Gå til innhold

Smart å ha 2+ HD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er alltid en fordel å dele opp harddisken sin. Du får da muligheten til å renske ut hele operativsystemdisken uten å måtte formatere hele disken din. Da slipper du å kopiere ut alt du lagrer på den hver gang (ikke at dette bør være så veldig ofte da).

Jeg satte personlig av 40GB til OS, spill og applikasjoner Alle tre er ting som må reinstalleres hvis Windows må reinstalleres uansett. Så lagrer jeg data på de resterende 210GB :)

Lenke til kommentar

På min 500-disk, har jeg 20gb til XP 20gb til Vista og 10gb til Linux/Diverse OS'er jeg tester, og resten til spill/programmer/ alt annet stæsj på!

XP-disken formaterer jeg ca 1 gang i måneden, for å holde maskinen rask og oppdatert på drivere :)

Flere enn meg som opplever at XP blir seigt etter 1 mnd bruk? :p

Lenke til kommentar

Jeg liker også å ha C: kun til windows og programmer som noen sier her, og spill osv. på D. Hvor stor du trenger å ha C kommer helt an på behovet ja, selv klarer jeg meg greit med ca. 25GB.

maasoey,02/10-2007 : 23:47]På min 500-disk, har jeg 20gb til XP 20gb til Vista og 10gb til Linux/Diverse OS'er jeg tester, og resten til spill/programmer/ alt annet stæsj på!

20GB til Vista, er ikke det litt lite? Tar ikke vista i seg selv 17GB eller noe i den dur?

maasoey, XP-disken formaterer jeg ca 1 gang i måneden, for å holde maskinen rask og oppdatert på drivere :)

Oi, formaterer sjelden oftere enn en gang i året, vanligvis formaterer jeg bare i forbindelse med noe maskinvare oppgradering. Men så lenge man har et image av disken så er det vel greit nok..., men 1 gang pr mnd hørtes uansett unødvendig ofte ut.

maasoey, Flere enn meg som opplever at XP blir seigt etter 1 mnd bruk? :p

I alle fall ikke så "seigt" at jeg føler behovet for å formatere :-)

Endret av Sceolan
Lenke til kommentar

Jeg formaterer ikke før jeg blir tvunget til det. Dvs. Bytte av HD, HK eller human fuck-up (meg!) Denne konstante reformateringen av XP disken er bare for folk som ikke klarer å la være å klikke på alle popuppene som kommer når de bruker internet explorer...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
På min 500-disk, har jeg 20gb til XP 20gb til Vista og 10gb til Linux/Diverse OS'er jeg tester, og resten til spill/programmer/ alt annet stæsj på!

XP-disken formaterer jeg ca 1 gang i måneden, for å holde maskinen rask og oppdatert på drivere :)

9623338[/snapback]

XP blir ikke bare plutselig treg etter en måned, det kommer helt an på hva du har gjort med maskinen den måneden. om dette skjer hver måned, så gjør du nok ett eller annet du ikke burde med maskinen... ;)

men on topic: om du har 2 disker, vil jeg anbefale å bruke en til OS, og en til lagring. personlig vil jeg ikke anbefale partisjonering med mindre du virkelig må det (for eks om du har en 500GB disk som du skal bruke til både OS og lagring samtidig). vil mye heller anbefale å bruke mapper.

går også MYE kjappere å flytte/kopiere (spesielt flytte) data innenfor en og samme partisjon eller mellom disker fremfor mellom 2 partisjoner på samme disk.

Lenke til kommentar

9623338[/snapback]

XP blir ikke bare plutselig treg etter en måned, det kommer helt an på hva du har gjort med maskinen den måneden. om dette skjer hver måned, så gjør du nok ett eller annet du ikke burde med maskinen... ;)

men on topic: om du har 2 disker, vil jeg anbefale å bruke en til OS, og en til lagring. personlig vil jeg ikke anbefale partisjonering med mindre du virkelig må det (for eks om du har en 500GB disk som du skal bruke til både OS og lagring samtidig). vil mye heller anbefale å bruke mapper.

går også MYE kjappere å flytte/kopiere (spesielt flytte) data innenfor en og samme partisjon eller mellom disker fremfor mellom 2 partisjoner på samme disk.

9626920[/snapback]

Akkurat, takk for kjempe bra tips! Jeg har bestilt kun en HD fra komplett i PC-en jeg bestilte. Går garantien ut hvis jeg åpner kabinettet å setter inn en ekstra HD? Det frister med en 150gb 10000rpm disk. Så en veldig bra en til 2000kr. Jeg har penger :p

Lenke til kommentar

skal normalt ikke miste garantien ved å oppgradere PC-en med en ny harddisk nei. er det en bygge PC som komplett setter sammen for deg, eller er det en merke PC? uansett, jeg har fremdeles ikke vært borti noen PC produsenter i dag som fratar deg garantien ved å oppgradere harddisk.

PS: om du har penger, så ville jeg droppet raptor, og heller kjøpt en SAS/SCSI disk. 15k.5 disken fra seagate yter enormt bedre enn raptoren, og koster heller ikke så mye. kjøpte selv denne samt en PCI-express SCSI kontroller. disken kostet vel rundt en 2000,-, men i dag koster den betydlig mindre. nede i 13-1500,-. kontrolleren ga jeg vel rundt 1500,- for, denne er fra HP, men er egentlig en helt vanlig kontroller fra LSI og fungerer supert!

totalt kanskje 1000,- dyrere enn raptoren, men samtidig Veldig mye raskare. :)http://jannis.no-ip.info/73GB-SCSI.jpg

Lenke til kommentar
skal normalt ikke miste garantien ved å oppgradere PC-en med en ny harddisk nei. er det en bygge PC som komplett setter sammen for deg, eller er det en merke PC? uansett, jeg har fremdeles ikke vært borti noen PC produsenter i dag som fratar deg garantien ved å oppgradere harddisk.

PS: om du har penger, så ville jeg droppet raptor, og heller kjøpt en SAS/SCSI disk. 15k.5 disken fra seagate yter enormt bedre enn raptoren, og koster heller ikke så mye. kjøpte selv denne samt en PCI-express SCSI kontroller. disken kostet vel rundt en 2000,-, men i dag koster den betydlig mindre. nede i 13-1500,-. kontrolleren ga jeg vel rundt 1500,- for, denne er fra HP, men er egentlig en helt vanlig kontroller fra LSI og fungerer supert!

totalt kanskje 1000,- dyrere enn raptoren, men samtidig Veldig mye raskare. :)http://jannis.no-ip.info/73GB-SCSI.jpg

9632350[/snapback]

Takk for konge tips! Har du en link til en god en?Hvor mye giga er lurt å ha til OS osv?

Lenke til kommentar

Bare fordi at det støyer i server rom, og WD raptor har et enormt støyforbruk betur ikke at alle raske (10/15k) SCSI/SAS disker bråker. 15k.5 disken til seagate er på samme støynivå som de fleste andre 7200 rpm disker, og faktisk roligere enn enkelte... bruker kun en original intel cpu vifte for disken min, og den holdes helt kald og fin, og viften er så og si lydløs. har man allerede kabinettvifte rundt hvor disken står montert, er det ikke behov for noe ekstra kjøling, til tross for 15k rpm.

Lenke til kommentar
Bare fordi at det støyer i server rom, og WD raptor har et enormt støyforbruk betur ikke at alle raske (10/15k) SCSI/SAS disker bråker. 15k.5 disken til seagate er på samme støynivå som de fleste andre 7200 rpm disker, og faktisk roligere enn enkelte... bruker kun en original intel cpu vifte for disken min, og den holdes helt kald og fin, og viften er så og si lydløs. har man allerede kabinettvifte rundt hvor disken står montert, er det ikke behov for noe ekstra kjøling, til tross for 15k rpm.

9639870[/snapback]

Er denne stor (plass) og god nok til OS? https://prisguiden.no/product.php?productId=44249

Eller trenger jeg mer enn 73?

Lenke til kommentar

9626920[/snapback]

Problemet med dette er da at hvis du bestemmer deg for at XP er ureddelig og må formatere, så må du sitte og kopiere ut filer i hytt og pine...

Lenke til kommentar

Det er en stor fordel å ga mere en 1 disk.

Av egne erfaringer så er det rene risikosporten å ha viktig informasjon på OS disken, ikke bare OS patisjonen men hele disken kan gå i dass grunnet krøll med OSet.

Så personlig anbefaler jeg en liten kjapp OS disk og en eller flere partisjonerte disker til annen informasjon, videoer, spill og annet.

Lenke til kommentar
Er denne stor (plass) og god nok til OS? https://prisguiden.no/product.php?productId=44249

9640249[/snapback]

denne er mer en stor nok til OS ja, og programmer/spill. er denne jeg selv bruker til OS. er i og for seg jeg som har lagt inn erfaringen på den disken i prisguiden også.

edit: dette er kontrolleren jeg bruker. ser ut til å koste rundt 1800,-.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

9640249[/snapback]

denne er mer en stor nok til OS ja, og programmer/spill. er denne jeg selv bruker til OS. er i og for seg jeg som har lagt inn erfaringen på den disken i prisguiden også.

edit: dette er kontrolleren jeg bruker. ser ut til å koste rundt 1800,-.

9640928[/snapback]

Jeg har selfølgelig ikke bare én disk, denne skal jeg kjøpe kun til OS. Jeg har aldri hørt om kontroller. Er det noe man må ha til SCSI/SAS disker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...