Gå til innhold

Dette er latterlig! "Anti-tro bevegelse"?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært inne på dette forumet nå sånn ca i 5 min nå ( religion delen ) og på de fem minuttene har det blitt opprettet 3 "anti-tro/kristendoms" tråder.

Hva skjer med at man ikke skal få lov til å tro? Og at alle som tror er ignorante idioter som vi helst skulle skutt?

 

Tro er faktisk en god ting og ALLE tror! Det er bare et spørsmål om hvor du legger troen!

 

Hvis man sier at man ikke tror så ler jeg, alle tror. Jeg tror at Gud kan hjelpe meg til å gjøre visse ting, mens andre tror at de selv kan hjelpe seg selv til å gjøre visse ting.

 

Og hva med anti-kristendom greia her på forumet? jeg savner noen kritiske tråder mot feks Islam? som faktisk er den største sprederen av middelaldersk lignende tro! Det inkluderer undertrykkelse og forfølgelse. Det spres en anti-vestlig og anti-demokrati bevegelse i europa og i store deler av den vestlige verden (9/11, van gogh?)

Og hva med kastesystemet i India? som undertrykker MILLIONER av mennesker?

 

Jeg forstår at dere har noe i mot religiøs tro, men hvorfor BARE prikke på kristendommen? 89% av verdens befolkning er religiøse. 1/3 av verdens befolkning tror på Kristendommen, 1/6 tror på Islam og resten tror på Hinduisme, Buddhisme osv.

 

De fleste forbrytelsene som utføres nå i verden i "Guds" navn blir faktisk utført av Islamister.

 

Nå kan dere gjerne trekke opp Bushs "God came to me in an vision" eller noe sånt, men herregud: ALLE vet at det var en politisk manøver for å sanke stemmer hos den (meget)kristne befolkningen i USA.

 

Nå, svar meg gjerne. Hvorfor så veldig kritiske til tro? Klarer dere ikke forstå at man kan tro SAMTIDIG som man kan være et åpent og tolerant menneske? Et menneske som aksepterer feks. vitenskapen?

 

Og hvorfor disse kontinuerlige angrepene på kristendommen, hvorfor ingen andre`?

 

Mhv. Latskap

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok for det første folk her på forumet har nok mye mer erfaring og kunskap om kristendom en om islam. Dermed blir det jo mye lettere å kritisere kristendom.

 

En annen ting er at kristendom blir først og fremst praktisert i den vestlige verden som også er den mest utdannede delen av verdenen. Vanskelig å kritisere muslimer for å vere ignorante, de vet rett og slett ikke bedre. Men her i norge burde de fleste skjønne at å tro på gud er bare teit. "Folk som er ignorante bør skytes" er vell få ateister som har den holdningen. Heller en god diskusjon og kanskje prøve å få noen til å forstå hvor teit religion er.

 

Å tro er ikke teit, men å tro på noe når alt du vet motstrider det bare fordi det er tradisjon eller du er sta... Det er teit det.

Lenke til kommentar
Tro er faktisk en god ting og ALLE tror! Det er bare et spørsmål om hvor du legger troen!

 

Verbet "å tro" må ikke forveksles med substantivet "tro". (På engelsk blir verbet "to belive", mens substantivet er "faith" eller "belief".)

 

Du blander disse to tingene nå. Å være religiøs er å ha troen på noe, en overbevising. Å tro på vitenskapen blir ikke helt det samme, i og med at en heller legger sin lit til vitenskapen. Dette vises ved metoder som brukes for å formidle kunnskap, teismen har en et presteskap, et gruppe mennesker som påerobrer seg retten til å si det rette, eller så har en vitenskapsmenn som mer eller mindre jobber for å diskreditere hverandre, og hvor de som klarer å påstå noe som ikke kan bortforklares, hvor bevisene stemmer etc er de som har rett.

 

Det er kanskje lett å komme med billige ponger hvor en spiller på ord, men de fleste klarer å se forskjell på blind tro på autoriterer, og det å legge sin lit til at rasjonelle "peer reviewed" teorier forklarer verden på en bedre måte.

 

Og hva med anti-kristendom greia her på forumet? jeg savner noen kritiske tråder mot feks Islam? som faktisk er den største sprederen av middelaldersk lignende tro! Det inkluderer undertrykkelse og forfølgelse. Det spres en anti-vestlig og anti-demokrati bevegelse i europa og i store deler av den vestlige verden (9/11, van gogh?)

Og hva med kastesystemet i India? som undertrykker MILLIONER av mennesker?

 

Jeg forstår at dere har noe i mot religiøs tro, men hvorfor BARE prikke på kristendommen? 89% av verdens befolkning er religiøse. 1/3 av verdens befolkning tror på Kristendommen, 1/6 tror på Islam og resten tror på Hinduisme, Buddhisme osv.

 

For det første skulle en tro at kristendommen var en temmet religion. Men erfaringer fra USA (og deler av Europa) viser at dette nå for tiden er mer en illusjon. Kreasjonisme og ID-bevegelsen utgjør en stor trussel mot vitenskapen - ikke på grunn av deres argumenter, men på grunn av den autoriteten og lobbyvirksomheten som kommer med den. Å forsvare vitenskapen er viktig, fordi det kommer aldri noe godt ute av blind tro.

 

For det andre er de fleste mer opptatt av idéen av Gud, snarere enn Jehova, Allah og så vidre. Det er mye mer interessant å angripe religion ved grunnstenene, enn å slå ned taket. Det er ofte en tankevekker for folk flest når de finner ut at begreper som "fri vilje", "allmektighet" og "allvitenhet" er noe av det mest selvmotsigende som eksisterer. Jo snarere en innser at fundamentene til teismen er selvmotsigende og lite fruktbare, jo snarere vil en innse at teismen er noe tull en burde holde seg unna. Konservativ eller liberal teist eller hva det nå måtte være. Vi klarer oss fint uten.

 

De fleste forbrytelsene som utføres nå i verden i "Guds" navn blir faktisk utført av Islamister.

 

Men hva har det med saken å gjøre? De aller aller fleste argumentene mot kristendommen (og da mener jeg kristendommen som teisme) gjelder da også vitterlig mot samtlige teistiske religioner. Ofte blir kristendommen brukt som eksempel, fordi det er det mest akutelle og nærliggende oss.

 

Ellers kan en jo ikke forsvare troen på den kristne Gud, ved å henvise til midtøsten. Det gir ingen mening.

 

Nå kan dere gjerne trekke opp Bushs "God came to me in an vision" eller noe sånt, men herregud: ALLE vet at det var en politisk manøver for å sanke stemmer hos den (meget)kristne befolkningen i USA.

 

Og derfor er det viktig å angripe kristendommen ;)

 

Nå, svar meg gjerne. Hvorfor så veldig kritiske til tro? Klarer dere ikke forstå at man kan tro SAMTIDIG som man kan være et åpent og tolerant menneske? Et menneske som aksepterer feks. vitenskapen?

9622378[/snapback]

 

Hvis en redusere sin tro til så lite som en tittel, hva er da vitesen med troen? Kan en være for dikatorskap, samtidig som en tror på et fritt marked, mennskerettigheter, peace and love?

 

Hvis det handler om moral, hvorfor MÅ man være kristen for å ikke drepe hverandre? Hvorfor MÅ man være kristen for å gjøre mot andre, det du selv vil at andre skal gjøre mot deg? Den moralen som kristendommen har beslaglagt oppsto lenge før kristendommen.

 

Og hva er vel troen på Gud, hvis du samtidig aksepterer vitenskapen? Hva skal du med Guds skapelsehistorie når vi har teorier som evolusjonsteorien, big bang teorien og stringteori? Er ikke lengre Gud skaperen av alt?

Lenke til kommentar

Er faktisk enig med deg. Kan du ikke opprette diskusjonstråder innimellom der vi kan diskutere Islam, Kastestystemet, Religions innflytelse av politikk osv. Hadde vært kjempebra for min del siden jeg føler at jeg ikke kan nok om noen av temanen til å starte en debatttråd eller delta med noe annet en subjektive meninger.

Lenke til kommentar

Men hva om trådstarter og jeg bryr meg om de sakene?

Og Islam som en av de store verdensreligionene er i aller høyest grad relevant. Både med tanke på internasjonale hendelser og den økende muslimske befolkningen.

Tror alle har gått av og ha mer kunnskap om andre religioner og livssyn i vårt globale samfunn utover det lille vi ser på tv o.l

Lenke til kommentar
Ingen gidder å diskutere noe de ikke bryr seg noe om.

 

Spør du meg er det alt for få som kritiserer religion direkte (og da vår mest nærstående religion: kristendom)

9631489[/snapback]

 

Er det ingen som bryr seg om forbrytelsene som blir gjort av andre religioner enn kristendom? Det er litt sært synes jeg.

 

Vi har da en del gode forskere/ateister og det er et utall bøker om det.

Lenke til kommentar

Min personlige mening er at idag er det ekstremt mange intolerante ateister. Man kan ikke være personlig kristen uten å bli stemplet som alt fra "teit" til "idiot" til "desillusjonell".

 

Det finnes mange mennesker der ute som er religiøse, samtidig som de er kritiske både til sin egen religion og til intoleranse. Må si at det er mange flere ateister (i den norske samfunn) som ikke åpner for at det finnes andre svar, enn religiøse som mener det samme.

Lenke til kommentar

\Tro er faktisk en god ting og ALLE tror! Det er bare et spørsmål om hvor du legger troen!\

 

Det er en fundamental forskjell på blind tro og generell tro på vitenskapelige metoder.

 

\Hvorfor så veldig kritiske til tro? Klarer dere ikke forstå at man kan tro SAMTIDIG som man kan være et åpent og tolerant menneske? Et menneske som aksepterer feks. vitenskapen?\

 

Visst kan religiøse personer være gode mennesker, men religion generelt er et onde.

Lenke til kommentar

Først og fremst -- Det er ikke nødvendigvis en "anti-tro" -- men heller "pro-fornuft".

 

Min personlige mening er at idag er det ekstremt mange intolerante ateister. Man kan ikke være personlig kristen uten å bli stemplet som alt fra "teit" til "idiot" til "desillusjonell".

 

Det finnes mange mennesker der ute som er religiøse, samtidig som de er kritiske både til sin egen religion og til intoleranse. Må si at det er mange flere ateister (i den norske samfunn) som ikke åpner for at det finnes andre svar, enn religiøse som mener det samme.

9637253[/snapback]

 

Nå må vi ikke forveksle "fornuftige" med "intolerante".

 

Det finnes mange intolerante mennesker, og andelen er som oftest lik jevnt over fjøla.

 

De fornuftige ateistene blir ofte lei etter noen år, og glir over i det som fint kan kalles intolerant.

Du står i fossen med håven ute og varsler alle som er på vei utenfor om at det faktisk er enden på elva -- uansett hva de tror.

Ikke fordi man ikke tror, men fordi det er bevist.

Når man har bevis for at elven stopper burde det være nok.

Men nei -- Noen mener fremdeles at Jesus -- som var førstemann utenfor fossen, for 2000 år siden, lar sjelen (som ikke en gang er bibelsk) fly videre mens kroppen faller.

Hvorfor tror de?

 

- I første rekke fordi de har blitt lært opp til det av sin mor og far.

Uten mor og far sin tro på religion ville religion vært nærmest utryddet blant dem med normalt god oppdragelse og normale sjelsevner.

- I andre rekke fordi religionen er tilgjengelig der hvor barnet er.

- I tredje rekke handler det om utvikling og skolegang -- desto bedre skolert man er, desto mindre er sjansen for religion.

- Hva religionen innebærer faller i fjerde rekke -- og vi vet at de mest hensynsløse religionene får flest avhoppere i utdannede miljøer.

 

Når foreldre, geografi, (mangel på) utdanning og beleilighet er de fire største faktorene i om mennesker tror på guder, så er troverdigheten bak religion i sin helhet veldig svak.

Svært nær ønsketenkning -- noe som er vittig, da mange hundretusen i Norge faktisk har ønsketenknings-religionen "Plukk og Mix".

Noen er kristne og tror på reinkarnasjon, og de fleste forkaster ildsjøen og det ytre mørket selv om disse elementene er bedre nevnt oftere enn den gylne regel.

 

Etter noen år og etter å ha hørt de samme argumentene gjentatt hundrevis (Panin / Fri vilje / Kent Hovind) og tusenvis (Personlige Opplevelser/Ateisme er Bare en Tro) av ganger...

 

Så dør litt av humanisten i meg.

Er virkelig menneskene mer verdt enn aper, og er vi virkelig så intelligente, som rase, som det vi vil ha det til -- vi aper som gjemmer tissen og stumpen vår bak døde planterester og skinnet av slaktede dyr?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Jeg forstår at dere har noe i mot religiøs tro, men hvorfor BARE prikke på kristendommen? 89% av verdens befolkning er religiøse. 1/3 av verdens befolkning tror på Kristendommen, 1/6 tror på Islam og resten tror på Hinduisme, Buddhisme osv.

Fordi når vi (jeg) gikk på skolen var det ingen muslimske prester (vet ikke hva de heter) som satt lag med oss og lærte oss sanger slik at vi skulle kunne rekkefølgen på bøkerne i nytestamentet.

 

Når vi skrur på radioen på en søndag så hører vi ikke hinduistiske bønner, men en kristen gudstjeneste.

 

Når vi ser på flagget vårt så ser vi ikke et bilde av buddha, men et kristent symbol.

 

Når vi hører nasjonalsangen vår hører vi ikke en hyllest til Oðin, men:

"Norske mann i hus og hytte,

takk din store Gud!

Landet ville han beskytte,

skjønt det mørkt så ut."

 

 

 

Derfor går vi (jeg) på kristendommen. Dessuten finnes det anti-islam-tråder, men ikke så mange anti-jøde fordi det er "antisemitisme" og derfor "nazisme".

Lenke til kommentar

For meg er ikke troen noe farlig i seg selv når en snakker om religion og tro innenfor et normal perspektiv, men det er når troen hos en person eller en gruppe går over til det ekstrem religiøse eller det vi vil kalle for det fanatiske; det er da religionen og troen bli noe ekstremt farlig, da kan den ved rett utnyttelse av dens hellige skrift f.eks. ved at en snur og vender litt på det som står der +litt retoriske triks og kunnskaper, få en helt annen mening enn den hadde tidligere. Eller ved at en ser tilbake i tid på tidligere overgrep fra andre religioner eller religiøse institusjoner, og utnytter dette i den moderne tid, f.eks. Osama som utnytter de gamle korstogene, og har sammenlignet det med USAs krigføring nå og kaller dette for et korstog imot den muslimske verden. Selvfølgelig er dette litt Bush og hans folk sin egen feil da de har ordlagt seg feil i sine taler og tidligere omtalte krigen imot terrorisme som et korstog imot ondskapen i verden.

Lenke til kommentar
Jeg forstår at dere har noe i mot religiøs tro, men hvorfor BARE prikke på kristendommen? 89% av verdens befolkning er religiøse. 1/3 av verdens befolkning tror på Kristendommen, 1/6 tror på Islam og resten tror på Hinduisme, Buddhisme osv.

Fordi når vi (jeg) gikk på skolen var det ingen muslimske prester (vet ikke hva de heter) som satt lag med oss og lærte oss sanger slik at vi skulle kunne rekkefølgen på bøkerne i nytestamentet.

 

Når vi skrur på radioen på en søndag så hører vi ikke hinduistiske bønner, men en kristen gudstjeneste.

 

Når vi ser på flagget vårt så ser vi ikke et bilde av buddha, men et kristent symbol.

 

Når vi hører nasjonalsangen vår hører vi ikke en hyllest til Oðin, men:

"Norske mann i hus og hytte,

takk din store Gud!

Landet ville han beskytte,

skjønt det mørkt så ut."

 

 

 

Derfor går vi (jeg) på kristendommen. Dessuten finnes det anti-islam-tråder, men ikke så mange anti-jøde fordi det er "antisemitisme" og derfor "nazisme".

9647357[/snapback]

 

 

Det er ikke antisemitisme å kritisere jødedommen, det er antisemitisme og ønske hele den jødiske rase utryddet..

 

Men selv om kristendommen er mer aktuell rettferdiggjør ikke det at mange her nærmest lukker øynene for alle de andre religionene!

Lenke til kommentar
Men selv om kristendommen er mer aktuell rettferdiggjør ikke det at mange her nærmest lukker øynene for alle de andre religionene!

9648510[/snapback]

 

Man lukker ikke øynene for de andre religionene, en kritiserer teismen generelt, og bruker kristendommen for å konkretisere det. Selv om en hadde tatt for seg Islam, så hadde argumentene vært de samme. Det er idéen av Gud som kritiseres, ikke Gud, Allah, Jehov eller whatever floats your boat.

Lenke til kommentar
Men selv om kristendommen er mer aktuell rettferdiggjør ikke det at mange her nærmest lukker øynene for alle de andre religionene!

9648510[/snapback]

 

Man lukker ikke øynene for de andre religionene, en kritiserer teismen generelt, og bruker kristendommen for å konkretisere det. Selv om en hadde tatt for seg Islam, så hadde argumentene vært de samme. Det er idéen av Gud som kritiseres, ikke Gud, Allah, Jehov eller whatever floats your boat.

9648779[/snapback]

 

Da må man si det da, og ikke komme med utbrudd som bare angriper Gud.

Lenke til kommentar
Men selv om kristendommen er mer aktuell rettferdiggjør ikke det at mange her nærmest lukker øynene for alle de andre religionene!

9648510[/snapback]

 

Man lukker ikke øynene for de andre religionene, en kritiserer teismen generelt, og bruker kristendommen for å konkretisere det. Selv om en hadde tatt for seg Islam, så hadde argumentene vært de samme. Det er idéen av Gud som kritiseres, ikke Gud, Allah, Jehov eller whatever floats your boat.

9648779[/snapback]

 

Da må man si det da, og ikke komme med utbrudd som bare angriper Gud.

9649082[/snapback]

 

Man "må" ikke si det, man har lovt til å kritisere hva man vil. Siden kristendommen er den vi har rundt oss er den lett å kritisere, så den vil bli kritisert.

Lenke til kommentar
Men selv om kristendommen er mer aktuell rettferdiggjør ikke det at mange her nærmest lukker øynene for alle de andre religionene!

9648510[/snapback]

 

Man lukker ikke øynene for de andre religionene, en kritiserer teismen generelt, og bruker kristendommen for å konkretisere det. Selv om en hadde tatt for seg Islam, så hadde argumentene vært de samme. Det er idéen av Gud som kritiseres, ikke Gud, Allah, Jehov eller whatever floats your boat.

9648779[/snapback]

 

Da må man si det da, og ikke komme med utbrudd som bare angriper Gud.

9649082[/snapback]

 

Man sier om regel det også ;) På det store nivået så er det teismen som filosofi som kritiseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...