Gå til innhold

Blir du provosert av religiøse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, klart det :)

Først eksluderer man de få sosiopater og psykopater som eksisterer i ethvert miljø, det går frem av sitatet.

konkrete eksempler.

Selvmordsbombere. -Gjør det i kraft av å være jihadister, opplært og inndoktrinert i maddrasaer til å hate "vantro".

Folk som dreper leger fra abortklinikker. - Religiøse ProLife (ironisk tittel, ikke sant) aktivister, handler med en totalt grunnøs overbevisning om eksistensen av "sjel" i en zygote eller i et nybefruktet egg.

Generelt sett: En person som får beskjed om, oppfordres til eller overbeviser seg selv til å gjøre noe som går på tvers av ens egen moral med grunnlag i en hvilken som helst religiøs skrift utfører denne gjerningen ene og alene basert på religionens ufeilbarlighet.

En kikk på filmen "Jesus Camp" burdte også vise dette meget klart. I Norge ville dette bli klassifisert som barnemishandling. Det som vises i filmen er skremmende nok, ikke det værste. En bestefar måtte "tases" da han holdt på å kvele sitt 3 år gamle barnebarn under en eksorsisme. Han døde senere av hjertefeil grunnet strømsjokket.

Det finnes haugevis av eksempler, et tips er å sjekke ut George Hrab's "Religious Moron of the Week".

Dette skulle holde, men jeg er sikker på at du selv kommer på etpar eksempler også.

Lenke til kommentar
Kan du selv argumentere for det sitatet? Bare spør, ikke noe angrep.

Det kan jeg. :)

Hovedpoenget er at det må religion til å indoktrinere gode mennesker til å oppføre seg ondskapsfullt. Ganske enkelt. Når religionen går inn så går vettet ut. Helt enkelt. Kjærligheten til Gud skal liksom gå foran kjærligheten til alt annet, det fører ikke noe godt med seg.

Lenke til kommentar

Jeg blir kraftig provosert av mange religiøse som snakker som om dette skulle være sant, det de tror på. :p

Det høres teit ut, men å snakke med noen som påstår at Gud finnes fordi det står i bibelen og fordi Jesus stod opp... da må jeg seriøst holde meg, for å ikke banne dem rett opp i trynet. Min mangel på respekt, ja, men deres mangel på rasjonell og fornuftig tankegang. Idioter. No offence. (det la jeg til slik at moderatorer ikke tror jeg synes religiøse er idioter)

Lenke til kommentar

Blir ikkje berre provosert. Kjenner ein eim av fascinasjon på same tida som irritasjonen melder seg. Korleis kan dei, med glade auge, stå og snakke om heilagdommane sine til oss hedningar som om det var evige sanningar? Fattar dei ikkje at me fortener same respekten for vår ateisme/agnostisisme som dei får (frå meg i alle fall) for si tru?

Eg for min del synes det er bra naivt å leggja livet og føringa av dette i hendene på ein allmektig skapar som lar det skje så mykje vondt i verda.

Mine foreldre er pinsevener, og eg har sett og høyrt mykje rart opp gjennom åra. Bror min og kona hans kan ikkje få born saman. Dei er begge fruktbare og ingenting står i vegen for at dei ikkje skal kunna få born. Dei er berre ikkje biologisk i stand til å få born saman. Trøysta frå foreldrene mine er at "det ligg ein plan bak."

Uttalingar av same kaliber som eksempelet eg gav, gjer meg varm av sinne. Men som sagt, på same tida fascinert over arrogansen til mange av dei truande.

Lenke til kommentar

JEg blir provosert av misjonerende religioner, og folk som først oppfordrer deg til å snakke med dem når du har det vanskelig, og så kommer med et "forsiktig" hint om at "alt ville jo vært mye lettere om du hadde hatt gud i livet ditt.."

Ellers syntes jeg religion er en generell styggedom, det er bra at folk klarer å tro, det er noe jeg misunner dem, men når det grenser opp mot direkte hjernevasking (som mye av det gjør), så ser jeg på det som noe som holder igjen en relativt naturlig del av menneskets evolusjon.

Lenke til kommentar
Joda, klart det :)

Først eksluderer man de få sosiopater og psykopater som eksisterer i ethvert miljø, det går frem av sitatet.

konkrete eksempler.

Selvmordsbombere. -Gjør det i kraft av å være jihadister, opplært og inndoktrinert i maddrasaer til å hate "vantro".

Folk som dreper leger fra abortklinikker. - Religiøse ProLife (ironisk tittel, ikke sant) aktivister, handler med en totalt grunnøs overbevisning om eksistensen av "sjel" i en zygote eller i et nybefruktet egg.

Generelt sett: En person som får beskjed om, oppfordres til eller overbeviser seg selv til å gjøre noe som går på tvers av ens egen moral med grunnlag i en hvilken som helst religiøs skrift utfører denne gjerningen ene og alene basert på religionens ufeilbarlighet.

En kikk på filmen "Jesus Camp" burdte også vise dette meget klart. I Norge ville dette bli klassifisert som barnemishandling. Det som vises i filmen er skremmende nok, ikke det værste. En bestefar måtte "tases" da han holdt på å kvele sitt 3 år gamle barnebarn under en eksorsisme. Han døde senere av hjertefeil grunnet strømsjokket.

Det finnes haugevis av eksempler, et tips er å sjekke ut George Hrab's "Religious Moron of the Week".

Dette skulle holde, men jeg er sikker på at du selv kommer på etpar eksempler også.

Mener du at personer som sprenger seg i lufta og eller kveler sitt 3 år gamle barnebarn ikke er psykopater?

Lenke til kommentar
Mener du at personer som sprenger seg i lufta og eller kveler sitt 3 år gamle barnebarn ikke er psykopater?

Hehem her setter du opp et stråmannargument og forventer at jeg skal fikse biffen for deg, den var god, hehehe :D

På tross av at du er teist ;) så tror jeg ikke du ungår å se poenget mitt, men så er det det da, at troen din ikke tillater poenget å sive inn i tankebanene, da det vil omkalfaltrere etpar faste saker og ting som du har som grunnpilarer for din tro.

Har jeg rett? Er det et snev av sannhet i dette om du setter deg ned og tenker over saken?

Så til stråmannen din.

Nei, personer som sprenger seg i lufta og eller kveler sitt 3 år gamle barnebarn er ikke nødvendigvis psykopater. Selve handlingen kan kanskje klassifiseres som noe en kunne forvente av psykopater, men angjeldende personer handler/handlet ene og alene med grunnlag i at religionen og/eller deres religiøse ledere forteller dem at dette er noe de bør gjøre. Det er bra, det er godt, det fører til frelse og er nødvendig. -Ifølge deres religion.

Jeg ser du elegant steppet utenom kommentaren om Jesus Camp i den tro (og tro kan være tveegget) at jeg ville bli stillt til veggs med ditt motargument, som jo er en logisk brist i seg selv.

I følge det du skriver kan det se ut som du mener all religiøst motivert vold bunner i at utøverne av denne er psykisk ustabile i større eller mindre grad. Jøsses, da må det være en hel haug ustabile folk i Iran, Syria, Israel, Indonesia, India.... Listen er lang. Og mengden folk som har utført handlinger som en kan anta befinner seg utenfor normal etik og moral er meget høyere enn enhver statistikk for folk med psykiske problemer. Pussig er det også da at religiøse grupperinger skal antas å ha en fortetning av medlemmer med psykotiske trekk.

Nei, det er kun en eneste årsak for denne type avvikende oppførsel og det er den som er gjengitt i sitatet i posten over, det beskriver en normal persons evne til å utføre avvikende handlinger med grunnlag i religion.

Dette er jo helt innlysende. Det skjer hver dag. Folk kommer med nedrektige påstander og gjør de mest umoralske ting, alt på grunn av religion.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg kan bli provosert om religiøse mennesker trykker troen sin opp i ansiktet mitt og mener at jeg kommer til å ende i helvete om jeg ikke vender om.

Ellers kan folk tro på nøyaktig hva de vil.

For eksempel mener kjæresten min at det finnes en Gud, mens jeg ikke gjør det. Allikevel er vi i et lykkelig forhold. :) Det handler jo om toleranse og respekt for en annen.

Lenke til kommentar

Det jeg blir provosert over er at med en gang jeg sier jeg er kristen får jeg et stempel i pannen om hvordan jeg er. Det er morsomt hvordan alle skal greies under en kam med en gang det er snakk om religion, livssyn eller noe sånn.

Muslimer=terrorister <--- ekstremt feil, blir så irritert av det.

Lenke til kommentar
Det jeg blir provosert over er at med en gang jeg sier jeg er kristen får jeg et stempel i pannen om hvordan jeg er. Det er morsomt hvordan alle skal greies under en kam med en gang det er snakk om religion, livssyn eller noe sånn.

Å være kristen betyr å bekjenne seg til Kristendommen. Det er faktisk ikke så rart at du får ett stempel i panna når du selv sørger for å stemple deg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette kan jeg godt forstå, spesielt siden jeg "stemplet" kjæresten min på denne måten når hun sa at hun trodde det fantes en Gud. Heldigvis har jeg fått et bredere syn over at det sikkert finnes utallige "variasjoner" av folk.

:)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på bibelen, den er menneskelagd og menneskets egne fortellinger. Eneste jeg ser man kan bruke bibelen til er gode råd om hvordan man kan bli ett bedre medmenneske.. som feks de ti bud.. men det kunne like så godt være venninna mi som kom med disse rådene..

Jeg tror på det vitenskapen har kommet frem til.. men jeg tror på at det er Gud som står bak alt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...