Gå til innhold

Blir du provosert av religiøse?


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg må nesten få lovt til å spørre. Blir du provosert av religiøse? Kjenner du sinnet bygger seg opp i deg? Jeg gjør i alle fall, og lurer på om noen andre gjør det.

Greit nok om de skal "frelse meg", men bare de sier de er kristne har jeg en tendens til å se ned på dem. Le av dem.

Er dette bare meg?

For all del, dette er ikke ment for å være vonde mot religiøse personer på noen måte. Jeg liker bare ikke religion. Jeg orker det ikke. Her jeg bor er det så mange superduper "jeg elsker jesus", og "har du det vanskeligt så ordner jesus alt for deg uansett" folk.

Dette er forøvrig min subjektive mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som provoserer meg er hvordan påstander om verden blir fremlagt av religiøse, som ikke presenterer noe bevis, for så å hevde respekt for disse påstandene.

 

Dette er ikke praksis i alle andre sammenhenger der man eksempelvis vil kritisere en forsker som hevder sannheter han ikke har bakgrunn for å yttre.

Lenke til kommentar

Hadde en diskusjon med min kjære Religion og Etikk lærer, emne var "Hijab".

Hun mener altså helt bastant at det alltid vil være diskriminerende hvis muslimer ikke får bruke Hijab i f.eks kassen på jobb i Rimi. Da sier jeg at Rimi har regler som gjelder alle, kristne så vel som muslimske. Man har en uniform, og den skal følges. Hodeplagg er uaktuelt, dette har jeg til og med spurt sjefen min om. Og dette er en av de største matvarebutikkene i Bergen. Utrolig sykt hvor jævlig dette landet skal tilrettelegge for religiøse, finnes det virkelig en paragraf som gjør det til et lovbrudd fra butikken sin side å nekte en ansatt å bruke hijab på jobb? Sjefen min hadde aldri gitt seg i alle fall. <3

 

Hater religion, det er oppspinn. Alle som er utdannet kan vel strengt tatt ikke være religiøs, dette hører fortiden til.

 

Jeg får sikkert 2 i det faget, siden jeg sammenlignet utdannelsen til læreren med Lord of the rings. :D

Endret av Frysning
Lenke til kommentar
Hadde en diskusjon med min kjære Religion og Etikk lærer, emne var "Hijab".

Hun mener altså helt bastant at det alltid vil være diskriminerende hvis muslimer ikke får bruke Hijab i f.eks kassen på jobb i Rimi. Da sier jeg at Rimi har regler som gjelder alle, kristne så vel som muslimske. Man har en uniform, og den skal følges. Hodeplagg er uaktuelt, dette har jeg til og med spurt sjefen min om. Og dette er en av de største matvarebutikkene i Bergen. Utrolig sykt hvor jævlig dette landet skal tilrettelegge for religiøse, finnes det virkelig en paragraf som gjør det til et lovbrudd fra butikken sin side å nekte en ansatt å bruke hijab på jobb? Sjefen min hadde aldri gitt seg i alle fall. <3

 

Hater religion, det er oppspinn. Alle som er utdannet kan vel strengt tatt ikke være religiøs, dette hører fortiden til.

 

Jeg får sikkert 2 i det faget, siden jeg sammenlignet utdannelsen til læreren med Lord of the rings. :D

9622526[/snapback]

 

 

Forstår hvilken karakter du får etter din sammenligning... Morals og taktisk valg :thumbup:

Hva med å tenke på hvordan det hadde vært uten religion..

Har dere noen gang tenkt på hvorfor man bruker det...

Lenke til kommentar

Fundamentalister og sneversynthet irriterer meg. Fundamentalister finner man både innenfor vitenskap og religion.

 

Vis respekt og du fortjener respekt.

 

Jeg er drittlei diskusjoner med fundamentalistiske ateister der de påstår du er mindre verd eller intelligent om du legger noe mer bak livet eller døden enn bare tomhet.

 

Jeg er drittlei diskusjoner med fundamentalistiske vitenskapsfantaster som sier du må bevise din egen tro. Slike som i bunn og grunn ikke skjønner meningen av ordet "tro". Slike som blir litt flakkende i blikket når du stiller de samme problemstillingene tilbake "neei, det har ingen funnet ut av enda". men likevel forventer at du skal ha svar på alle slags kverulante spørsmål og argumenter bare fordi du tror.

 

Jeg er drittlei religiøse fundamentalister som presser sine syn opp i nesa di selv om du ikke har interesse. Ringer på døra di og stopper deg på gata og mener de har svaret på alt.

 

Jeg er drittlei på fokuseringen på fundamentalistene innenfor religioner. Et forsvinnende lite og ikke representativt utvalg blir ambassadører for en hel religion. Tenk bare på Islam. Her er det fundamentalistene som blir blåst opp i media og fokuset på den egentlige religionen og hva den står for blir borte.

 

...Likevel elsker jeg å diskutere alt dette over. Snodig, ikke sant?

Lenke til kommentar

Jeg blir vel egentlig bare provosert av religiøse når de prøver å drive åndsimperialisme eller hva man skal kalle det. Men ellers handler det mest om hvilken innstilling den enkelte religiøse har. Noen er jo tross alt rasjonelle 99% av tiden, så jeg kan liksom ikke bli så voldsomt provosert av det. Norge er jo et bra land slik sett.

 

Det som provoserer meg langt mer (i en diskusjon) er å høre ikke-troende komme med forsvar for religion generelt, dvs. noe de ikke selv tror på eller ville vært villige til å leve med(f.eks. sosialister som forsvarer islam).

 

Uansett, hvor provosert jeg blir vil alltid avhenge av hvor mye jeg har sovet og spist. :) Er jeg trøtt og sliten skal det lite til.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar
Fundamentalister og sneversynthet irriterer meg. Fundamentalister finner man både innenfor vitenskap og religion.

9624486[/snapback]

 

Folk som drar paralleller mellom "fundamentalister" innen vitenskap og religion provoserer meg grenseløst.

Når var sist gang en forsker sprengte en bombe på T-banen?

Lenke til kommentar
Jeg er drittlei diskusjoner med fundamentalistiske ateister der de påstår du er mindre verd eller intelligent om du legger noe mer bak livet eller døden enn bare tomhet.

Det er selvfølgelig ikke noe i veien med å tro at det er noe mer, men det å tro at det er noe mer står i sterk kontrast til den detaljinformasjonen mange troende hevder å være i besittelse av.

 

Jeg er drittlei diskusjoner med fundamentalistiske vitenskapsfantaster som sier du må bevise din egen tro.

9624486[/snapback]

Man trenger selvfølgelig ikke bevise sin tro, men man kan heller ikke forvente at en

hver vilkårlig ubevist påstand basert på ingenting skal bli tatt seriøst enn hvor hardt man måtte tro.

Lenke til kommentar
Fundamentalister og sneversynthet irriterer meg. Fundamentalister finner man både innenfor vitenskap og religion.

9624486[/snapback]

 

Folk som drar paralleller mellom "fundamentalister" innen vitenskap og religion provoserer meg grenseløst.

Når var sist gang en forsker sprengte en bombe på T-banen?

9624887[/snapback]

 

Fundamentalist finnes i vitenskap og i religion. Han tyskeren under 2. verdenskrig var jo forsker og han gjorde helt sinnsyke ting.

Tro meg, mye ondt er gjort i navnet til "vitenskapen".

Lenke til kommentar
Fundamentalister og sneversynthet irriterer meg. Fundamentalister finner man både innenfor vitenskap og religion.

9624486[/snapback]

 

Folk som drar paralleller mellom "fundamentalister" innen vitenskap og religion provoserer meg grenseløst.

Når var sist gang en forsker sprengte en bombe på T-banen?

9624887[/snapback]

 

Fundamentalist finnes i vitenskap og i religion. Han tyskeren under 2. verdenskrig var jo forsker og han gjorde helt sinnsyke ting.

Tro meg, mye ondt er gjort i navnet til "vitenskapen".

9626509[/snapback]

 

Må man virkelig sprenge bomber for å tiltrekke seg din oppmerksomhet Strappado?

 

Les her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Mengele

 

*edit* OOps... Brainfart

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
Har akkurat samme tanker som deg. Gladkristne spyr jeg av, men det verste jeg vet er overreligiøse amerikanere, dvs. de som går til angrep på ateister. Når jeg ser slikt som
blir jeg fylt av hat innvendig.

 

Edit: Stakkars unger. :(

9624214[/snapback]

Hjernevasking :(

 

De som ikke tror på evolusjon er rett og slett dumme.

Lenke til kommentar
Heisann,

Jeg må nesten få lovt til å spørre. Blir du provosert av religiøse? Kjenner du sinnet bygger seg opp i deg? Jeg gjør i alle fall, og lurer på om noen andre gjør det.

Greit nok om de skal "frelse meg", men bare de sier de er kristne har jeg en tendens til å se ned på dem. Le av dem.

Er dette bare meg?

For all del, dette er ikke ment for å være vonde mot religiøse personer på noen måte. Jeg liker bare ikke religion. Jeg orker det ikke. Her jeg bor er det så mange superduper "jeg elsker jesus", og "har du det vanskeligt så ordner jesus alt for deg uansett" folk.

Dette er forøvrig min subjektive mening.

9622226[/snapback]

 

Helt enig, jeg blir sterkt provosert av religiøse. Religion er en pest gjennom luften.

 

De verste av dem alle er overkristne amerikanere, ingen greier å gjøre meg mer forbanna enn dem. De er rett og slett noen onde jævler.

Lenke til kommentar
Har akkurat samme tanker som deg. Gladkristne spyr jeg av, men det verste jeg vet er overreligiøse amerikanere, dvs. de som går til angrep på ateister. Når jeg ser slikt som
blir jeg fylt av hat innvendig.

 

Edit: Stakkars unger. :(

9624214[/snapback]

Hjernevasking :(

 

De som ikke tror på evolusjon er rett og slett dumme.

9627429[/snapback]

 

Den ene dags sannhet den neste dags foreldede, latterliggjorte vranglære.

En gang var det et vitenskaplig faktum at jorda var flat. Folk ble latterliggjort og brent på bål om de sa noe annet.

 

Nå tror vi at jorda er rund.

 

De aller fleste tror også på Darwins evolusjonsteori. Nåde den som tror noe annet.

 

Det er litt rart at det dukker opp antifanatiske synspunkter i en tråd med en såpass mild emnetittel: "Blir du provosert av religiøse?"

 

Hadde tråden hett for eksempel: "Blir du provosert av religiøse fundamentalister?" hadde jeg kunne sagt meg enig. Jeg ser ikke noe provoserende med helt vanlige kirkegjengere (eller andre religioner for den saks skyld)

Lenke til kommentar
Heisann,

Jeg må nesten få lovt til å spørre. Blir du provosert av religiøse? Kjenner du sinnet bygger seg opp i deg? ......

 

 

Jeg synes synd på kristne, i alle fall. I mine øyne er de svake mennesker som velger å leve sitt liv på en fantasi, og unnskylder både det ene og det andre med religionen sin. De irriterer meg når de begynner med propagandaen sin, og generelt når jeg blir utsatt for kristent tull.

 

Hele kristendommen irriterer og skremmer meg i grunn, men nå var det snakk om de troende, og ikke troen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...