Gå til innhold

Dette er latterlig! "Anti-tro bevegelse"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er fjernt med alle "Bevis mot Gud", "Hvorfor religion er teit" osv som bare reiterates(norsk anyone?) det vi allerede har diskutert til døde i tråder 100 ganger før. That being said forstår jeg godt hvorfor mange stiller seg kritiske til spesielt kristendommen her på forumet. Vi har så vidt jeg vet enda ikke hatt noen fundamentalistiske muslimer som starter 10 tråder dagen om Allahs ufeilbarhet, det har vi hatt 3-4 ganger med fanatiske kristne.

Jeg har ingenting mot en personlig tro, og synes mange anti-teister går litt langt med utspillene sine. Likevel vil jeg hver eneste gang noen påstår noe basert på tro, og ikke vitenskap, gå så langt jeg kan for å motbevise det.

Man må likevel ha øynene oppe for at det er to ganske forskjellige ting å tro på et liv etter døden, og det å tro at bibelen er ufeilbarlig.

Jeg hadde selvsagt helst sett at ingen trodde noe om ting vi ikke vet noe om, men dette er ren og skjær ønsketenkning. Jeg tar derfor til takke med at ingen tror noe om det vi VET noe om, og lar det være med det.

Lenke til kommentar
Synes det er fjernt med alle "Bevis mot Gud", "Hvorfor religion er teit" osv som bare reiterates(norsk anyone?) det vi allerede har diskutert til døde i tråder 100 ganger før.

Det blir fortsatt diskutert fordi de religiøse insisterer på å fortsette å pushe religionen sin på andre. Hvorfor er det teit å argumentere mot religion, men ikke teit å stadig misjonere?

Jeg har ingenting mot en personlig tro, og synes mange anti-teister går litt langt med utspillene sine.

På hvilken måte?

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje han mener "Gud finnes ikke! Ikke kast bort livet ditt på religion! Himmelen finnes ikke!"

Men da bør vi kanskje også forby "Gud (som finnes) elsker deg! Bli frelst i dag! Bli med oss til himmelen!"

:)

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar
Hvis man sier at man ikke tror så ler jeg, alle tror. Jeg tror at Gud kan hjelpe meg til å gjøre visse ting, mens andre tror at de selv kan hjelpe seg selv til å gjøre visse ting.

Og hva med anti-kristendom greia her på forumet? jeg savner noen kritiske tråder mot feks Islam?

Tja, hvorfor ikke jødedummen?

åja det stemmer det, kristne og jøder spiller på lag (USA og Israel) mot muslimer...beklager!

Nei, jeg går faktisk generelt bedre sammen med muslimer enn kristne.

Slik jeg oppfatter muslimer så er de generelt mere respektfulle ovenfor andres tro og fravær av tro.

Selvfølgelig finner du Islam-ekstremister som brenner flagg, i likhet med kristen-ekstremister som knivstikker muslimer for at de brenner flagg.

men om du ønsker å ramse opp dritt om muslimer så kjør på, du blir sikkert ikke arbeidsledig ;)

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
åja det stemmer det, kristne og jøder spiller på lag (USA og Israel) mot muslimer...beklager!

For noe fantastisk tull.

USA har haugevis av muslimer, og disse er ekstremt fornøyde med landet sitt.

Du liker primitive religioner?

Slik jeg oppfatter muslimer så er de generelt mere respektfulle ovenfor andres tro og fravær av tro.

Ja, så respektfulle at de kanskje ikke dreper kristne og jøder for at de er vantro, men at de heller er snille nok til å la dem beholde troen sin, så lenge de underkaster seg fullstendig og betaler en straffeskatt. Dette står det i koranen.

Lenke til kommentar
Det blir fortsatt diskutert fordi de religiøse insisterer på å fortsette å pushe religionen sin på andre. Hvorfor er det teit å argumentere mot religion, men ikke teit å stadig misjonere?
Som jeg forsøkte å få fram i tråden har jeg ingenting imot folk som basher når en teist tar førstesteget med en misjoneringspost, problemet er bare alle trådene i det siste fra ateister som ikke kommer med noe nytt i debatten (kan Gud lage en stein han ikke kan løfte etc) som var ferdigdiskuterte for 200 år siden. Det er helt i orden hvis man har noe nytt eller interessant å komme med. E.g:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=845550

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=851156

Igjen, har du noe interessant eller nytt i debatten, post ivei, jeg liker omvendt misjonering. Saken er bare at vi ikke trenger å falle til samme nivå som dem og poste uinteressante og ferdigdiskuterte problemstillinger og ideer om og om igjen. Og det er idiotisk å misjonere utvitenhet, har aldri sagt noe annet.

På hvilken måte?
Hovedsaklig Dawkins/Harris' som hele tiden insisterer på at all religion, og all tro på ting vi ikke vet noe om, er ille. Don't get me wrong, elsker folka, og de sier utrolig mye lurt, men akkurat her tror jeg de gjør en feil hvis planen er å omvende religiøse. Jeg synes framgangsmåten som f.eks Neil deGrasse og Lawrence Krauss står for har langt større sjanse for å lykkes i det lange løp. Men hver har sine meninger, og jeg er glad for hver eneste anti-teist vi har.
Lenke til kommentar
Jeg forstår at dere har noe i mot religiøs tro, men hvorfor BARE prikke på kristendommen? 89% av verdens befolkning er religiøse. 1/3 av verdens befolkning tror på Kristendommen, 1/6 tror på Islam og resten tror på Hinduisme, Buddhisme osv.

Ja, du kan jo og ta med medlemmer i tro- og livssynsamfunn utgjør om lag 8,3 prosent av befolkningen. I underkant av 85 prosent av befolkninga er medlemmer i Den norske kyrkja.

Så da er spørsmålet, er verden like relgiøs som du prøver å framstille den som, eller er det kanskje mange andre land det hvor kirken gjør alt den kan for å beholde medlemstallene.

syntes at fra nå av skal alle som blir konfimert ikke trenger å bli medlem av statskirken, men du selv har da et valg etter konfirmasjon om at du vil konfimeres.

Mange andre mener jo frihet til å velge er noe av de viktigste vi har her, og hvilket valg hadde jeg, da mine foreldre tvang meg til å døpes i jebus navn. Jeg skrek NEI ! NEI IKKE FAEN! men den presten hørte meg ikke, og jeg ble meldt inn i statskirken, og den dagen jeg prøvde å melde meg ut. Må jeg faen meg ha en obligatorisk samtale med presten for faen.....

For hvorfor døpes vi? mener det var etter døperen Johannes, men i hannes tid døpte vel han som regel voksne mennesker, men de hadde jo sitt navn fra før av, hvorfor er det slik i dag at du ikke får noe navn uten å kunne "døpes"

navngis du eller "frelses"

Lenke til kommentar

For noe fantastisk tull.

USA har haugevis av muslimer, og disse er ekstremt fornøyde med landet sitt.

.....javell, de er ekstremt fornøyd med at de tar parti med israel mot palestinerene?

De er fornøyd med at bush bruker ordet korstog i forbindelse med angrepet på Irak?

De er fornøyd med at de angriper og anklager muslinske land i hytt og gevær?

Du liker primitive religioner?

Ja, jeg er fasinert av "primitiv" mytelogi, feks Egyptisk, Norrøn, etc.

Islam er nyere enn kr.dummen, så i den forstand er kr.dummen mere primitiv. (siden Islam er den siste oppdateringen)

Nei, liker ikke religion jeg går generelt bedre sammen med muslimer mht. deres væremåte VS væremåten til kristne.

Ja, så respektfulle at de kanskje ikke dreper kristne og jøder for at de er vantro, men at de heller er snille nok til å la dem beholde troen sin, så lenge de underkaster seg fullstendig og betaler en straffeskatt. Dette står det i koranen.

-Blir det praktisert?

Hvor?

Send link eller sitat:

men nå snakker du om hva som står i kokeboken til mohammed og ikke hvordan en generell muslim på gaten er.

Vi kan også nevne hva som står i "lærebøkene" til både jødisk og kristen mytelogi:

2Mos 23,23

"For min engel skal gå foran deg og føre deg til amorittene og hetittene, perisittene og kanaaneerne, hevittene og jebusittene, og jeg vil utrydde dem."

Åp 02,26 Jesus vil la folkene knuses

26 Den som seirer og til det siste holder fast på de gjerninger jeg vil dere skal gjøre, ham vil jeg gi makt over folkene. 27 Med jernstav skal han styre dem, og som leirkar skal de knuses.

Hebr 12,11 Tukt gir fred og rettferd

11 All tukt synes vel i øyeblikket å være mer til sorg enn til glede. Men siden gir den fred og rettferd som frukt hos dem som er blitt oppøvd ved den.

Luk 09,23 Skal man få leve, må man ofre livet for Jesus

23 Så sa han til alle: «Den som vil følge etter meg, må fornekte seg selv og ta sitt kors opp hver dag, og følge meg. 24 For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, han skal berge det.

-bedre med straffeskatt en etnisk utrydding og drap og selvmord!

NB:

Statsstøtten kommer i fra skattepenger

skattepenger kommer i fra skattebetalere

Ikke alle skattebetalere er kristen

midler fra ikke-kristen skattebetaler går også til kirken

= STRAFFESKATT

Lenke til kommentar
problemet er bare alle trådene i det siste fra ateister som ikke kommer med noe nytt i debatten (kan Gud lage en stein han ikke kan løfte etc) som var ferdigdiskuterte for 200 år siden.

Jammen da er det greit da! Alt er jo diskutert for 200 år siden, så det er bare å legge ned hele forumet! Hva skal vi med et debattforum, for det kommer aldri noe nytt uansett! Det er bare det samme igjen og igjen!

Den satt, gitt. Nå tenker jeg forumledelsen har lært seg en lekse, og forumet vil bli tatt ned med en gang!

Det er helt i orden hvis man har noe nytt eller interessant å komme med.

Det du kommer med her er ikke nytt eller interessant. Dobbeltmoral kaller vi det.

Hovedsaklig Dawkins/Harris' som hele tiden insisterer på at all religion, og all tro på ting vi ikke vet noe om, er ille.

Har du noen saklige motargumenter, eller er du bare opptatt av å komme med konklusjoner uten noe som helst form for argumentasjon?

Islam er nyere enn kr.dummen, så i den forstand er kr.dummen mere primitiv.

:lol:

Kristendommen er utvannet og modernisert, blant annet gjennom reformasjonen. Selv om kristendommen er en aldri så råtten drittreligion, så har den i det minste dette bak seg. Islam har ikke hatt noen reformasjon, men er på omtrent samme nivå som kristendommen var for hundrevis av år siden.

-Blir det praktisert?

Hvor?

Send link eller sitat

Koranen:

"Fight those who do not believe in Allah, nor in the latter day, nor do they prohibit what Allah and His Messenger have prohibited, nor follow the religion of truth, out of those who have been given the Book, until they pay the tax in acknowledgment of superiority and they are in a state of subjection."

men nå snakker du om hva som står i kokeboken til mohammed og ikke hvordan en generell muslim på gaten er.

Kokeboken til Muhammed, koranen, er ALLAHS PERFEKTE ORD SOM MÅ LYSTRES 100%.

= STRAFFESKATT

Det er feil, siden også kristne betaler skatt. Der bibelen er menneskets nedtegninger, er koranen ALLAHS PERFEKTE ORD SOM MÅ FØLGES 100%, og der står det at ikke-muslimer må underkaste seg og betale en straffeskatt.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Islam er nyere enn kr.dummen, så i den forstand er kr.dummen mere primitiv.

:lol:

Kristendommen er utvannet og modernisert, blant annet gjennom reformasjonen. Selv om kristendommen er en aldri så råtten drittreligion, så har den i det minste dette bak seg. Islam har ikke hatt noen reformasjon, men er på omtrent samme nivå som kristendommen var for hundrevis av år siden.

-Blir det praktisert?

Hvor?

Send link eller sitat

Koranen:

"Fight those who do not believe in Allah, nor in the latter day, nor do they prohibit what Allah and His Messenger have prohibited, nor follow the religion of truth, out of those who have been given the Book, until they pay the tax in acknowledgment of superiority and they are in a state of subjection."

Jeg gjentar: Hvor praktiseres det og send link!

Samme som bibelen u/presisering av voldsbruk:

Åp 21,08 De vantro skal havne i sjøen som brenner med ild og svovel

8 Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder og som driver hor, trollmenn og avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.»

-men her oppfordres det til drap, kan ikke se at koranen gjør det!?

Du snakker fremdeles om kokeboken og ikke hvordan en gjennomsnittlig muslim på gaten er!?

= STRAFFESKATT

Det er feil, siden også kristne betaler skatt. Der bibelen er menneskets nedtegninger, er koranen ALLAHS PERFEKTE ORD SOM MÅ FØLGES 100%, og der står det at ikke-muslimer må underkaste seg og betale en straffeskatt.

Nå får du slutte!

Ser du ikke en alvorlig feil her?

Du mener vell ikke for alvor at det er riktig at ikke-kristne skal være med på å finansere en destruktiv religiøs virksomhet som trolig over 10% av Norges befolkning helst har sett brant ned?

Om kristne har lyst til å kaste bort penger på dette svineriet, så de om det. -men man kan jo for pokker ikke straffe andre ved å pålegge de å delfinansere deres virksomhet!?

La nå en ting være klinkende klart her: Uavhengig om man er medlem av statskirken betaler skatt til kirken. Da må jeg si at jeg har større respekt for sekter slik som jehovas vitner. De lurer i alle fall sine medlemmer på "ærlig og redelig" vis, uten å jukse til seg alt for mye penger fra utenforstående. Det er i hovedsak voksne folk det er snakk om, og de må selv stå til ansvar for sitt eget toskaskap.

Lenke til kommentar

S2R2SK1, kan du VÆRE SÅ SNILL å bruke korrekt sitering? QUOTE før og /QUOTE etter det du siterer. Så vanskelig kan det da ikke være?

Koranen:

Jeg gjentar: Hvor praktiseres det og send link!

Hvor det praktiseres er uinteressant. Det som er interessant er at Allah befaler det i sin ufeilbarlige bok.

Samme som bibelen

Nei. Bibelen er ikke Guds ord, men skrevet av mennesker. Derfor kan de kristne plukke og velge som de selv vil.

men her oppfordres det til drap, kan ikke se at koranen gjør det!?

Fra koranen: "So when the sacred months have passed away, then slay the idolaters wherever you find them"

Ellers:

http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=24501

Dansk forsker: "Islam oppfordrer til vold og terror og hellig krig i langt høyere grad enn andre religioner."

Du snakker fremdeles om kokeboken og ikke hvordan en gjennomsnittlig muslim på gaten er!?

Hva er en "gjennomsnittlig muslim", og hvor er bevisene dine for at en "gjennomsnittlig muslim" er bedre enn en "gjennomsnittlig kristen"?

Du mener vell ikke for alvor at det er riktig at ikke-kristne skal være med på å finansere en destruktiv religiøs virksomhet som trolig over 10% av Norges befolkning helst har sett brant ned?

Nei, det er ikke riktig, men det har ingen verdens ting med muslimenes straffeskatt å gjøre.

Hvor har du det fra at over 10% av Norges befolkning vil se at noe brenner ned, og hva skal brenne?

La nå en ting være klinkende klart her: Uavhengig om man er medlem av statskirken betaler skatt til kirken. Da må jeg si at jeg har større respekt for sekter slik som jehovas vitner. De lurer i alle fall sine medlemmer på "ærlig og redelig" vis, uten å jukse til seg alt for mye penger fra utenforstående. Det er i hovedsak voksne folk det er snakk om, og de må selv stå til ansvar for sitt eget toskaskap.

Men de krever i det minste ikke en straffeskatt fra ikke-troende, slik muslimer er pålagt å gjøre av selveste Allah.

Lenke til kommentar
Hvor det praktiseres er uinteressant. Det som er interessant er at Allah befaler det i sin ufeilbarlige bok.

Virkelig? La oss se. Hvis du faktisk ikke kan vise til at det i det hele tatt praktiseres, men alikevel står i en bok de følger 100%; hva tyder det på ang å følge boken 100%? Forteller det at boken ikke følges 100%, og det du faktisk sier er hentet fra din egen fantasi?

edit: Tok ikke med i betraktningen at Pricks kan være en mulla eller imam eller noe da. Lærer på en koranskole kanskje? Eller bare en dypt troende muslim? Siden vedkommende er så opptatt av at koranen må følges 100% ;)

Endret av freke
Lenke til kommentar

Så en troende trenger ikke følge "den hellige bok"? Bare noe av det, hørtes litt sinnsvakt ut.

"Jeg er muslim da, men svinekjøtt er så inderlig godt så jeg dropper å følge den, men jeg er likevel en muslim!"

Endret av chokke
Lenke til kommentar

"Så en troende trenger ikke følge "den hellige bok"? Bare noe av det, hørtes litt sinnsvakt ut."

Du kan jo nevne det for de kristne som spiser svineribbe hehe. Like forbudt i bibelen som i koranen det. Men skal se de plukker ut det de gidder å følge, som mange andre.

Lenke til kommentar

Så med andre ord. Religion er en populærkultur som folk kaller seg uten å vite hva de hengir seg ut på? Personlig hører jeg ikke med noen religion, eller følger en bok skrevet for mer enn 500 år siden. Følger de kravene samfunnet har satt, eller prøver. Selv om disse er i konstant forandring kan man ikke si det samme om en religion som fortsatt skal være den samme religionen.

(Og det med muslimene var ikke noe rasisme (haha begreper) eller lignende, var et eksempel, og det var tilfeldigvis de jeg tok opp. Kunne like gjerne sagt noe om kristne)

Endret av chokke
Lenke til kommentar
"Så en troende trenger ikke følge "den hellige bok"? Bare noe av det, hørtes litt sinnsvakt ut."

Du kan jo nevne det for de kristne som spiser svineribbe hehe. Like forbudt i bibelen som i koranen det. Men skal se de plukker ut det de gidder å følge, som mange andre.

ikke sant, blit helt lattelig :D

Å påstå at Koranen er skrevt av Allah tyder også på at man er feilinformert. Koranen er skrevet av mohammed og ikke av gud. Dersom Koranen var skrevet av gud, så vil jo det med andre ord si at "Islam er den riktige religionen"

http://en.wikipedia.org/wiki/Allah

http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad

Allah og Gud er samme "begrep/person/ide", og i hele tatt at en kristen retter kritikk mot "Allah" blir jo som å hogge hue av egen tro.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Virkelig? La oss se. Hvis du faktisk ikke kan vise til at det i det hele tatt praktiseres, men alikevel står i en bok de følger 100%;

Jeg har ikke sagt at de følger boken 100%, men at de mener at den er Allahs ufeilbarlige ord. Den skal følges 100%. At de ikke gjør det viser bare hvor ødelagte de religiøse er.

edit: Tok ikke med i betraktningen at Pricks kan være en mulla eller imam eller noe da. Lærer på en koranskole kanskje? Eller bare en dypt troende muslim? Siden vedkommende er så opptatt av at koranen må følges 100% ;)

Det er ikke jeg som er opptatt av det, men det er noe som er en del av religionen selv. Men når man ser på de som forsvarer islam her og hvor mye de faktisk vet om religionen så overrasker det ikke at de ikke vet dette.

Å påstå at Koranen er skrevt av Allah tyder også på at man er feilinformert. Koranen er skrevet av mohammed og ikke av gud.

Det får da være måte på flisespikking. Var det alt du klarte å komme med etter at jeg knuste argumentasjonen din?

Allah dikterte koranen til Muhammed. Ordene der er Allahs nøyaktige ord. I praksis skrev han koranen. Når noen dikterer et brev til sin sekretær, betyr det at sekretæren forfattet brevet? Nei. Ordene der tilhører sjefen som dikterte brevet, akkurat som ordene i koranen i følge islam tilhører Allah.

Det er ironisk at du skal prøve å være belærende, når du ikke engang visste om skriftstedene jeg siterte fra i koranen.

Allah og Gud er samme "begrep/person/ide", og i hele tatt at en kristen retter kritikk mot "Allah" blir jo som å hogge hue av egen tro.

Hvilken kristen retter kritikk mot Allah, og hva har det med saken å gjøre? Blir kritikken mindre gyldig hvis det er en kristen som kommer med det?

Nei, den kristne gud og Allah er ikke de samme. De har mange likhetstrekk, men de er ikke den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...