Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Diverse feilkoder med abit kort. Hvem er synderen?

Anbefalte innlegg

Heisann!

For å gjøre en lang historie kort...:

I forbindelse med vannkjøling fikk jeg erfaring med at skjermkortet mitt ikke kunne svømme.

Det fungerte dog i boot cd'r o.l, men ikke i noen OS. Av og til fikk jeg POST 2b.

Bestilte derfor et PCI kort til å ha i mellomtiden, til de nye middelskjermkortene kom ut(RV670 og G92).

Vel, nå har det seg sånn at PC-en ikke booter.

Bare for å si det sånn er det alltid jeg som hjelper andre, har brukt 9/10 deler av min PC-Karriere på feilsøking, men her tror jeg jeg må melde pass.

Når jeg har PCI-E skjermkortet mitt stopper POST koden på 7F.

Når jeg har PCI kortet i, stopper post på enten 2b, eller 7F.

Når det stopper på 2b, piper det intenst i den lille flott høytaleren, før "Hercules S3 4m" vises på skjermen, POST hopper til 2d og skjermen blir svart.

Når det stopper på 7f, som selvfølgelig er etter 2b, har det heller ikke komt opp Hercules bla bla bla.

2B - invoke video bios

2D - 1.initialize double-byte language font(optional)

2.put information on screen display, including award title, cpu type , cpu speed , full screen logo

7F - switch back to text mode if full screen logo is supported

-if error occurs report errors and wait for keys

-if no errors occur or F1 key is pressed to continue:clear epa or custimization logog

Min teori:

Abit har slurvet litt med Post kodene sine. 2b betyr at skjermkortet blir ikke responderer. Klarer likevel å passere 2b uten skjermkort. 2D betyr at det ikke klarer å sende signaler ut til\fra VGA kontakten. Denne kommer f.eks når jeg ikke har VGA kabel i. 7F betyr at kortet ikke er funnet. Denne får jeg når jeg ikke har noe kort i.

En ting til verd å nevne er at vis jeg tar ut skjermkortet, kommer til 7F, trykker F1, trykker del(dvs bios) klarer jeg å komme meg inn i bios(i blinde da), skifte til f.eks standard optimized settings, å så restarte maskinen. DVS at prosessoren fungerer ihvertfall, og nokså sikkert RAM.

En annen ting er PSU spenningen. Måler 5.2V på 5v, og 11.7V på 12v, og 3.2 på 3.3V. Dette er når den er jumpstartet da, men tror ikke det har noen betydning. Mulig at voltmeteret har hatt sine år. PSU'en er forresten mer en sterk nok.

PCI-Ex skjermkort ødelagt. Ingen tvil om det.

PCI kortet virker. Har testet det i 2 andre PC-er-

PCI-Porten(har bare 1) er kansje defekt

Mulig en kortslutning i hk, men det fikk ikke vann på seg så jeg har litt vanskelig for å tro det.

Løsningen?:

Skal låne et PCI-Ex kort av en venn elns, å prøve.

Virker det ikke, er sikkert hk'et dødt. Har ikke mulighet for å teste annet HK eller RAM, men har en CPU som jeg er usikker på om fungerer som ligger i en skuff.

Noen som har en bedre anelse enn meg?

Takker for evnt. svar

MHV Todda7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...