Gå til innhold

HDV til vanlig video

Anbefalte innlegg

Hei.

Som et skleprosjekt skulle vi lage en film. Dette har vi gjort, og jeg sa jeg kunne redigere fimen, siden jeg har gjort det noen ganger før. Det jeg ikke hadde tenkt på, var at på kamera stod det "HDV", så det tar opp film i HD-format, (1920 x 1080 piksler). Dette var jo greit, og jeg la inn filmen på PC-en (etter å ha måtte oppgradere Pinnacle og hatt masse problemer p.g.a HD-greiene).

Men når jeg skal redigere filmen, kan jeg ikke dra klipp ned på den linjen i Pinnacle fordi grafikkortet mitt er for dårlig (64 MB :p ). Da får jeg selvfølgelig et kjempeproblem. Jeg sjekker innstillingene, og gjør slk at når filmen blir lagt inn på PC-en skal den legges inn i noe som heter "PAL widescreen". Dette har en lavere oppløsning, og da kan jeg redigere filmen, slik som jeg har gjort før, uten HD-kamera.

Men hjelper det? Selvfølgelig ikke! Det hadde jo vært for godt til å være sant ... Som et siste desperat forsøk, prøvde jeg å sette MiniDV-kasetten filmen var tatt opp på, i et vanlig videokamera, i håp om at den kunne lese den, men i vanlig "gammeldags" oppløsning. Dette gikk selvfølgelig ikke, og nå sitter jeg selvfølgelig med det samme problemet.

Jeg har fått lagt filmen inn på PC-en, men den er i HD-oppløsning (eller så tror PC-en min det). Er det en måte jeg kan få konvertert filmen til vanlig, lavere oppløsning (i Pinnacle), eller er dette umulig? Jeg har ikke lyst til å invistere i et bedre skjermkort (har dessuten bladd opp 300 kroner for Pinnacle Studio Pluss uten at det hjalp!), og håper det er mulig å gjøre noe, slik at jeg kan få redigert filmen.

Hvis det har noe å si, er kamera et Canon HV20 og jeg bruker Pinnacle Pluss 10 (eller hva det heter :p ). Håper virkelig på svar, for jeg har sagt til de andre jeg jobber på gruppe med at jeg skal ta meg av redigeringen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før jeg installerer og styrer: Tar denne kun sammenhengende lyd- og bildefiler? Når filene er lagt inn i Pinnacle, er det en lydfil (avi-fil) og en bilde/videofil (m2v-fil). Blir imponert dersom den faktisk kan slå sammen disse filene, spesielt ved tanke på videofilens merkelige format, og konvertere dette :p

Stefaren min liker ikke at jeg "hacker" PC-en (det vil si å installere programmer, laste ned ting og gjøre så han ikke har kontroll over alt på PC-en :p ), så derfor må jeg vite at dette fungerer før jeg installerer :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...