Gloms Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Fikk en bærbar av en venn, fordi den har smeltet PSI. Det virker ikke som den har påvirket noe av de andre delene i PC-en og alt annet ser fint ut. Det er bare PSI som er ødelagt. Går det ann å bytte denne? har skrudd opp under, men vil ikke gjøre for mye siden jeg ikke har peiling, men hadde vært fint om jeg kunne fiksa det for PC-en eller er bra. Kan jeg fikse det selv eller må jeg sende den inn? hvis jeg kan fikse det selv, hvor får jeg kjøpt PSI til bærbare? Endret 3. oktober 2007 av Gloms Lenke til kommentar
ventle Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 antar han mener strømforsyning, og i så fall er denne en del av hovedkortet. Med andre ord, skal du bytte den delen av strømforsyningen som er inne i selve maskinen, må du bytte hele hovedkortet (dyrt). Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Så det er ikke sånn som på vanlig PC at jeg kan ta ut strømforsyninga og så funker det? alt henger sammen? (PSI=strømforsyning) Endret 2. oktober 2007 av Gloms Lenke til kommentar
Coaslip Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Hva Merke er det , å snakker vi om strømforsyningen som ligger UTENFOR PC-en eller er det noe inni ? Pr dags dato er det ikke noe som heter PSI i eller på en PC enten det er en bærbar eller stasjnær. Å skru i bærbart er ikke så vanskelig egentlig , det gjelder bare å ha kontroll på hvor alle skruene hørert til og hvor du kan rive å slite og hvor du helst IKKE bør gjøre det Skrur i bærbare stort sett hver dag Eneste som er no dritt er antenneledninger til WLAN kortene.. Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Ok, trodde PSI var forkortelse for strømforsyning jeg, men da lærte jeg det^^ PC-en er av merke ASUS og det er den delen der man plugger i strømkabelen for å lade som er ødelagt (brent). Så vil vel si at den sitter fast i PC-en da. Tror dere det er noe håp for å få reddet PC-en uten å måtte betale dyrt? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Er vel PSU du tenkte på. (Power supply unit.) Strøminngangen på en bærbar er ofte integrert på hovedkortet, så ofte dyrt vanskelig å rette opp i. Kommer selvsagt ann på om der er bare pluggen som er ødelagt, eller om det er andre komponenter. Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Hvis jeg åpner den og tar bilde, er det noen her som kan klare å fortelle meg hva som er feil og om det kan fikses eller ikke? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hvis jeg åpner den og tar bilde, er det noen her som kan klare å fortelle meg hva som er feil og om det kan fikses eller ikke? 9624756[/snapback] Det er det nokk Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Det er alle bildene jeg fikk tatt. Virker som om hele plastdekslet under sitter sammen, så det er veldig vanskelig å få av. Er det noen som får noe ut av bildene og kan fortelle meg hva som er feil? Det at man ser at plasten er sprekt har ikke gjort noe skade på maskinen. Det skjedde for lenge siden og det førte ikke til at maskinen ble noe dårligere eller sluttet å funke. Endret 5. oktober 2007 av Gloms Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Du har ikke noen bilder av inngangen til strømforsyningen? den som er smeltet? Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Er ikke bilde 2 det? det er der man putter inn strømmen i alle fall. Fikk høre at det som var feil med PC-en var at PSU var blirr overoppheta og smelta, men jeg synes ikke det ser sånn ut. For meg ser den ganske fin ut, men jeg har jo ikke sett inni. Eneste jeg kan se er at rillene (kjøleribba?) på bilde 1 er litt bøyd på venstre side, kan det være nok til at den blir ødelagt? Noen som ser noen feil? Endret 3. oktober 2007 av Gloms Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Det ser rimelig herpa ut der på bilde nr 2 rett til høyre for grillen der ja. Det blir nok veldig dyrt ettersom den delen normalt sitter på hovedkortet og hele dette sikkert må byttes da. Starter den med bare batteri i? det er godt mulig resten av maskinen er "svidd" av PSU da den døde, selv om det ikke er noen eksterne tegn på feil... Endret 3. oktober 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Hvis det er den sprekte plasten du tenker på har jeg fått høre at det ikke var det som gjorde at den døde. Hva mener du med bare batteri? jeg har prøvd å ta ut strømmen og starte den, da starter den ikke, og heller ikke med strøm i. Tror du det som har skjedd er at PSU har brent alle de andre komponentene? Endret 3. oktober 2007 av Gloms Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hvis det er den sprekte plasten du tenker på har jeg fått høre at det ikke var det som gjorde at den døde. Hva mener du med bare batteri? jeg har prøvd å ta ut strømmen og starte den, da starter den ikke, og heller ikke med strøm i. Skal det gå ann å åpne hele greia sånn at man bare ser hardware og ikke de deksla så jeg får sett mer? 9626045[/snapback] Ja, skal noen skrue til og sikkert noen klipse mekanisme til. Synes denne ligner på en noen år gammel Hp.? Skrudde fra hverandre en slik i forrige uke, synes den var litt vrien men det går ann etter litt banning.) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Nei det er ikke den sprekte plasten. Jeg tenker på den litt smeltede pasten på nedsiden av hullet på HØYrE side av grillen der du selv trodde det var strøminngang. Det jeg mener er at du ikke er nødt til å starte en laptop med strømmen koblet i, den har tross alt ett batteri for en grunn. Vet du om den starter ved hjelp av batteribruk? (ja jeg vet at batteriet kan være utladet, men om den gjorde det før e.v.t.?) Hvis den ikke gjorde det engang, så kan det tyde på at PSU har grillet alt det andre da den døde ja. Lenke til kommentar
siNch Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Vanskelig å grille en "bærbarPSU". Mest sannsynlig så er den kontakten der du plugger laderen inn i PC-en gått i stykker. Denne er som regel loddet på kortet. Den kan være brent, knekt osv. Mest sannsynlig knukket om laderen sto i da PC-en fikk den krasjen på bildet... Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Det er en ASUS A6000 pc. Den startet opp fint uten strøm i før den døde. Tok 2 bilder til, fikk vekk litt av dekslet ved inngangen til PSUen. Hjelper de noe? noen som blir noe klokere? Endret 3. oktober 2007 av Gloms Lenke til kommentar
Tulsa Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Det er en ASUS A6000 pc. Den startet opp fint uten strøm i før den døde. Tok 2 bilder til, fikk vekk litt av dekslet ved inngangen til PSUen. Hjelper de noe? noen som blir noe klokere? 9626211[/snapback] Dersom jeg har forstått deg riktig så vil du få den til å virke med en lader? Jeg har reparert flere bærbare PC-er med knekt strøm inngang. Vanligvis er det plugg-inngangen som er knekt (gjerne med sprekker i kontakten som er loddet fast til hovedkortet). NB: Dette gjøres på eget ansvar! Bare så det er sagt.. Framgangsmåten er rett og slett å åpne slik du får loddet løs kontakten. Deretter sjekker du om ELFA har en likens kontakt. Alternativet er dersom du er heldig hvor alle knekte delene er å finne inni chassisen, kan det være verdt å lime disse sammen med lyn-lim. En nød løsning som jeg ikke har gjort hittil er å lodde løs den ødelagte kontakten og lodde på ledning (bare husk å merke hvilken som er pluss og minus). La ledningen gå ut gjennom strøminngangs hullet og evt lodde på en universal hun plugg som passer til en fungerende lader. Kan være lurt å feste ledningen på et vis slik at den ikke blir revet ut når noen drar pluggen løs.. Når det gjelder lader kan det fort bli dyrt å kjøpe en ny. Alternativet er at du sjekke spec'en på laderen og skaffe en lignende. Spenningen kan ha et avvik på max 1-2 spenning og leverer minst like mye amper. Håper det var svar på spm ditt.. Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) takker for veldig fine svar, men ettersom jeg ikke er så god med detta tørr jeg ikke åpne den. Er det noen jeg kan sende PC-en til som kan se på den for meg og si meg hva som er galt? og hvor mye vil det ca. koste å ha folk til å se på den? Endret 3. oktober 2007 av Gloms Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå