erlend-mb Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Jeg leste paa forumet her for et par dager siden at noen ble anbefalt aa reise til amsterdam og kjoepe et nikon d70s paa schipol. Naa er jeg i amsterdam og skal hjem om et par dager, og jeg har tenkt aa kjoepe et speilreflekskamera. Er det noen som kan svare meg paa om det loenner seg aa kjoepe nikon d70s paa flyplassen her, og i tilfelle hvor paa flyplassen? Er det paa taxfrien, eller i den butikken som er i vrimlearealet foer man sjekker inn? Er det generelt billig, uansett fotoutstyr der? Er d70s et bedre kamera enn d40x? Mange spoersmaal, haaper noen kan svare. mvh. Erlend Myre Bremset Lenke til kommentar
jfjalest Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Det lønner seg ofte ikke å kjøpe på Taxfree butikker. De har ofte litt karakter av turistfeller (selv om det finnes untak), men det er store variasjoner fra flyplass til flyplass og noen er rett og slett rådyre. De er ofte dyrere enn butikker som ligger i en nærliggende by. I allefall undersøk prisen i Norge eller på nettbutikker først. I tillegg kommer alt som har med garanti og reklamasjon inn. Nikon og andre store har rett nok internasjonal garanti, men i braksis medfører det ofte ekstra "styr". Kamerautstyr er relativt billig i Norge. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Det lønner seg ofte ikke å kjøpe på Taxfree butikker. De har ofte litt karakter av turistfeller (selv om det finnes untak), men det er store variasjoner fra flyplass til flyplass og noen er rett og slett rådyre. De er ofte dyrere enn butikker som ligger i en nærliggende by. I allefall undersøk prisen i Norge eller på nettbutikker først. I tillegg kommer alt som har med garanti og reklamasjon inn. Nikon og andre store har rett nok internasjonal garanti, men i braksis medfører det ofte ekstra "styr". Kamerautstyr er relativt billig i Norge. Hvis han får det til 4200 kr, som noen har antydet tidligere, er det bare løp og kjøp... Da er det ikke sjans om å få bedre kamera til samme prisen i Norge. D70s er på mange måter et bedre kamera enn D40x, ja. Bildene blir ikke bedre, men du har andre egenskaper som er bedre... Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...42&hl=+schiphol Spør ham som postet informasjonen i en PM Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Det er i hvert fall to butikker på Schiphol som selger dette kameraet. Den beste butikken for deg er trolig den som er merket som nr 3 under Lounge 1 på dette kartet. Det er etter sikkerhetskontrollen når du kommer fra Amsterdam og innenfor Schengen-delen av Schiphol. Prisen var 529 euro sist jeg var der (i forrige uke) som tilsvarer 4065 kr med dagens kurs (husk å legge til valutapåslag hvis du betaler med VISA). Kameraet har internasjonal garanti på 1 år, men disse butikkene opererer med 2 års garanti. Dvs. at du får hjelp i Norge det første året, men må henvende deg til den samme butikken hvis det skjer noe med kameraet det andre året. Prisene er generelt ganske bra i denne butikken, de ligger stort sett rundt de billigste nettbutikkene i Norge, så man går lite trolig på "turistfeller" her (jeg har selvfølglig bare sjekket et utvalg av prisene selv). Endret 2. oktober 2007 av arnold_layne Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Var i aberdeen for litt siden og da var det en liten tax-free butikk inne på flyplassen som solgte diverse speilrefleks. D200 kunne du feks. få for 8000kr. Det var vel rett før d300 ble lansert. Så jeg vil tro det finnes ganske mange bra tilbud ute på diverse flyplasser. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Her kan man lese mer om garantien til butikkene på Schiphol. Lenke til kommentar
trond65 Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Ikke helt enig i at kamerautstyr er generelt rimelig i Norge. Både her i Sveits, hvor jeg shopper (og bor), og i nabolandene er kamerautstyr rundt regnet 20-25% billigere enn i Norge. Som eksempel kan jeg nevne Nikons nye D300, som mange venter på. Pris i Sveits ligger fra CHF 2240, som riktignok er litt dyrere enn anbefalt pris i USA, 1900 USD. Sveitsisk pris tilsvarer igjen ca NOK 10300, som ligger noe under normalprisen jeg har sett på Kelkoo, 13000... Med andre ord: I Sveits ligger prisene på omlag norsk pris uten MVA. Forøvrig enig i at taxfree-butikkene sjelden har gode tilbud. Jeg har vel enda til gode å se en eneste en som kjører tilbud i det hele tatt... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Det lønner seg ofte ikke å kjøpe på Taxfree butikker. 9621907[/snapback] Du er unnskyldt for å ikke vite at akurat den modellen er svært billig på den omtalte taxfree'en. Dette var jo ditt første innlegg her på akam, så du har ikke vært aktiv i den forrige diskusjonen om hvor D70s er billigst å kjøpe. Velkommen til forumet. Håper det kommer flere innlegg fra din kant i fremtiden Lenke til kommentar
jfjalest Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Kan være at jeg tok feil her, jeg sa jo at det finnes unntak. Men mange års erfaring med flyplasser har inngitt meg sunn skepsis. Man bør absolutt sammenligne priser før man kjøper. En generell observasjon er også at taxfreebutikker sjelden er billigere enn billige butikker inne i nærmeste by. En flaske whisky koster f.eks. (ofte) mindre inne i London enn på Heathrow. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Kan være at jeg tok feil her, jeg sa jo at det finnes unntak. Men mange års erfaring med flyplasser har inngitt meg sunn skepsis. Man bør absolutt sammenligne priser før man kjøper. En generell observasjon er også at taxfreebutikker sjelden er billigere enn billige butikker inne i nærmeste by. En flaske whisky koster f.eks. (ofte) mindre inne i London enn på Heathrow. 9630530[/snapback] Taxfreebutikkene lever jo av impulskjøp så generelt sett har du selvsagt rett. Men når man står på flyplassen er det vanligvis for sent å tenke på hva prisene er inne i byen, og hvis man reiser i jobben er det ofte begrenset hvor mye tid man har til å finne beste pris i vanlige butikker. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Poenget i denne diskusjonen er at D70s med kitobjektiv er et svært godt kjøp til den prisen - noe sammenligninsgrunnlag med butikker "i byen" finnes ikke, siden modellen gikk ut for snart ett år siden, men det er mye mindre enn hva det kostet da det fortsatt var rimelig greit å få tak i. Endret 4. oktober 2007 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå