Gå til innhold

MSI X38 Diamond tråden

Tor-K-El

Anbefalte innlegg

Siden dette er et av de mest interesange kortene fra MSI på lenge, synes jeg det fortjener en liten tråd til ære for seg :thumbup:

Kortet er basert på Intel X38 chipset og skal være et kort for krevende brukere og entusiaster.

Av spesielle egenskaper kan det nevnes eget X-Fi lydkort med digital utgang, LCD-poster, power, reset og clrc brytere på kortet.

Her er noen bilder av kortet:

7353_010.jpg

post-25895-1192367070_thumb.jpg

Dette bildet skal være fra den endelige varianten.

x38d16bf1.jpg

LCD-poster

post-25895-1192366890_thumb.jpg

Medfølgende X-Fi lydkort

post-25895-1192366968_thumb.jpg

Versjon med muligheter for vannkjøling. denne er ikke offisiel enda. Skal slippes i løpet av november.

Linker til preveiw:

bit-tech.net

Hardwarezone.com

www.tweacktown.com

Forumpreviews:

coolaler.com

www.madshrimps.be

MSI offisielle produktside:

http:/global.msi.com.tw/index.php

Beste pris:

Prisguiden

Andre sider om kortet:

MSI forum tyskland

MSI forum global

Kortet skal være i salg rundt midten av oktober. Jeg har bestillt fra Komplett.no. Gleder meg som en unge :dribble:

Kom gjerne med tips på flere ting.

Endret av Tor-K-El
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette kortet funker med SAS/Sata kontrollere SKAL jeg ha dette kortet! At det støtter ddr2 er jo helt konge ! :D

Edit: Bestillt fra pcutstyr.no :w00t:

Edit 2: Kommer denne med ddr2 + ddr3 eller bare ddr3? Er det bare ddr3 som kommer i butikken først, så er det ikkje så veldig aktuelt alikevel :S

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

quote//

MSI representatives stated, that the realization of universal memory controller in intel x38 perceptibly decreases the performance. Therefore, MSI decided to remove DDR2 SDRAM support from x38 diamond .

The motherboard still have great interest due to the presence of four slots PCI express x16. Moreover, the first two slots (white color) work in the half regime, while yellow slots are connected to the system bus PCI express x4 and correspond only to the specification PCI express 1.1. For their connection on MSI x38 diamond adapts special switch for IDT company production . Specifically, this mysterious chip is hidden on the motherboard under the radiator next to the south bridge.

F*ck?

:ohmy:

Lenke til kommentar

Selfølgelig dumt og ikke få i pose og sekk, men akkurat det var ikke noe stort tap for meg. Synes egentlig at det er greit at kortet bare støtter DDR3, da en slik kombo løsning bør ettter min mening reserveres rimeligere utgaver. Dessuten konkluderer alle tester jeg har lest av X38 chipset med at DDR2 er ut. Det har ikke mer båndbredde å gi, og derfor er DDR3 den anbefalte til X38. Slik var det ikke med P35, da var det faktisk motsatt. Så vi må nok bite i det fåreløbig sure DDR3 eplet. Jeg håper prisen detter nå, men det er vel mer sannsynelig den stiger nå som etterspørselen vil øke :( Uansett tror jeg man blir mer fornøyd med X38 og DDR3.

Lenke til kommentar

Regner med at DDR3 ryker ned i pris over nyttår ;D da blir det andre buller.

Lurer på om en Ninja kjøler får plass nok til å monteres på dette kortet... kanskje akkurat? (med tanke på den store chipset kooleren).

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

8000 er litt vel surt å bite i ja :!: Tenker du å kjøpe et 4Gb sett, eller 2x2Gb sett? Ser at det er 3200,- for et 2Gb sett med 1375GHz fra Kingston i prisguiden. Jeg ser for meg noe slikt, selv om det hadde vært kult med enda høyere frekvens. Blir ikke å utnytte den hastigheten uansett før jeg eventuelt kjøper en Quad CPU. Med den jeg har nå, vil det holde lenge med 1375, da jeg skal klokke cpuen ganske bra for å kjøre 1:1.

Angående Ninja kjøleren tror jeg den skal passe. Kjøeren er høy, men ikke så bred, slik at den ikke kommer så nært CPU området.

Lenke til kommentar

Noen som vet om dette "while yellow slots are connected to the system bus PCI express x4 and correspond only to the specification PCI express 1.1." betyr at kortet støtter f.eks. PCIe x4 RAID controllere? Ikke så veldig godt forklart det der... Pluss at vi i går kunne lese at X38 ikke støtter annet enn skjermkort (som standard). Hva MSI trikser med derimot er noe annet, så derfor jeg ble litt confused nå.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
Noen som vet om dette "while yellow slots are connected to the system bus PCI express x4 and correspond only to the specification PCI express 1.1." betyr at kortet støtter f.eks. PCIe x4 RAID controllere? Ikke så veldig godt forklart det der... Pluss at vi i går kunne lese at X38 ikke støtter annet enn skjermkort (som standard). Hva MSI trikser med derimot er noe annet, så derfor jeg ble litt confused nå.

9624683[/snapback]

Slik jeg har forstått det kan man benytte x4 i disse slottene. Det du referer til er med tanke på skjermkort. Du kan sett inn skjermkort i disse 16x plassene men maks hastighet er 4x. Det er for physX eller et 3 crossfirekort, eller SLI hvis det lanseres støtte for det seinere. Intel har jo uttalt at det kun er et lisens spørsmål, og hardware støtten er der.

Lenke til kommentar
8000 er litt vel surt å bite i ja :!: Tenker du å kjøpe et 4Gb sett, eller 2x2Gb sett? Ser at det er 3200,- for et 2Gb sett med 1375GHz fra Kingston i prisguiden. Jeg ser for meg noe slikt, selv om det hadde vært kult med enda høyere frekvens. Blir ikke å utnytte den hastigheten uansett før jeg eventuelt kjøper en Quad CPU. Med den jeg har nå, vil det holde lenge med 1375, da jeg skal klokke cpuen ganske bra for å kjøre 1:1.

Angående Ninja kjøleren tror jeg den skal passe. Kjøeren er høy, men ikke så bred, slik at den ikke kommer så nært CPU området.

9624602[/snapback]

Det blir nok å kjøpe 4x1gb sett først, da 2x2 gb sett koster ENDA mere. Har bare sett corsair som har 2x2 gb sett til nå.

Jeg kjøper forresten minne fra memory-configurator.co.uk. Der har de et meget godt utvalg av minne, og leveringa går raskt også. Det er bare tollen som tar tid :(

Prisene der blir pluss norsk moms, frakt og et tollergebyr på ca 130kr. Dette har jeg gjort flere ganger av den ene grunnen at de selger G-Skill minne der og Cellshock :dribble:

Lenke til kommentar

Nå er kortet dukket opp på MSI globale side. Har lagt til link i første post. De har lakt ut manualen også slik at det er mulig å skumme gjennom denne for å danne seg et bedre bilde av kortet.

Endret av Tor-K-El
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det kan vere lurt å forhåndsbestille hvis man skal ha seg et sånnt kort ?

De ligger nå på ca 2000,- og kommer inn første november. Er det da fare for et prishopp pga etterspørsel ?

Eller vil det komme som ringeffekter senere ?

Noen som har erfaringer på slikt ?

Interesannt lesing:

Bit-tech.net har fått "final details" på X38 Diamond ! Her snakker vi vannkjøling på chipsettene.

(var mulig det blir kun på "limited editions")

Et tidligere "sneak peak" med endel info.

Nei... har de fjernet den "hemmelige" delen av circu-pipe'n borte ved Dimm slottene?

msix382-733.jpg

Men hvordan blir det nå da ?? Får vi ikke DDR2 + DDR3 støtte ? :cry:

Jeg vil ha det sånn!!

msix38-800.jpg

Endret av restify
Lenke til kommentar

Har oppdatert første post med bilde av versjonen med vannkjøling. Er veldig spendt på hvordan den blir. Bra med flere linker restify.

det ser ut som det vil komme versjoner med både ddr2 og ddr3 på samme kort. Regner med de kommer ganske snart, da ddr2 blir mer og mer "gammeldags" for hver uke som går.

Endret av Tor-K-El
Lenke til kommentar

Eneste grnnen for at jeg har bestillt dette kortet er for å teste om jeg kan bruke Pci-e SAS kontrollerene mine på dette kortet. Funker ikkje dette. da sender jeg det tilbake der det kom fra :D

Funker det derimot, da blir det 3 stk pci-e x8 SAS kontrollere og en pci-e x1 sata kontroller på samme hovedkort :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det ser ut til ifølge pcgameshardware.de at det vil komme en utgave av hovedkortet med DDR2/DDR3 kombo, og en ren DDR3 utgave. :new_woot:

Apart from the Combo variant with DDR2- and DDR3-Banks it will give also a clean DDR3-Version. The water cooling was developed of watercool.de. In the test laboratory of MSI the plate is to have already reached FSB1800 without larger expenditure. The one condition are very good memory modules.

08.10.2007 13:31

Endret av restify
Lenke til kommentar
Det ser ut til ifølge pcgameshardware.de at det vil komme en utgave av hovedkortet med DDR2/DDR3 kombo, og en ren DDR3 utgave. :new_woot:Apart from the Combo variant with DDR2- and DDR3-Banks it will give also a clean DDR3-Version. The water cooling was developed of watercool.de. In the test laboratory of MSI the plate is to have already reached FSB1800 without larger expenditure. The one condition are very good memory modules.08.10.2007 13:31
Hvis du leser tråden, så har jeg allerede skrevet om det i denne tråden. Bare noen få poster siden ;)
Da ser det ut som MSI x38 kommer med en DDR2/ddr3 versjon alikevel! Det ser ut som den blir dyr, men hva gjør man ikkje for litt ekstra stasj :DMSI HydroGen x38
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...