chokke Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Man kan ha åpne øyne og fortsatt tro på kristendommen. Ikke i praksis, da det til syvende og sist koker ned til blind tro og blind lydighet. Det har fungert helt fint for meg hittil, så antar vel at andre klarer det også. litt kvasitroende altså? Du plukker noen biter her og der og kaller deg troende? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Selvsagt mener du at du har åpne øyne, men spørsmålet er om vi er enige med deg? Noe vi selvsagt ikke er ^^ Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 litt kvasitroende altså? Du plukker noen biter her og der og kaller deg troende? Jeg aksepterer at det er mennesker som har skrevet bibelen, ikke Gud. Selvsagt mener du at du har åpne øyne, men spørsmålet er om vi er enige med deg? Noe vi selvsagt ikke er ^^ Ok, så dere mener at jeg er ignorant og lukker øynene for saker og ting uten at dere engang vet hva jeg mener om slike saker? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Nei, ignorant er ikke et ord jeg vil velge å bruke. Din kunnskap kan være både bred og god selv om du er troende. Men med mindre jeg får et annet inntrykk av deg så vil jeg nok slå meg til ro at du har den samme "ignorance is bliss"-holdningen som andre, eller så er du kvasitroende, som chokke sier. For så langt har jeg ikke sett annet enn subjektiv og grunnløs kverulering. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Tro er da for all del subjektivt! Lenke til kommentar
chokke Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 litt kvasitroende altså? Du plukker noen biter her og der og kaller deg troende? Jeg aksepterer at det er mennesker som har skrevet bibelen, ikke Gud. Mennesker er feilbarlige, samme med religion. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Tro er da for all del subjektivt! Et annet ord for "blindt"? Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Tro er da for all del subjektivt! Et annet ord for "blindt"? Så subjektiv mening er blind mening? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 I mange tilfeller så kan man bli litt for subjektiv og nekte å innse at kanskje det ikke bare er du som har rett ti len subjektiv mening. Så ja, subjektivitet kan bety blindhet i enkelte tilfeller. Lenke til kommentar
freke Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Og hva med anti-kristendom greia her på forumet? jeg savner noen kritiske tråder mot feks Islam? som faktisk er den største sprederen av middelaldersk lignende tro! De ringer; jeg bringer (henta fra herregud.no) Islam - bedre enn sitt rykte? Muslimene annerkjenner ikke at Jesus døde for våre synder. Derfor skal de møte evig fortapelse. Når muslimene stener Amina Lawal til døde i Nigeria, må vi i Svevende Ord likevel innrømme at vi har mer til felles med muhammedanerne enn hva vi tidligere har vært villige til å innrømme. Som kristne må vi være villige til å godta at det finnes mennesker som ikke tror på Israels gud. Det er ikke opp til oss å dømme, den retten har Gud alene. Spesielt når vi ser hvilken intoleranse som strømmer mot kristne over hele verden, er det viktig at vi går foran med et lysende eksempel. Kristne må vise en ydmykhet og toleranse, selv om vi stort sett får tilbake arroganse og hovmod fra ateister, muslimer og andre som ikke bøyer seg for Jesus. Derfor er det på tide at vi strekker ut en hånd mot muslimske miljøer, og hvem vet, kanskje har vi noe å lære av dem også? Selv om muslimene ikke har innsett at Bibelen er mye mer vitenskapelig og historisk enn Koranen, så anstrenger muslimene seg i det minste for å følge bibelske tradisjoner. Spesielt gjelder dette der hvor man har innført de såkalte "sharia-lovene". I likhet med ekte kristne er muslimene bekymret for utroskap, onani og skilsmisse. Det er heller ingen tvil om at Gud blir skikkelig sint når folk bryter ut i umoral, uansett om en er muslim eller kristen. Gud elsker oss nemlig så mye at han er nødt å straffe oss når vi ikke følger den planen som Han har for våre liv. Derfor har hele menigheten til Svevende Ord Bibelsenter reagert med glede og lovsang på nyheten fra Nigeria, som sier at en kvinne skal stenes til døde på grunn av seksuelle utskeielser utenfor ekteskapet. Når kvasikristne, som Kjell Magne Bondevik, Gunnar "Homoforkjemper" Stålseth og andre som er forledet av Satan, hyler opp om dette og snakker om å protestere, så vil vi gjerne spørre dem om de i det hele tatt har lest Bibelen. "Når en mann gripes i å ligge hos en gift kvinne, så skal de begge dø, både mannen som lå hos kvinnen, og kvinnen selv; således skal du rydde det onde bort av Israel." (5. mosebok 22:22) Hallelujah, slik er Herrens ord! Bibelen kommer også med en forklaring på hvordan dette skal gjøres: "De skal føre henne ut foran døren til hennes fars hus, og mennene i hennes by skal stene henne til døde, fordi hun har gjort en skammelig gjerning (...); således skal du rydde det onde bort av din midte." (5. mosebok 22:21) I tillegg instruerer Bibelen oss til å stene alle avgudsdyrkere ved byporten. Når muslimene stener hverandre til døde i hopetall, kan man godt si at de følger det som Bibelen befaler. Hallelujahjamensan! Svevende Ord har allerede sendt en delegasjon til Nigeria som skal delta under steningen av Amina Lawal. Jesus har personlig sagt at den som er uten synd skal få kaste den første sten. Derfor føler vi oss forpliktet til å sørge for at noen av de som er mest kristne og som også er helt uten synd, får anledning til å delta i avstraffelsen av Amina. Sofie fra "Verdt å vente-klubben" til Svevende Ord har utmerket seg som spesielt syndefri. Derfor kommer hun til å stå i fremste rekke når Amina Lawal skal sendes hjem til Jesus for å få høre Hans synspunkter på utenomekteskapelige sidesprang. Og om vi kjenner Jesus rett, vil det nok også falle noen sannhetens ord om Islam. Pris Herren! I løpet av de neste uken vil det vil bli arrangert en konferanse om hvordan vi som kristne kan lære av islam. Sheikh Omar Bakri Muhammad, fra den fundamentalistiske gruppen Al-Muhajiroun, vil fortelle om sine erfaringer i kampen for å få Koranen til å stå som autoritet i alle land. Mannen er splitter pine gal og dessuten forhåndsdømt til å brenne i Helvete til evig tid! Likevel vil han kunne gi oss noen gode tips om hvordan vi kan påvirke myndighetene til å godta at Bibelen er den eneste lovboken et normalt samfunn trenger. Når vi ser hvilken suksess muslimene har hatt når det gjelder å utrydde homofili, så er det i hvertfall et tegn på at de gjør noe riktig oppi all denne psykopatiske lurumleien som de holder på med. Det burde jo nå være åpenbart for alle at Gud ikke svarer på rare rop fra et muslimsk bønneteppe. Interesserte som ønsker å delta på denne konferansen kan henvende seg i resepsjonen på Bibelsenteret. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Så subjektiv mening er blind mening? I dette tilfellet, ja. Man tror blindt på en overnaturlig skapning. Null bevis. Masse selvmotsigelser i ideologien. Men man tror blindt, og da er det ikke så farlig med logikk og fakta. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Tror blindt på en ting, men når det ikke overlapper noe vitenskap/beviste ting så er det jo ikke noe farlig. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Har ingen problemer med mennesker som velger å kritisere troende, eller ikke troende mennesker. For øyeblikket finnes det ingen håndfaste bevis for noen av delene. Da er det naturlig med debatt og at spørsmål settes. Sist jeg sjekket er det alltid bra med litt nye synsvinkler på saker og ting. Er du sikker i din sak så kan du heller ignorere de trådene. Der er det faktisk hundre prosent valgfrihet her på diskusjon.no. Eneste kjipe er at ofte i religionsdebatter så er mangel på respekt for begge retninger. Men det betyr ikke at debatten ikke burde være der. Det eneste det sier er at vi burde bli litt flinkere til å ikke kritisere, dømme og være skråsikker i alt vi mener. Ja takk til debatt, neitakk til mangel på respekt. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Tja, respekt er ok det, men hvordan kan en respektere dogma? Du nevner at ingen av delene er bevist, den er grei. Men det er slettes ikke en 50% - 50% situasjon, sannsynligheten for en supernaturlig eksistens er forsvinnende liten. Ting som før ble oppfattet som "mirakler" er i dag beviselig naturlige prosesser. Det er kanskje derfor en kan tolke det som mangel på respekt når en kommer med ganske krass språkføring, det kommer av at når en bruker ochams razor og skjærer unna alt filosofisk daukjøtt og kvasivitenskap ser en at konseptet om en supernaturlig eksistens rett og slett ikke er sannsynlig, hypotesen om en gud henger i en meget tynn tråd. En kan også spørre hvilken gud som er den riktige,da faller sannsynligheten enda fler hakk. Fakta er uansett at en ikke har et likeverdig utgangspunkt for diskusjon da religion baserer seg på tro, dogma og mytologi. Når dette ikke viser seg å holde mål ved nærmere inspeksjon og en kun kan argumenter ut fra konseptet om tro har en svært dårlig kort på hånden. Derav kommer også de lange diskusjonene. De som tror klarer ganske enkelt ikke å akseptere fakta, men kommer med svevende påstander uten rot i virkeligheten og som ikke kan støttes opp av fakta. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Tror blindt på en ting, men når det ikke overlapper noe vitenskap/beviste ting så er det jo ikke noe farlig. Hva overlapper ikke hva? Hvis noe eksisterer så er det en del av virkeligheten, og kan dermed observeres/måles. For øyeblikket finnes det ingen håndfaste bevis for noen av delene. Det er den som påstår at noe eksisterer som må bevise dette. Eneste kjipe er at ofte i religionsdebatter så er mangel på respekt for begge retninger. Har du respekt for nazisme? Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg har vært inne på dette forumet nå sånn ca i 5 min nå ( religion delen ) og på de fem minuttene har det blitt opprettet 3 "anti-tro/kristendoms" tråder.Hva skjer med at man ikke skal få lov til å tro? Og at alle som tror er ignorante idioter som vi helst skulle skutt? Tro er faktisk en god ting og ALLE tror! Det er bare et spørsmål om hvor du legger troen! Hvis man sier at man ikke tror så ler jeg, alle tror. Jeg tror at Gud kan hjelpe meg til å gjøre visse ting, mens andre tror at de selv kan hjelpe seg selv til å gjøre visse ting. Og hva med anti-kristendom greia her på forumet? jeg savner noen kritiske tråder mot feks Islam? som faktisk er den største sprederen av middelaldersk lignende tro! Det inkluderer undertrykkelse og forfølgelse. Det spres en anti-vestlig og anti-demokrati bevegelse i europa og i store deler av den vestlige verden (9/11, van gogh?) Og hva med kastesystemet i India? som undertrykker MILLIONER av mennesker? Jeg forstår at dere har noe i mot religiøs tro, men hvorfor BARE prikke på kristendommen? 89% av verdens befolkning er religiøse. 1/3 av verdens befolkning tror på Kristendommen, 1/6 tror på Islam og resten tror på Hinduisme, Buddhisme osv. De fleste forbrytelsene som utføres nå i verden i "Guds" navn blir faktisk utført av Islamister. Nå kan dere gjerne trekke opp Bushs "God came to me in an vision" eller noe sånt, men herregud: ALLE vet at det var en politisk manøver for å sanke stemmer hos den (meget)kristne befolkningen i USA. Nå, svar meg gjerne. Hvorfor så veldig kritiske til tro? Klarer dere ikke forstå at man kan tro SAMTIDIG som man kan være et åpent og tolerant menneske? Et menneske som aksepterer feks. vitenskapen? Og hvorfor disse kontinuerlige angrepene på kristendommen, hvorfor ingen andre`? Mhv. Latskap Ja du kan jo stille deg selv de samme spørsmålene... Hva har de kristne gjort for at de har blitt så upopulære? Hva tror du selv? Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg har respekt for de menneskene som har et annet syn på tro enn jeg har. Selv om jeg er sterkt uenig i dem ofte. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Latskap går med på at mennesker skrev bibelen. Mennesker skrev også: Koranen, Den Høyes Tale, fortellinger om guder på vegger i Egypt, fortellinger om greske guder, Ringenes Herre, Harry Potter og Føniksordenen og mange, mange, mange fler. Hvorfor velge å tr... Ha... Jeg sa "velge". La meg korrigere: Hvorfor tro på kristendom fordi foreldrene dine er kristne? For å hedre forfedrene dine -- helt tilbake til de ikke fikk noe valg annet enn å akseptere kristendommen? Hvorfor ikke velge noe selv? Du må jo bare inrømme at du ville forsvart koranen dersom du ble oppfostret av muslimer eller dersom forfedrene dine konverterte frivillig til islam, framfor å bli tvangskristnet, og alle dine forfedre gjorde som deg; aksepterte sine foreldres religion? Lenke til kommentar
FedoraHelper Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Synes ikke KRL faget gir noe særlig innblikk i de forskjellige religionene, en muslim vet best om islam og en kristen om kristendommen, synes ikke kristne skal debatere islam og viss versa, Oja: Religion er bullcrap ^^ Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hvorfor ikke la dem debattere hverandre? Når du ser to religioner som egentlig er ganske like på mange måter være så uenige som dem så understreker jo det bare idiotien religion er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå