Gå til innhold

Surr angående FSB


Anbefalte innlegg

Okay, skjønner meg ikke helt på dette FSB-greiene.

 

Hvis min prosessor (T-bird 1.3Ghz) er 200FSB (Står det på beskrivelsen av den noen stder jeg har lest) mens FSBen i BIOS står bare på 133 Mhz, jobber den på 200 eller 133 da? Er det noe vits i at den kjører på for eksempel 800 Mhz hvis systemet bare kjører på 200, slikt det vil være med Prescott og 400 DDR-RAMene..?

 

Hvorfor vil man i så fall få høyere ytelse av prosessoren (Hvis den kjører på 800 og i BIOS står det 200) når man setter opp FSB? Mer av den ytelsen ut av prosessoren? Eller?

 

Hvilke komponenter kan forresten ha DDR? Hvorfor har ikke alt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har det ikke alltid eksistert en eller annen genial metode for å øke hver komponents FSB alene og ikke samlet da? Har hørt om at det for eksempel er mulig å ha noe slikt som kan stoppe AGP, PCI og slikt fra å få pumpet opp FSB da disse komponentene stoppet før RAM og CPU og lignende...

 

Når en klokker, er det da RAM eller prosessor som stopper først? Er det noen i det hele tatt som har klart å få prosessoren til å være den som gir seg? Høres alltid ut som om det er RAMen som stopper alt mulig liksom...

Lenke til kommentar
Hvorfor har det ikke alltid eksistert en eller annen genial metode for å øke hver komponents FSB alene og ikke samlet da?

Joda, endel HK har mer eller mindre mulighet for dette, fx å sette FSB:AGP:PCI-forholdet (4:4:1 eller 3:3:1 på mitt HK såvidt jeg kan huske).

Når en klokker, er det da RAM eller prosessor som stopper først? Er det noen i det hele tatt som har klart å få prosessoren til å være den som gir seg? Høres alltid ut som om det er RAMen som stopper alt mulig liksom...

RAM setter en grense for hvor høyt FSB kan gå, CPU setter en grense for hvor mye man kan multiplisere FSB. Så det er egentlig RAM som er grensen ja, hvis den hadde vært kjapp nok kunne man jo bare smekket FSB rett opp i skyene og kjørt multiplier'n på 1. Hvis PCI/AGP-frekvensen er låst til FSB kan disse også være med på å begrense max FSB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...