sengetrekk Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Hei ! Har sendt inn mitt 3 år gamle Nikon D70 til reparasjon. Feilen er at speilet har hengt seg opp , og vil ikke gå ned igjen i "normal modus". Har fått et prisoverslag på 1750,- kroner ( Har da allerede betalt inn et slags depositum på 500,- så det blir evt. 1250,- å betale nå) Er det verdt å reparere? Eller er det ikke verdt det? Kameraet er i ellers god stand.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 1750 er vel ca. halvparten av hva du må ut med for en D70 på bruktmarkedet, og det er jo ingen tvil om at D70 fortsatt er et supert kamera. Skal du erstatte det med noe nyere og bedre, så må du ut med rundt 8000 for en D80. Jeg tror jeg ville gått for å reparere det. Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Et annet argument for å reparere vil jo være at du faktisk kjenner historien til det huset (så fremt du kjøpte det nytt). Personer behandler jo ting forskjellig. Noen vil sikkert behandle det med silkehansker, mens andre kanskje slenger det i sekken og lar det skramle rundt med alskens mulig annet skrot. Så du kan jo selvfølgelig ende opp med å få et godt behandet hus også, men man kan jo aldri være sikker. Jeg ville nok hvertfall valgt å reparere. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hei ! Har sendt inn mitt 3 år gamle Nikon D70 til reparasjon. Feilen er at speilet har hengt seg opp , og vil ikke gå ned igjen i "normal modus". Har fått et prisoverslag på 1750,- kroner ( Har da allerede betalt inn et slags depositum på 500,- så det blir evt. 1250,- å betale nå) Er det verdt å reparere? Eller er det ikke verdt det? Kameraet er i ellers god stand.. 9620236[/snapback] Mener bestemt å ha lest et sted at dette er en kjent "fabrikasjonsfeil" ved D70 som bør dekkes av 5 års regelen. Sjekk hvor mange ekponeringer du har og om speilet ligger innenfor det som garanteres av Nikon. Hvis det er fabrikasjonsfeil skal du ikke betale noe ! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Mener bestemt å ha lest et sted at dette er en kjent "fabrikasjonsfeil" ved D70 som bør dekkes av 5 års regelen. Sjekk hvor mange ekponeringer du har og om speilet ligger innenfor det som garanteres av Nikon. Hvis det er fabrikasjonsfeil skal du ikke betale noe ! Har aldri hørt at dette er en kjent feil med Nikon D70. Har faktisk ikke sett noen D70 kamera med samme feil, og vi har solgt en god del D70 der jeg jobber. En "kjent feil" med D70, er imidlertid en feil med lysmåleren, som gjør at kameraet slutter å fungere. Denne byttes i slike tilfeller helt kostnadsfritt, selv om det skulle ha gått mer enn fem år. Kan det være det du tenker på? Men så lenge det ikke er en slitasjeskade som følge av mye bruk, så skal dette gå på reklamasjonsretten (såfremt du har sendt med garantikort eller kvittering). Nå er imidlertid speilmekanismen en mekanisk "slitedel", og er kameraet mye brukt, så kan det være at det havner utenfor reklamasjonsretten. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Mener bestemt å ha lest et sted at dette er en kjent "fabrikasjonsfeil" ved D70 som bør dekkes av 5 års regelen. Sjekk hvor mange ekponeringer du har og om speilet ligger innenfor det som garanteres av Nikon. Hvis det er fabrikasjonsfeil skal du ikke betale noe ! Har aldri hørt at dette er en kjent feil med Nikon D70. Har faktisk ikke sett noen D70 kamera med samme feil, og vi har solgt en god del D70 der jeg jobber. En "kjent feil" med D70, er imidlertid en feil med lysmåleren, som gjør at kameraet slutter å fungere. Denne byttes i slike tilfeller helt kostnadsfritt, selv om det skulle ha gått mer enn fem år. Kan det være det du tenker på? Men så lenge det ikke er en slitasjeskade som følge av mye bruk, så skal dette gå på reklamasjonsretten (såfremt du har sendt med garantikort eller kvittering). Nå er imidlertid speilmekanismen en mekanisk "slitedel", og er kameraet mye brukt, så kan det være at det havner utenfor reklamasjonsretten. 9646129[/snapback] Her er tråder med samme type feil: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...1entry8190361 http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID86/3224.html#0 http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=276826 Med andre ord ikke den første som har tilsvarende feil. Søker man på nett finner man ganske mange.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Med andre ord ikke den første som har tilsvarende feil. Søker man på nett finner man ganske mange....Hvis du ser det sånn, så er alle feil som kan oppstå med elektronisk utstyr en "kjent feil". Har imidlertid sett feil med at speilet henger seg opp på enkelte andre kamera, så dette er ikke en feil som Nikon er ekslusive på akkurat. Har som sagt aldri hørt om at dette er en overveiende vanlig feil, kan ikke huske å ha sett dette på noen D70(s) kamera, og har jobbet fulltid i bransjen siden lenge før D70 ble lansert. En "kjent feil" er imidlertid den jeg har beskrevet ovenfor her. Der har jeg sett mange tilfeller. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Dette er typisk oppførsel for litt sliten mekanikk i (Nikon?) speilrefleks. Ikke noe uhørt med det - skjer med en D2 også etter noen hundre tusen eksponeringer.... noe tidligere på en D70. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå