå til innhold

Ødelagt PSU, kan det fikses?

Gloms

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det jeg er redd for, å misslykkes, siden jeg aldri har gjort det før og vil helst ikke herpe den enda mer hvis den er til å redde.

Finnes det noen jeg kan sende den til som kan se på den, si meg hva som er galt, og gi meg et prisoverslag på hva det kommer til å koste å reparere den?

Lenke til kommentar
takker for veldig fine svar, men ettersom jeg ikke er så god med detta tørr jeg ikke åpne den. Er det noen jeg kan sende PC-en til som kan se på den for meg og si meg hva som er galt? og hvor mye vil det ca. koste å ha folk til å se på den?

9626649[/snapback]

For meg så ser det ut som senterpinnen i strøminntaket på PC-en er borte, altså knekt av. Hvis dette er tilfellet , kan du trygt sette på en ny ladeplugg og PC-en fungerer som normalt igjen. Det krever litt skills å gjære en slik jobb , og du bør være stødig på hånden å vite hva du driver med (det er langt i fra sikkert at alt i nærheten av der du skal lodde tåler varme opp til de temeraturer du bruker når du lodder noe) Hadde oppsøkt en lokal radio og tv sjappe å hørt om de har noen tips til plugg , og om de har et sett med plugger (han og hun) Da lodder de hunpluggen på hovedkortet og setter hannpluggen fra strømforsyningen. (Som du må skaffe) se under PC-en , evt rundt batteriet om du kan finne spenning og ampere som trengs for å lade/drive PC-en (Typisk 19V 3.42A , feks), clas ohlsson har et lite utvalg av disse. Du kan for sikkerhets skyld få verkstedet til å måle spenningen på den strømadapteren du har nå , som du mistenker for å ikke fungere. slik at du vet den er død. Hvis det bare er senterpinnen som mangler er det gode odds for at den fungerer , med mindre den har blitt kortsluttet i "knekken"

Jeg tror du har gode odds for at PC-en din fungerer helt fint, har hatt mange døde ac-adaptere (strømadapter, strømforsyning, lader, whaterver du vil kalle det) på verkstedet , men aldri en som har skadet PC-en.

At kjøleribba er bøyd trenger du heller ikke tenke på. Skulle det påvirke kjølefaktoren noe , så vil bare prosessoren throttle ned til en lavere hastiget for å unngå å produsere så mye varme.

Asus har ikke verksted her i norge så den må nok til nederland for en "skikkelig" reperasjon og det koster mer enn den PC-en din er verdt å spandere på. Vil du prøve et skikkelig verksted vil jeg anbefale Ementor eller Infocare sine verksted, de har avdelinger rundt om i hele landet , men regn med å enten få avslag på reperasjon eller en pris på rundt 2000,- og oppover, men du kan jo høre. selv ville jeg satset på en lokalt radio og tv verksted, siden de som regel er vandt med å lodde saker å ting , kontra de vanlige pc verkstedene som bare bytter komponenter og sjelden har mye erfaring med loddebolt. Et lokalt r/tv verksted kan være vanskelig å finne , siden disse er i ferd med å dø ut i dagens samfunn, hvor alt bare er bruk og kast, så det kan være lurt å spørre litt rundt , de ligger som regel litt bortgjemt utenfor storbyene.

Lenke til kommentar

vil nok prøve å finne et sånt lokalt verksted, men er veldig usikker på hva jeg skal søke på og hvor jeg finner disse verkstedene. Bor i Oslo, noen som vet om noen slike verksted der? eller kanskje jobber på et selv?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar

Leverte den inn til en som driver med rep. av PC-er. Han sa at det var pinnen, som sitter i det hullet man putter inn strømkabelen, som var borte og at han måtte åpne den og sjekke om pluggen forstatt er inni PC-en.

Hvis den er det kunne han lodde den for meg, men han sa det var vanskelig å få tak i sånne plugger, er det det? og er det stor sannsynlighet for at den har falt ut av PC-en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...