Gå til innhold

"Problemer" JEG har med Kristendomen...

Anbefalte innlegg

Bare litt sånn info først. Jeg er ateist. Jeg liker ikke å få trykt innholdet i bibelen ned over meg av vilt fremmede mennesker som jeg kjører i Buss\Drosje. Derfor har jeg hatt litt erfaring med å tilbakevise endel av det disse "Misjonerende" kommer med.

Greit, at folk vil tro på gud er ikke opp til meg å ha noe mening om, men når de kommer å skal overbevise meg, så synes jeg at jeg burde ha lov å prøve å overbevise de om det motsatte. Jeg mener religion kan være sunt for folk, men det finnes en grense der og..

Generelle ting jeg pleier å bruke til argument for at Kristendommen ikke er best på alt\helt logisk :

1. Du sier at Satan står bak alt ondt ? Men samtidig er Gud ALLMEKTIG, og da er det jo HAN som står bak alt, inkl det onde, ellers hadde han vel ikke vert allmektig ?

2. Dinosaurene.... Hvor passer de inn i skapelsen ?? Etter det jeg har skjønt tok det litt under en uke(6 dager) å skape jorden og menneskene. Men hvilke av de brukte han på Dinosaurene ? Da disse levde noen millioner år før oss, for ikke å nevne de andre planetene\stjernene...

3. Hvordan vet du at gud står bak innholdet i bibelen ?? Er ikke han som har laga den, det er det et forlag som har gjort. Hvis det var meningen at alle kristne skulle lese den burde den vel vert gratis ?

4. Egentlig en fortsettelse på den over. Dessuten mener jeg å ha hørt at bibelen stadig endres, avhengig av ledelsen i kirka og nye oversettelser o.s.v, Du sier alle som ikke lever etter bibelen havner i Helvete ? Hvordan vet du at du har den riktige bibelen da, er kanskje litt dumt å finne ut, 2 timer før du skal dø, at bibelforlaget kommer med ny revisjon om 14 dager ?

5. Du sier at man plutselig får Jesu ånd over seg, så er man kristen, men hvis du allerede er kristen da, hva skal du med bibelen ? Og hvis det er sånn man blir kristen, hva er poenget med misjonærer ?? Kan ikke folk finne gud på egenhånd, hva er behovet for å fortelle de om han da ?

6. Bibelen sier at Gud skapte mennesket, men hva med alle som blir født med skavanker, som f.eks utviklingshemmede, eller folk som blir født med 3-4 armer o.s.v, han var kanskje litt slurvete når han skapte de da ?

7. Kristendommen er best, og alle som ikke tror på gud havner I helvete... Hvordan vet du at Kristendommen er den rette religionen, kristendommen er jo bare 33% av verdens religioner, så det du sier er at 77% av verdens befolkning tar feil, og at de havner i Helvete. DET er arrogant spør du meg.

8. Du sier du vet hvem som havner i Helvete, hvordan vet du det ? Har gud fortalt deg hvem som havner i helvete eller ikke, eller der det noe du har lest i en bok som stadig vekk revideres ?? Skulle uansett tro det var opp til han å bestemme det.

9. Noas Ark, han skulle da ha en båt der han fikk plass til 2 av alle verdens dyr... Hm... 155 meter lang, 25 meter bred 15 meter høy... Litt større en hurtigruta det da (Midnattssol: Bredde: 21,5 m Lengde: 135,75 m). Inni der skulle da, to afrikanske elefanter av skogs levende art, to afrikanske elefanter av savannelevende art, to indiske elefanter, to o.s.v, to av alle 240 forskjellig slag sauer som finnes. Om det var Km i stedet for meter Arken var laget av, så er det pika deisen meg umulig å få plass til 2 av 10% av alle verdens dyreslag inn i den båten. F.eks finnes det 20,000 fiskearter, men de kan jo svømme... 6,000 arter med reptiler, 9,000 fuglearter, 1,000 amfibier, og 15,000 arter med pattedyr, og selv om det bare er bekreftet og navngitt ca 1 milion arter med innsekter, så anslår vitenskapen at det er ca 1 milion arter som enda ikke er funnet. husk at dette skal ganges med to...

Kom gjerne med synspunkter, håper ingen blir støtt av dette, men jeg synes temaet er interessant.

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du liker visst å tolke Bibelen bokstavlig du? :D

Mine "svar" til slike argumenter ville vel blitt noe slikt:

1. Bibelen sier ingenting om at Gud har makt over djevelen. Det siste slaget skal utrydde all ondskap. Det er vel åpenbart at djevelen har ganske mye makt i verden.

2. Det står vel også noe slikt som at for Gud er en dag som tusen år og tusen år som en dag. Tidsbegrepet er vel da ganske så relativt. Personlig tror jeg både på Gud, Darwin og Big Bang (kan også slenge meg på andre, vitenskaplige teorier). Likevel har jeg vanskelig for å tro at det ikke ligger en mening, eller vilje bak. Å blande religion og vitenskap er ikke noe problem for meg. Det ene trenger ikke ekskludere det andre. Når det kommer til det fundamentale spørsmålet "hva kom aller først" får både vitenskapen og religion problemer. Kanskje vi tenker for snevert? Tid er vel også relativt og eksisterte kanskje ikke før skapelsen eller "big bang". Da kan vel noe ha vært der "for alltid"?

3. Dette kan vel ingen vite. Derfor kalles det "tro". Mye av det gamle testamentet er muntlig overført gjennom utallige generasjoner. Det er klart at det forekommer hyppige endringer og "lokale variasjoner". det nye testamentet ble vel vedtatt av et eller annet kirkemøte og innholdet er vel noe "sensurert".

Gratis? Her er jeg usikker på hva du mener... Ingen tror vel at Gud har et slags "hellig trykkeri" oppe i skyene der han trykker ut flyveblader som daler ned for at alle skal lese?

Hvis jeg ikke husker feil får alle en bibel når de blir konfirmert i Norge. det er det nærmeste jeg kommer. Dessuten har mange misjonsorganisasjoner forsendelser av Bibler som sendes ulike steder...

4. Overgangen fra det gamle testamentet til det nye testamentet er veldig viktig her. Her blir det tatt et oppgjør med de gamle lovene og reglene fra det gamle testamentet.

"Jeg er veien, sannheten og livet" sa Jesus. Altså, den som tror får billett til godsakene.

"Å leve etter Bibelen" er, med andre ord, ikke mulig.

5. Man bruker ikke Bibelen for å "bli kristen". Man sier ikke: Jeg kan allerede å lese så jeg trenger ikke bøker. Å lære å lese åpner en helt ny verden. Å bli kristen gjør det også men man kan godt leve et fullverdig kristent liv uten å lese i bibelen.

6. Akkurat hva som menes med "i sitt eget bilde" er ikke helt lett å se for seg, men jeg tviler på at det er utseendemessig. Jeg tror ikke på en Gud med langt hvitt skjegg som sitter på en sky. Her er det åpent for ulike tolkninger, jeg velger å tro det har noe med intelligens, skapervilje, utforskertrang, følelser etc å gjøre, ikke hvor mange eller få armer du har.

Å tenke på alle mennesker som perfekte uansett hvordan du ser ut stemmer mye bedre for meg enn sneversynthet overfor antall armer eller andre, betydningsløse "defekter".

7. Javel. Jeg heier på Brann, du holder med Rosenborg. Ett av lagene vinner cupfinalen. Jeg tror at Brann vinner, er jeg arrogant da?!? Det er jo så uendelig mange andre som tror noe annet.

...Sjerpings!

8. Ingen vet vel hvem som havner i Helvete?

Kanskje blir det meg? Kanskje blir det deg? Kanskje blir det trallalei.

Se forøvrig punkt 4.

9. Ja, Arken har jeg også problemer med å tro på, eller rettere sagt, jeg tror IKKE på historien om Arken. Dette må nok være billedlig... For et forferdelig arbeid å samle inn alle slag... Det ville vel fylt et par middels store hurtigruter bare med insekter...

Dessuten har nok regnbuen eksistert før også :D

Lenke til kommentar

Først ang tolkning av bibelen.

Hvem\hva er det som forteller folk hva rett tolkning av bibelen er ?

Hvis bibelen er for hver enkelt å tolke er jo innholdet meningsløst.

Hvis min tolkning av bibelen er rett, og din tolkning er rett, hvis alles tolkning er rett, da er jo som sagt innholdet meningsløst... Noen må jo vite hva som er rett og gal tolkning av bibelen slik at folk ikke får feil info...

Kristne må jo være enige om hva de skal tro på ?

Jeg mener religion er en form for virkelighetsrømming, som er skapt etter menneskets søken etter mening.

Alt skal liksom ha en mening.

Alt har en årsak, forklaring eller grunn, men svært lite har noen mening, mening innebærer intelligens...

Jeg tror på the big bang.

Greit, hva var før the big bang, og hva startet det hele, det er et spørsmål ingen kan svare på. Å tro det var en gud aktig sak som startet det hele, er en mulighet jeg kan selvfølgelig ikke benekte, da det er noe som ikke kan bevises/motbevises på noen måter.

Jeg tror at INGENTING er tilfeldig, og jeg tror ikke på ondskap, eller på det "gode".

Jeg tror jeg er den jeg er, at du er den du er, at alt er som det er fordi The Big Bang utløste nøyaktig nok energi\masse for å skape universet slik det er, og at alt på den måten er bestemt.

På samme måte som hvis du har to helt identiske vannglass, og slipper to identiske vanndråper på akkurat samme plass i et helt identisk miljø så vil ringvirkningene være identisk.

Fordi "vanndråpen"(Big Bang) er sluppet i vannglasset vårt, vil vi være en del av de uunngåelige ringvirkningene enten vi vil eller ikke.

Alt vi gjør, og alt som er, måtte bli som det er blitt pga the big bang, ingenting vi gjør kan endre det, for det vi gjør er som et resultat av the big bang.

Så hvis vi lever som vi vil\gjør, så lever vi fortsatt som et resultat av the big bang.

Jeg mener ellers at f.eks at: Ondskap finnes ikke.

Å tro at "satan" eller andre makter står bak grusomheter eller dødsfall er ulogisk, og feil..

Hvis noen går å dreper noen, så er det pokker meg ikke satan som står bak, da er det enten:

Psykiske lidelser/faktorer, miljøet rundt mannen, oppdragelse.

Folk nekter å innse at shit happends, og at det ikke er noe vi får gjort med det.

Terrorister er ikke onde personer, Pedofile, Nekrofile, Massemordere, diktatorer +++ er ikke onde personer. De mangler etikk, Moral, evnen til å skille mellom rett og galt, selvkontroll +++

Men de er ikke onde.

De er den de er fordi de: Har en psykisk lidelse. Hjærneskade, feil i oppdragelse, mangler etikk, Moral, evnen til å skille mellom rett og galt, selvkontroll.

Det er ikke ondskap, det er tilfeldigheter.

En terrorist som hele livet er blitt fortalt at han må gi sitt liv til gud for å komme til himmelen, er ikke ond. Mannen vet ikke bedre, derfor har han heller ikke gjort noe ondt, forstå meg rett, han har gjort noe galt, men ikke i forhold til det han tror\vet.

F.eks når min far gikk bort i en alder av bare 58, så trodde jeg vel ikke at gud eller satan eller noen andre for den skyld stod bak. Han døde fordi han hadde hjertefeil som igjen førte til at han gikk bort.

Kristne ville sagt at gud hadde bestemt at det var hans tid, fordi gud funker på mystiske måter...

Hvorfor har folk problemer med å si at det er tilfeldig når\hvordan folk dør ?

Jeg er ikke sint på noen, eller noe, er ingenting noen får gjort med noe sånt uansett, så hvorfor dvele på det eller legge skyld på noe\noen ?

Så. Hvorfor kan ikke folk bare akseptere at verden ikke er rettferdig og at ting ikke må ha noen mening ?

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar

Det får være opp til hver enkelt å tolke Bibelen. Når mange sammen tolker Bibelen på samme måte kan disse bryte ut og danne egne samfunn. Luther dannet i sin tid grunnlaget for tolkingen i vår statskirke. Et annet stort samfunn er for eksempel katolikkene. Både pinsevenner, baptister, smiths venner og utallige andre har brutt ut og dannet egne samfunn på grunn av sine tolkinger av Bibelen.

Ingen kan si hva som er rett tolking av Bibelen. Dessuten er Bibelen satt sammen av skrifter som ble bestemt på kirkemøtet jeg nevnte tiligere. Dermed blir det umulig både å "leve etter Bibelen" og "tolke riktig".

Både Kristendommen, Jødedommen og Islam med alle sine retninger og sekter stammer fra de samme skriftene i det gamle testamentet. Så ulikt kan det altså bli.

Det er altså ikke slik at man er påkrevd å hverken tolke rett eller leve rett. Det er altså nok å prøve å gjøre så godt man kan og tro på Jesus.

Du sier du tror på big bang. dette gjør jeg også. Teorien om vannglassene er jeg ikke helt enig i. Jeg tror på tilfeldigheter der større makter kan dytte ting i "rett retning" der det trengs.

Kristendommen inkluderer en faktor du ikke tar med: Menneskets rett til selv å ta beslutninger. Når et menneske handler, er det et resultat av indirekte påvirkning av gode eller onde krefter.

I følge deg vil det egentlig ikke være noen vits å gjøre noe. På grunn av big bang kan jeg gjøre akkurat som jeg vil, og når det går galt kan jeg skylde på at det er forutbestemt.

Hva er da vitsen med å sette forbrytere i fengsel? Hevn? De gjorde jo bare det som var forutbestemt.

Hvis jeg går ut og skyter deg i hodet er dette på grunn av at jeg ikke hadde noe valg. Dette var forutbestemt og kom til å bli slik uansett.

Dette har jeg like store problemer med som du har overfor kristendommen.

I følge kristendommen har vi alle ansvar for egne handlinger og blir holdt ansvarlig deretter.

Lenke til kommentar
Bibelen sier ingenting om at Gud har makt over djevelen. Det siste slaget skal utrydde all ondskap. Det er vel åpenbart at djevelen har ganske mye makt i verden.

9622795[/snapback]

Det må vel strengt tatt ha vært gud som skapte djevlen ettersom han har skapt alt (om ikke seg selv med). Om gud har skapt djevlen og samtidig er allvitende må han ha visst hva djevlen kom til å finne på selv før han skapte djevlen. Dermed er vel gud defacto opphavet til all ondskap. Jeg kan umulig tenke meg at en allmektig skaper ikke skulle få det nøyaktig slik han ønsket det skulle bli da han satte i gang å skape :w00t:

Lenke til kommentar
Kristendommen inkluderer en faktor du ikke tar med: Menneskets rett til selv å ta beslutninger. Når et menneske handler, er det et resultat av indirekte påvirkning av gode eller onde krefter.

I følge deg vil det egentlig ikke være noen vits å gjøre noe. På grunn av big bang kan jeg gjøre akkurat som jeg vil, og når det går galt kan jeg skylde på at det er forutbestemt.

Hva er da vitsen med å sette forbrytere i fengsel? Hevn? De gjorde jo bare det som var forutbestemt.

Hvis jeg går ut og skyter deg i hodet er dette på grunn av at jeg ikke hadde noe valg. Dette var forutbestemt og kom til å bli slik uansett.

Dette har jeg like store problemer med som du har overfor kristendommen.

9624442[/snapback]

Er jo nettopp der du har misforstått.

Hvis the big bang skjedde på nytt, under identiske forhold, med 100% lik energi, så vil vi bli gjenskapt slik vi er nå.

Når et menneske handler er det som et resultat av livserfaring, oppdragelse, psykiske\fysiske forutsetninger.

Gode og Onde, når du bruker slike ord er det en ansvarsfraskrivelse. Alle handlinger voksne mennesker gjør er beviste, handlinger som utføres fordi du er den du er.

Hvis du mener gud\det onde står bak kan du jo skyte meg og skylde på at det onde overtalte deg, eller at du gjorde det i guds navn.

Hva så om alt er forutbestemt, det er ingen som kan beregne/forutse seg fram til hva som kommer til å skje like vel, så det er ikke et logisk argument så si at ting kommer til å bli slik uansett.

Det vet du jo ikke før du har gjort det...

Men det du har gjort, har du gjort fordi sånn erre bare, hvis du dreper noen, så skal du selvfølgelig straffes\rehabiliteres, da du har begått drap pga sinnslidelse, dårlig etikk og moral, eller dårlig selvkontroll. eller pga rusmidler.

Det er DU som har drept noen da, og det er DEG som det er noe galt med da.

Gud, Det onde, De har ikke gjort noe som helst.

Når du på denne måten forsvarer kristendommen, med slike argumenter, så er det ikke fordi gud har kommet til deg og sagt, slik er det.

Det er fordi du har blitt fortalt\lest om dette enten på skole, av foreldre, venner familie, eller i kirka.

Menneskets "rett" til å ta beslutninger ?

Er EVNE som er tingen her..

Har du så liten selvtillit at du ikke kan tro på deg selv, at det DU gjør er et resultat av din oppdragelse, din etikk og moral, og din livshistorie ?

Gud skapte deg ikke, foreldrene dine gjorde det.

"Men mennesket er jo en så fantastisk ting, og alle er unike, det må jo være noe bak"

Hvorfor det ?

Du er den du er på grunn av det du har opplevd gjennom livet ditt, på grunn av dine personlige opplevelser altså, på grunn av at ingen hjerner er identiske. Hvis din oppvekst var i en anen familie, ville ikke du vert den du er i dag.

En amøbe består av 1 celle, vi har millioner av de.

Eneste forskjellen mellom oss og dyrene er at hjernen vår er koblet slik at vi har intelligens og hukommelse, og en form for fornuft\logisk tankegang.

Dette er bevist gang på gang i pasienter som blir hjerneskadd, at de mister evnen til logisk tankegang f.eks, eller de mister evne til å tolke rett fra galt, eller mister taleevne, eller mister all hukommelse om hvem de er +++

Hva er så vanskelig med å akseptere det ?

Nei jeg sier ikke at vi skal si nei til alle menneskelige verdier, lover regler, og etikk og moral.

Jeg sier hvordan\hvorvidt man følger de lover og regler som samfunnet har laget er opp til din person, din etikk, din moral, og din oppfatning av rett og galt.

Det er ikke gud som sier til deg, nei, jeg må betale for den pizzaen. Du kan\vil ikke stjele, fordi DU synes det er galt.

Gud passer ikke inn der.

Det er alltid DITT valg. Du må leve slik DU mener det er riktig, i forhold til det DU har lært gjennom DITT liv.

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Terrorister er ikke onde personer, Pedofile, Nekrofile, Massemordere, diktatorer +++ er ikke onde personer. De mangler etikk, Moral, evnen til å skille mellom rett og galt, selvkontroll +++

Men de er ikke onde.

De er den de er fordi de: Har en psykisk lidelse. Hjærneskade, feil i oppdragelse, mangler etikk, Moral, evnen til å skille mellom rett og galt, selvkontroll.

En terrorist som hele livet er blitt fortalt at han må gi sitt liv til gud for å komme til himmelen, er ikke ond. Mannen vet ikke bedre, derfor har han heller ikke gjort noe ondt, forstå meg rett, han har gjort noe galt, men ikke i forhold til det han tror\vet.

Så. Hvorfor kan ikke folk bare akseptere at verden ikke er rettferdig og at ting ikke må ha noen mening ?

9623217[/snapback]

Men hvem er det som definerer hva som er rett eller galt? Det er vel egentlig en personlig følelse, for en terrorist kan det være rett for han å drepe seg selv, og dra med seg mange uskyldige mennesker, kan det ikke?

Uansett, ser på meg selv som agnostiker, og hører gjerne på hva kristne, og ateister har å si.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Men de er ikke onde.

9623217[/snapback]

Men hvem er det som definerer hva som er rett eller galt? Det er vel egentlig en personlig følelse, for en terrorist kan det være rett for han å drepe seg selv, og dra med seg mange uskyldige mennesker, kan det ikke?

Uansett, ser på meg selv som agnostiker, og hører gjerne på hva kristne, og ateister har å si.

9625161[/snapback]

Ja rett og galt er en personlig følelse, men det er også noe samfunnet definerer for oss. I det samfunnet jeg og forhåpentligvis du også lever i så er terrorisme galt, det vet ikke terroristen.

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt er jeg imot terrorisme, det strider imot min levemåte. Ingen uskyldige skal bli skadet for en politisk konflikt.

Spm:

Som du skrev, så står det i bibelen at Gud er allmektig. Hva syns kristne da om krig?

Siden Gud er allmektig, og da tilsynelatende ha kontroll til å stoppe krig, hva mener kristne? Det må da være en naturlig måte for de å regulere veksten her i verden.

Lenke til kommentar

Nå må du få orden på hva du egentlig mener her... I det ene øyeblikket sier du:

Alt vi gjør, og alt som er, måtte bli som det er blitt pga the big bang, ingenting vi gjør kan endre det, for det vi gjør er som et resultat av the big bang.

I det andre sier du:

Når et menneske handler er det som et resultat av livserfaring, oppdragelse, psykiske\fysiske forutsetninger.

Hvis du da mener at alle de fysiske og psykiske forutsetningene man har rundt seg til enhver tid også er et direkte resultat av big bang henger dette sammen med vannglassteorien din, men hvis du nå har gått over til å legge inn egen vilje i mennesket i teorien din vil jeg si du vakler litt.

Det er ingen ansvarsfraskrivelse å si at det finnes gode og onde strømninger i verden. Beslutningene taes av mennesket og mennesket står til ansvar for sine gjerninger. Det er jo dette greia handler om... jeg har nevnt menneskets evne/rett til å ta egne beslutninger... husker?

Gode og Onde, når du bruker slike ord er det en ansvarsfraskrivelse. Alle handlinger voksne mennesker gjør er beviste, handlinger som utføres fordi du er den du er.

Hvis du mener gud\det onde står bak kan du jo skyte meg og skylde på at det onde overtalte deg, eller at du gjorde det i guds navn.

Hva så om alt er forutbestemt, det er ingen som kan beregne/forutse seg fram til hva som kommer til å skje like vel, så det er ikke et logisk argument så si at ting kommer til å bli slik uansett.

Men det du har gjort, har du gjort fordi sånn erre bare, hvis du dreper noen, så skal du selvfølgelig straffes\rehabiliteres, da du har begått drap pga sinnslidelse, dårlig etikk og moral, eller dårlig selvkontroll. eller pga rusmidler.

Når du på denne måten forsvarer kristendommen, med slike argumenter, så er det ikke fordi gud har kommet til deg og sagt, slik er det.

Det er fordi du har blitt fortalt\lest om dette enten på skole, av foreldre, venner familie, eller i kirka.

Feil, dette er mine egne synspunkter på lik linje med at du har dine. Jeg har blitt fortalt ting som jeg har tatt til meg. Dette er en del av de psykiske miljøfaktorene du snakker om som er med på å gjøre oss til den vi er.

Javel, så kaller vi det evne. Det er den evnen vi er skapt med.

Har du så liten selvtillit at du ikke kan tro på deg selv, at det DU gjør er et resultat av din oppdragelse, din etikk og moral, og din livshistorie ?

Næmmen... det er du som sier at alt du gjør, er og blir er forutbestemt av big bang? Jeg snakker om menneskets egen rett (evne?) til å fatte egne beslutninger... Les bedre neste gang.

nei, foreldrene mine skapte ikke meg. De hadde seg en hyrdestund. og jeg ploppa ut 9 mnd etter.

"Men mennesket er jo en så fantastisk ting, og alle er unike, det må jo være noe bak"

Hvorfor det ?

Hvem siterer du her egentlig?

Du er den du er på grunn av det du har opplevd gjennom livet ditt, på grunn av dine personlige opplevelser altså, på grunn av at ingen hjerner er identiske. Hvis din oppvekst var i en anen familie, ville ikke du vert den du er i dag.

Ja, dette er akkurat hva jeg også prøver å si. Men dette betyr ikke at om du har hatt råtne foreldre blir du råtten selv. Man kan VELGE en annen retning, altså menneskets rett/evne til å fatte egne beslutninger...

Stemmer det

Eneste forskjellen mellom oss og dyrene er at hjernen vår er koblet slik at vi har intelligens og hukommelse, og en form for fornuft\logisk tankegang.

Stemmer det

Dette er bevist gang på gang i pasienter som blir hjerneskadd, at de mister evnen til logisk tankegang f.eks, eller de mister evne til å tolke rett fra galt, eller mister taleevne, eller mister all hukommelse om hvem de er +++

Høres fornuftig ut

Absolutt ingen vansker. Nå begynner jeg å bli usikker på hvor du vil...

Nei jeg sier ikke at vi skal si nei til alle menneskelige verdier, lover regler, og etikk og moral.

Jeg sier hvordan\hvorvidt man følger de lover og regler som samfunnet har laget er opp til din person, din etikk, din moral, og din oppfatning av rett og galt.

Helt enig, nok en gang motsier du deg selv. Jeg har hele tiden sagt at mennesket er skapt med en vilje/rett/evne til å fatte egne beslutninger mens du sier vi handler på premisser satt ved big bang.

Det er ikke gud som sier til deg, nei, jeg må betale for den pizzaen. Du kan\vil ikke stjele, fordi DU synes det er galt.

Ja, det er akkurat det jeg sier

Gud passer ikke inn der.

Hvordan i all verden kan Gud ikke passe inn i dette? menneskets råderett over egen skjebne ble satt allerede ved tidenes morgen. Les første mosebok en gang til.

Det er alltid DITT valg. Du må leve slik DU mener det er riktig, i forhold til det DU har lært gjennom DITT liv.

Jepp dette har jeg prøvd å argumentere for gjennom flere poster nå... Leser du postene før du svarer?

Lenke til kommentar
Som du skrev, så står det i bibelen at Gud er allmektig. Hva syns kristne da om krig?

Siden Gud er allmektig, og da tilsynelatende ha kontroll til å stoppe krig, hva mener kristne? Det må da være en naturlig måte for de å regulere veksten her i verden.

9625288[/snapback]

Den kristne gud har mange ganger sendt folket sitt i krig. Han har også sendt engler for å hjelpe (fett eller?)

Kristne har vel like mange synspunkter på krig som ikke-kristne.

Lenke til kommentar
Jeg ville bare si at punkt 7 i førsteposten, der blir summen av personer på jorden 110%. 33 + 77 er 110.. :p

9625355[/snapback]

Nja, det var ikke slik jeg forstod det. Men han blander litt. Jeg tenkte at kristendommen er 33% av de store religionene. Så tar han tallet og regner med at trosfordelingen er likt fordelt. Det er den ikke. Men jeg skjønte da hovedbudskapet. :p

Lenke til kommentar
Nå må du få orden på hva du egentlig mener her... I det ene øyeblikket sier du:

I det andre sier du:

Hvis du da mener at alle de fysiske og psykiske forutsetningene man har rundt seg til enhver tid også er et direkte resultat av big bang henger dette sammen med vannglassteorien din, men hvis du nå har gått over til å legge inn egen vilje i mennesket i teorien din vil jeg si du vakler litt.

Nei, fordi at min\din selvfølelse\vilje er et resultat av ringvirkningene fra the big bang. Hadde the big bang vert litt anderledes ville kanskje ikke du vert den du er !

Det er ingen ansvarsfraskrivelse å si at det finnes gode og  onde strømninger i verden. Beslutningene taes av mennesket og mennesket står til ansvar for sine gjerninger. Det er jo dette greia handler om... jeg har nevnt menneskets evne/rett til å ta egne beslutninger... husker?

Ja men hvis det er slik at mennesket tar beslutningene basert på egne opplevelser, på et tidspunkt må du jo mene at ondskapen har en form for innflytelse på oss ?

Når da ? Aldri, det er du som bestemmer over dine handlinger utifra ditt perspektiv, dvs sinnstilstand ++ Verden følger naturlovene, ikke noe gud eller onde krefter her i bildet.

Som jeg sier, alt har en forklaring, men ikke nødvendigvis en mening. !

Feil, dette er mine egne synspunkter på lik linje med at du har dine. Jeg har blitt fortalt ting som jeg har tatt til meg. Dette er en del av de psykiske miljøfaktorene du snakker om som er med på å gjøre oss til den vi er.

Ja og dine og mine synspunker har vi fått via miljøfaktorer o.s.v, men når\hvor kommer gud inn i bildet ?

Ville du vert kristen om ingen hadde fortalt deg om Gud ?

Javel, så kaller vi det evne. Det er den evnen vi er skapt med.

Næmmen... det er du som sier at alt du gjør, er og blir er forutbestemt av big bang? Jeg snakker om menneskets egen rett (evne?) til å fatte egne beslutninger... Les bedre neste gang.

Ja, din evne til å fatte beslutninger kommer som et resultat av the big bang, ekke noe mot sigende i det.

nei, foreldrene mine skapte ikke meg. De hadde seg en hyrdestund. og jeg ploppa ut 9 mnd etter.

Hvorfor det ?

Hvem siterer du her egentlig?

Ingen spesielle, er bare et vanlig "kristent" sitat.

Du er den du er på grunn av det du har opplevd gjennom livet ditt, på grunn av dine personlige opplevelser altså, på grunn av at ingen hjerner er identiske. Hvis din oppvekst var i en anen familie, ville ikke du vert den du er i dag
.

Ja, dette er akkurat hva jeg også prøver å si. Men dette betyr ikke at om du har hatt råtne foreldre blir du råtten selv. Man kan VELGE en annen retning, altså menneskets rett/evne til å fatte egne beslutninger...

Nei, men å ha hatt råtne foreldre gjør det til et annet menneske en hvis du hadde hatt gode foreldre.

Stemmer det

Stemmer det

Høres fornuftig ut

Absolutt ingen vansker. Nå begynner jeg å bli usikker på hvor du vil...

Hvor mener du gud kommer inn ??

Helt enig, nok en gang motsier du deg selv. Jeg har hele tiden sagt at mennesket er skapt med en vilje/rett/evne til å fatte egne beslutninger mens du sier vi handler på premisser satt ved big bang.

Det er ingen motsigelse, fordi din villje/rett/evne til å fatte egne besluttninger er skapt i fra en miljø som the big bang lagde, det er en del av ringvirkningene.

Ja, det er akkurat det jeg sier

Hvor kommer godt og ondt inn da ?

Gud passer ikke inn der.

Hvordan i all verden kan Gud ikke passe inn i dette? menneskets råderett over egen skjebne ble satt allerede ved tidenes morgen. Les første mosebok en gang til.

Hva skal du med gud hvis han ikke kan påvirke deg eller noen andre på noen måter ?

Jepp dette har jeg prøvd å argumentere for gjennom flere poster nå... Leser du postene før du svarer?

Tilbake til hvordan vet du når ondskap er med i bildet, når vet du når noen havner i helvete, hvordan vet du at du gjør det du må for å kunne kalle deg en kristen ??

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Tilbake til hvordan vet du når ondskap er med i bildet, når vet du når noen havner i helvete, hvordan vet du at du gjør det du må for å kunne kalle deg en kristen ??

9625482[/snapback]

Ble litt surr med quotene dine her. (*EDIT* I orden nå)

Jeg skal på et møte så jeg kommer tilbake senere.

Akkurat når man kaller seg kristen er også veldig individuelt. Noen kaller seg kristen når man er døpt. Det har vel etterhvert dukket opp et annet begrep som er omstridt, det er "personlig kristen". det er nok ment å skille mellom tro/ikke tro. Jeg velger å tolke spørsmålet ditt mot tro. Når kan man altså kalle seg en troende kristen?

Som tidligere nevnt sa Jesus noe sånt som at "Jeg er veien sannheten og livet". Altså det er definisjon nok å tro på at Jesus var Guds stedfortreder på jorda og døde for å slette syndene våre for så å stå opp igjen før han suste opp til himmelen. Jeg tror dette er nok for å kalle seg kristen.

Hvorvidt man da kan satse på å bevisst "synde" for så å be om tilgivelse er det vel ingen som vet, men jeg satser ikke på det.

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
Du liker visst å tolke Bibelen bokstavlig du? :D

Mine "svar" til slike argumenter ville vel blitt noe slikt:

1. Bibelen sier ingenting om at Gud har makt over djevelen. Det siste slaget skal utrydde all ondskap. Det er vel åpenbart at djevelen har ganske mye makt i verden.

9622795[/snapback]

Ja, djevelen har makt, men hvem ga han den? Gud gjorde. Lucifer ble en mektig engel og Gud ville ikke dele makta. Da er vel ikke ultimate løsning å sende Lucifer ned med èn trejdedel (husker jeg riktig?) av himmelens engler?!

Og du sa ingen vet hvem som havner i himmelen eller helvete?

Det står i bibelen at de som ikke er skrevet inn i Livets bok havner i helvete. Det er jo 77% av jordas befolkning. Og himmel og helvetes armeer som skal sloss i armageddon består vel av hvor mange sjeler vært lag har samla. Da må jo helvete vinne når 7 av 10 skal til helvete.

Lenke til kommentar
Ja, djevelen har makt, men hvem ga han den? Gud gjorde. Lucifer ble en mektig engel og Gud ville ikke dele makta. Da er vel ikke ultimate løsning å sende Lucifer ned med èn trejdedel (husker jeg riktig?) av himmelens engler?!

Det står i bibelen at de som ikke er skrevet inn i Livets bok havner i helvete. Det er jo 77% av jordas befolkning. Og himmel og helvetes armeer som skal sloss i armageddon består vel av hvor mange sjeler vært lag har samla. Da må jo helvete vinne når 7 av 10 skal til helvete.

9630316[/snapback]

Morgenstjernen gjorde opprør mot gud. Han ville ha mer makt. Han tapte slaget, ble forvist til helvete, og ble regent der.

Lenke til kommentar

9630316[/snapback]

Morgenstjernen gjorde opprør mot gud. Han ville ha mer makt. Han tapte slaget, ble forvist til helvete, og ble regent der.

9632437[/snapback]

Ok jeg huska historien feil, men hadde jeg vært Gud hadde jeg ikke forvist Lucifer til helvete med en tredjedel av himmelens engler. Jeg hadde drept Lucifer og dem som holdt med han. Virker ikke som Gud har noe problem med å drepe.

Til Romhelten Spiff og dere som mener Gud er allmektig og allvitende:

Hadde Gud vært allvitende hadde han ikke gitt oss et valg mellom ret og galt og hadde Gud vert allmektig hadde det retta på feilen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...